Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Hur för jag över bilder från iPhone till Mac?


EwelinaB
 Share

Rekommendera Poster

9 timmar sedan, cokeman säger:

Jo visst men Dropbox är bekvämare om man har andra enheter än Apple också. ?

Vad menar du med bekvämare? Det går ju bra att synka icloud med både Windows och Android. Synken sköter sig själv och är ju inte direkt obekvämt. Linux vet jag dock inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid val av backuptjänst bör man som har nämnts se till bakomliggande infrastruktur och ”operatörernas” renommé och framtidsutsikter. Vad gäller infrastruktur är det Microsoft, Amazon och Google som dominerar, de har i praktiken delat upp marknaden sinsemellan. När det gäller ”operatörer” är det delvis annorlunda, Amazon hyr ut sin kapacitet (till IOS finns appen AWS Console för företag), medan Microsoft har sin OneDrive och Google har One/Drive med flera tjänster. Andra operatörer utan egen infrastruktur lever då förstås på sitt varumärke i övrigt. Apple har ingen egentlig backuptjänst utan en synktjänst. Dropbox, Box och allt vad de heter, tja, svårt att bedöma deras överlevnad på sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, iMarc säger:

Dropbox är ju hästlängder bättre än iCloud då det är en backup-tjänst. 

Varken bättre eller sämre utan bara helt enkelt servrar på nätet för att spara data på.

Möjligtvis att iCloud kan sägas vara mer begränsad vara syfte främst är att berika Apple-kunder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Raphael säger:

1. Använd iCloud bildbibliotek istället för Bildinsamling. Då får du bilderna över till Macen det blir samma bildbibliotek och samma ordning. Men observera att det tar lite tid att föra över. 
2. "Redan importerade" under "Enheter" är bara de senaste som redan är importerad. 
3. Om du drar ut bilderna från Mac till en mapp på datorn så får du förtittsbilderna/Previews, du ska välja Arkiv - Exportera istället. 
4. Om du använder en extern hårddisk så bör du ha två externa hårddiskar, en backup till den externa hårddisk du har för arkiv. Om du istället använder iCloud bildbibliotek så kommer Apple göra backup av iCloud bildbibliotek, så även om de serverar som Apple använder skulle gå ner eller hända något med, så har de backup. 
 

Hej Raphael,

Tack för ditt svar.

Angående punkt 1. iCloud bibliotek. Rekommenderar du att föra över från det till en mapp på datorn och hur gör man såfall det? Jag har provat att ladda ner dem som zipfiler - är det en bra idé? När jag gjorde det så hamnade inte bilderna i samma ordning som i iCloud biblioteket.

 

Mvh Ewelina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-17 på 18:14, EwelinaB säger:

Hej Raphael,

Tack för ditt svar.

Angående punkt 1. iCloud bibliotek. Rekommenderar du att föra över från det till en mapp på datorn och hur gör man såfall det? Jag har provat att ladda ner dem som zipfiler - är det en bra idé? När jag gjorde det så hamnade inte bilderna i samma ordning som i iCloud biblioteket.

 

Mvh Ewelina

Nej, varför ska du ha i en särskild mapp på datorn? Vad skulle syftet vara med det? 

 

Bilderna som läggs i iCloud bilder (inte iCloud drive, de är inte samma tjänst) finns i datorn i biblioteksfilen som tillhör programmet Bilder. Programmet Bilder sköter synken mellan Bilder och iCloud bilder, så att du kan se och använda bilderna även när du inte har en internetuppkoppling. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Raphael säger:

Nej, varför ska du ha i en särskild mapp på datorn? Vad skulle syftet vara med det? 

 

Bilderna som läggs i iCloud bilder (inte iCloud drive, de är inte samma tjänst) finns i datorn i biblioteksfilen som tillhör programmet Bilder. Programmet Bilder sköter synken mellan Bilder och iCloud bilder, så att du kan se och använda bilderna även när du inte har en internetuppkoppling. 

Hej igen Raphael,

Jag har en extern hårddisk på 2TB så tänkte föra över alla bilder där så småningom. 

 

Även om jag skulle uppdatera min iCloud till 2TB så får inte mina bilder plats på telefonen med optimerad lagring då min telefon bara har 32 GB. Så vet inte hur jag annars ska lösa det. Raderar jag bilderna på telefonen så försvinner dem väl på iCloud också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-17 på 11:39, iMarc säger:

Dropbox är ju hästlängder bättre än iCloud då det är en backup-tjänst. 

Men bara om man är ute efter just en backup-tjänst.

Om man är ute efter en synk-tjänst så vinner iCloud med hästlängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, EwelinaB säger:

Även om jag skulle uppdatera min iCloud till 2TB så får inte mina bilder plats på telefonen med optimerad lagring då min telefon bara har 32 GB. Så vet inte hur jag annars ska lösa det. Raderar jag bilderna på telefonen så försvinner dem väl på iCloud också?

Jo, bilderna får plats på 32 GB. När du aktiverat optimerad lagring och aktiverat iCloud-bilder så stannar bilderna kvar på telefonen i så litet format att de får plats. Den fulla storleken, originalet, finns hos Apple i iCloud. Om du vill granska en bild i alla dess detaljer på din iPhone så hämtas detaljerna hem från ditt iCloud-bilder.

Ja, om du raderar en bild så försvinner den från telefon och iCloud-bilder. Räddningsplankan finns dock, det tar 30 dagar innan den försvinner från "senast raderat".

I apparnas hjälpfiler finns mycket info. På Apples supportsidor finns mer.

https://support.apple.com/sv-se/HT201656

citat från länken nedan: "Om du aktiverar Optimera lagring hanteras storleken på enhetens bibliotek automatiskt av iCloud-bilder. Dina ursprungliga bilder och videor lagras i iCloud, och i mindre och mer utrymmessnåla format på enheten. Biblioteket optimeras bara när du behöver utrymme, och börjar med de bilder och videor du visar minst. Du kan hämta originalbilderna och -videorna via ett wifi-nätverk eller mobilnätet när du behöver dem. Du kan använda Optimera lagring på iPhone, iPad, iPod touch och Mac."

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

https://support.apple.com/sv-se/HT205703

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...får inte plats...

På min iPhone 7 har jag 4800 bilder, tagna med telefonen. De tar upp 19 GB, de är inte förminskade utan det är originalformatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, sefr säger:

...får inte plats...

På min iPhone 7 har jag 4800 bilder, tagna med telefonen. De tar upp 19 GB, de är inte förminskade utan det är originalformatet.

Men då har du inte fotat i RAW eller TIFF format så mycket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Förvirringen angående Icloud tar aldrig slut. Jag misstänker att det är en alldeles för smart tjänst. 

Hade Apple varit smarta hade de tagit bort synkroniseringen av Bilder, Video och låtit det vara en ren Backup-tjänst och låtit iTunes synkronisera allt annat. Alla jag känner som har iPhone hatar iCloud och använder istället Google Drive, Dropbox, MEGA etc. 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, iMarc säger:

Hade Apple varit smarta hade de tagit bort synkroniseringen av Bilder, Video och låtit det vara en ren Backup-tjänst och låtit iTunes synkronisera allt annat. Alla jag känner som har iPhone hatar iCloud och använder istället Google Drive, Dropbox, MEGA etc. 

Jag tänker inte på dem (oss). Jag tänker på de som vill använda Icloud men som inte förstår hur det fungerar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, iMarc säger:

Men då har du inte fotat i RAW eller TIFF format så mycket. 

Stämmer. Bara använt iOS inbyggda kamera app.

Mitt exempel var ämnat för TS, som har svårigheter med att få bilder från telefon till dator. Hon har 3600 bilder i sin 32 GB telefon så jag utgick från att hon inte använder tredje-parts app för att fotografera och spara i format som tar stor plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kanske har varit otydlig. Min telefon är inte slut på minne nu. Men när jag kommer upp i ca 8000 bilder så får jag upp ett meddelande angående att minnet är slut (minns inte exakt vad som står i detta meddelande). Vill påminna om att jag har inställt optimerad lagring. Sedan spelare det väl roll hur stor plats ens appar etc tar på telefonen. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, EwelinaB säger:

Hej,

Jag kanske har varit otydlig. Min telefon är inte slut på minne nu. Men när jag kommer upp i ca 8000 bilder så får jag upp ett meddelande angående att minnet är slut (minns inte exakt vad som står i detta meddelande). Vill påminna om att jag har inställt optimerad lagring. Sedan spelare det väl roll hur stor plats ens appar etc tar på telefonen. 

 

 

Varför kollar du inte att du verkligen har det inställt på optimera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu lite... skulle detta kunna bero på att jag bara har 50gb på iCloud? För har för mig att meddelandet brukar säga att bilderna inte kommer synkroniseras till iCloud längre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, EwelinaB säger:

”Optimise iPhone storage” ska väl vara vald ? Det är det 

Lägg upp en bild så vi verkligen vet det. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, EwelinaB säger:

Hej,

Jag kanske har varit otydlig. ...Sedan spelare det väl roll hur stor plats ens appar etc tar på telefonen. ....

 

 

Med optimerad lagring blir inte telefonen full, läs mina länkar ovan. Foton, appar och system delar på dina 32 GB.

Men när ditt iCloud-utrymme är fullt så är det fullt. Inget mer kan flyttas dit.

Då brukar det synas i meddelandet hur du köper mer. Vill du inte köpa så får inte mer plats.

Då kan du ju hämta bilder i originalformat från iCloud till din dator och exportera dem till valfri plats i eller utom din dator, utanför programmet Bilder. När du är säker på att de finns kan du radera dem från iPhone, de tas bort från iCloud-bilder och du har plats för nya bilder.

Som överkurs kan nämnas att man kan ha Bilders bibliotek på extern disk om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ”Optimerad lagring” på iCloud bilder så finns bilderna på iCloud och kan laddas ner till telefon eller Mac när man behöver dem. Bilderna syns då med ett moln bredvid sig. Molnet betyder att i enheten finns bara en pytteliten förtitt som knappt tar upp plats. 

 

Så nej, telefonen blir inte full av iCloud. Däremot kan ditt iCloud bli fullt och då får man köpa mer utrymmet. 

 

Du säger du har en hårddisk på 2 Tb, vad gör du om den går sönder?    Du behöver alltså ha två 2 Tb hårddiskar där den ena speglar den andra, för det är inte så troligt att två hårddiskar går sönder samtidigt. 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Raphael säger:

Du behöver alltså ha två 2 Tb hårddiskar där den ena speglar den andra, för det är inte så troligt att två hårddiskar går sönder samtidigt. 

 

 

 

Nej, men de kan bli stulna samtidigt eller skadade av åskan samtidigt eller brinna upp samtidigt. 

Så en disk ska vara på annan plats. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMarc säger:

Hade Apple varit smarta hade de tagit bort synkroniseringen av Bilder, Video och låtit det vara en ren Backup-tjänst och låtit iTunes synkronisera allt annat. Alla jag känner som har iPhone hatar iCloud och använder istället Google Drive, Dropbox, MEGA etc. 

 

Då tycker jag att vi ska lära känna varandra så får du en du känner som älskar iCloud. :) 

 

Icloud fungerar som backup i den betydelsen att om hårddisken eller datorn går sönder så finns materialet kvar på iCloud. Om jag byter från en telefon/padda/dator till en annan och loggar in på iCloud så får jag ju de bilder, dokument osv som låg i min gamla enhet. 

 

Materialet på iCloud ligger kvar tills du aktivt väljer att radera det. Och om du raderar säg bilder så ligger de kvar i en papperskorg i 30 dagar innan de försvinner. 

 

Men om enheterna som använder iCloud går sönder eller kraschar, så händer ingenting med iCloud. Icloud-materialet finns kvar. 

 

Så på det sättet är iCloud en backup-tjänst. Men iCloud har inte versionshantering som TimeMachine har, och det har inte Dropbox etc heller. Så ingen av molntjänsterna ersätter TimeMachine där. 

 

Jag använder bara andra molntjänster än iCloud för gruppsamarbeten med arbetsgrupper i olika företag/organisationer. Och då är det företagen/organisationerna som valt t ex Dropbox eller Box. Men för egen del så kör jag bara iCloud. 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...