Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Hur för jag över bilder från iPhone till Mac?


EwelinaB
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla,

Jag behöver verkligen hjälp. Har suttit och läst trådar och på apple hur man går till väga men det fungerar inte för mig ändå. Jag har en iPhone 7 plus version 12.4 och macOS Mojave version 10.14.6. Jag vill föra över bilderna från telefonen till datorn för att ha dem där i en mapp. Jag har iCloud och mina bilder förs över till appen "bilder" på datorn automatiskt. På "bildinsamling" syns ca 10 random bilder så den appen verkar inte hänga med. Jag vill inte använda airdrop för då hamnar bilderna på datorn inte i rätt ordning. I appen "bilder" syns alla bilder under fliken "bilder" men när jag är på fliken "enheter" syns 32 random bilder under "redan importerade" men inte fler. På min telefon under "bilder" har jag ca 3600 bilder. Allt detta är medan telefonen är kopplad till datorn via sladd. Jag har även markerat bilderna från appen "bilder" på mac och dragit dem till en mapp på datorn - detta alternativ fungerar men då hamnar också bilderna inte i rätt ordning. Jag vill ha bilderna organiserat och i den ordningen som de har tagit. Vad gör jag för fel? Hoppas att någon kan hjälpa mig. Vilket är det bästa sättet att föra över bilder?

Mvh Ewelina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är ett tips att skaffa ett Dropbox konto och se bilderna på vilka enheter som helst utan problem. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej  Pocahontas,

Jag har vart inne på den första länken som du skickade. När jag är inne på appen "bilder" på datorn och sedan på "enheter" så är jag automatiskt inne på import. Men där syns enbart de bilder som redan är importerade vilket är ca 30 bilder. Så alla mina bilder fattas därifrån men tanke på att jag har ca 3600 bilder på fliken "bilder". Uppe i högra hörnet står det två alternativ vilka är "importera markerat" "importera alla", alltså finns det inget alternativ som säger "importera alla nya bilder". Varför kommer mina bilder inte upp här? Jag har min telefon inställd på "optimise iphone storage". Kan det bero på det?

 

Den andra länken du skickar förklarar mest problemen men att föra över bilder till mac. 

 

Just nu sitter jag och laddar ner bilderna från icloud så att de hamnar som en zip-fil. Är detta ett bra alternativ?

 

Mvh Ewelina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Google Foto överallt. 100 GB för 190 kr/år. Dels molnlagring, dels att man kan se alla bilder likvärdigt på olika enheter. 

Redigerad av Axelman
Edit
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, EwelinaB säger:

...Jag vill föra över bilderna från telefonen till datorn för att ha dem där i en mapp. Jag har iCloud och mina bilder förs över till appen "bilder" på datorn automatiskt...

det du kallar mapp, duger det inte att dina foton ligger i appen Bilder? du skriver att alla dina foton förs över automatiskt.

Vill du dessutom ha dem uppdelade så kan du i appen Bilder skapa album, hur många som helst. Hela mängden foton går att se med valen ögonblick och år bland annat.

Vill du ha bilderna i en mapp utanför appen Bilder så kan du exportera en kopia. Högst upp till vänster: Arkiv>exportera och sedan välja hur och vart.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sven,

Anledningen till varför jag inte kan använda appen bilder längre är för att jag inte har något minne kvar på telefonen och därav måste lägga dem någon annanstans innan jag raderar dem. 

 

Förslaget med att exportera fungerade ju jättebra. Tack! Visste inte att man kunde göra så.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aktiverat iCloud-bilder? https://support.apple.com/sv-se/HT204264

mer här https://support.apple.com/sv-se/HT204570

och här kan du under Bilder läsa om hur du ska ladda ner en kopia av dina foton från iCloud-bilder till din Mac. https://support.apple.com/sv-se/HT204055

Nu när jag läser ditt första inlägg ser jag att du har kopplat samman mac och telefon med usb-sladd. Det är inte det optimala när du ska titta på iCloud-bilder och på din mac ladda ner en kopia av foton du har synkroniserade i ditt iCloud-bilder

Redigerad av sefr
länk saknades
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..inget minne kvar på telefonen... men du har ju skrivit optimized storage... då fylls ju telefonen till Apple tycker det är lagom, resten sänds till iCloud, om du har mycket så blir den inte mindre fylld än nu. Har du tillräckligt plats i iCloud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Sven,

Ja icloud har jag. Dock bara 50 gb så det räcker inte hur länge som helst. Jag har en extern hårddisk jag använder istället. Men vill föra över bilderna till datorn först.

 

På den ena länken som du skickade står det att man kan ladda ner bilderna från icloud till datorn. Vilket alternativ av "original i urspungsversion" och "mest kompatibla" bör jag använda? Dem laddas ner som zip-filer , gör detta något för kvalitén?

 

Så man behöver egentligen bara koppla telefonen och datorn med usb sladd när man ska göra uppdateringar via i-tunes?

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200 GB är nästa steg, inte så dyrt. Du kan ju växla ner sedan när du fått ett fungerande arbetsflöde.

Extern hårddisk är bra för säkerhetskopia. iCloud-bilder är bara synktjänst, kasta på en enhet, försvinner på alla!

telefonen på wi-fi, batteriladdning pågår, bilder synkas!

usb behövs inte för bildöverföring om du använder app Bilder på iPhone och Mac och använder iCloud-bilder och optimerad lagring, gärna på både telefon och dator.

Jag skulle välja originalformat om jag skulle spara nedladdade foton på Mac, utanför appen Bilder.  Men om du i iPhonen gjort bearbetningar och bildbehandling är det väl resultatet du vill spara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till Bilder (+iCloud) är att använda Filer-appen. Dela: Spara i Filer.

 

Ett för lagringen optimerat bild-bibliotek är också en god idé.

 

A3D704F9-D1FB-4E1E-A651-E2A16054A9B3.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Ett alternativ till Bilder (+iCloud) är att använda Filer-appen. Dela: Spara i Filer.

 

Ett för lagringen optimerat bild-bibliotek är också en god idé.

 

A3D704F9-D1FB-4E1E-A651-E2A16054A9B3.jpeg

Hej Mikaellq

 

Menar du icloud drive? När jag öppnar appen "filer" så kommer min icloud drive upp.

 

Mvh

Ewelina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, sefr säger:

200 GB är nästa steg, inte så dyrt. Du kan ju växla ner sedan när du fått ett fungerande arbetsflöde.

Extern hårddisk är bra för säkerhetskopia. iCloud-bilder är bara synktjänst, kasta på en enhet, försvinner på alla!

telefonen på wi-fi, batteriladdning pågår, bilder synkas!

usb behövs inte för bildöverföring om du använder app Bilder på iPhone och Mac och använder iCloud-bilder och optimerad lagring, gärna på både telefon och dator.

Jag skulle välja originalformat om jag skulle spara nedladdade foton på Mac, utanför appen Bilder.  Men om du i iPhonen gjort bearbetningar och bildbehandling är det väl resultatet du vill spara.

Hej Sven,

Riktigt bra tips! Tack så hemskt mycket. Nu när vi ändå är i gång tänkte jag passa på att fråga en till fråga. Och det är angående appen "bilder". Jag ser ju på apples instruktioner att man ska kunna importera bilderna från den appen. Vet du anledningen till varför mina bilder ej syns under "enheter"?

Mvh Ewelina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte iCloud-bilder just nu, har Bildström och ett arbetsflöde som passar mig. På mina appar finns inte det som du anger som ”enheter” så jag vet inte. @Raphael kanske vet, forumdeltagare med bra koll på iCloud och olika kopplingar mellan Apples appar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, cokeman säger:

Annars är ett tips att skaffa ett Dropbox konto och se bilderna på vilka enheter som helst utan problem. ?

Det går bra med icloud också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, EwelinaB säger:

Hej Mikaellq

 

Menar du icloud drive? När jag öppnar appen "filer" så kommer min icloud drive upp.

 

Mvh

Ewelina

Jag tänkte mer på att kopiera eller Dela>Spara i Filer, till Skrivbordet på Mac för att föra över bilder/filer från iPhone till Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta forum är lite svårt att söka i med den interna sökfunktionen. På Google kan man använda termen site:  och sedan forumets adress så får man bättre avgränsning. Då ser du att frågan om Bilder, iCloud-bilder, iCloud drive och telefoner och datorer är en ofta återkommande fråga.

Här i tråden ser du också hur du får råd att använda andra företags lösningar. Mitt förslag är att du sätter dig in i hur Apple tycker en användare ska göra. Lär dig tillämpa apparna, sedan kan du välja ett annat företags lösningar om de bättre svarar mot dina behov. Dropbox och Google har nämnts, OneDrive från Microsoft ett annat. Om du bildbehandlar mycket i Photoshop kanske du vill använda Lightroom och sedan lagra på dina externa diskar. Ytterligare lösningar finns. Vem skyddar din integritet? vem överlever tillräckligt länge? vem har en acceptabel kostnad? vem passar bäst in i din maskinpark och med dina samarbetspartners?

sök i Google med detta t ex 

site:forum.macworld.se icloud bilder

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Använd iCloud bildbibliotek istället för Bildinsamling. Då får du bilderna över till Macen det blir samma bildbibliotek och samma ordning. Men observera att det tar lite tid att föra över. 
2. "Redan importerade" under "Enheter" är bara de senaste som redan är importerad. 
3. Om du drar ut bilderna från Mac till en mapp på datorn så får du förtittsbilderna/Previews, du ska välja Arkiv - Exportera istället. 
4. Om du använder en extern hårddisk så bör du ha två externa hårddiskar, en backup till den externa hårddisk du har för arkiv. Om du istället använder iCloud bildbibliotek så kommer Apple göra backup av iCloud bildbibliotek, så även om de serverar som Apple använder skulle gå ner eller hända något med, så har de backup. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, sefr säger:

Jag använder inte iCloud-bilder just nu, har Bildström och ett arbetsflöde som passar mig. På mina appar finns inte det som du anger som ”enheter” så jag vet inte. @Raphael kanske vet, forumdeltagare med bra koll på iCloud och olika kopplingar mellan Apples appar

"Enheter" syns bara om man kopplar in iPhone med sladd i datorn, det är då den kommer upp under "Enheter" i Bilder. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, polken säger:

Det går bra med icloud också. 

Jo visst men Dropbox är bekvämare om man har andra enheter än Apple också. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, cokeman säger:

Jo visst men Dropbox är bekvämare om man har andra enheter än Apple också. ?

Varför skulle man ha annat än Apple?!?!? ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...