Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Därför ska du inte backa upp Time Machine till molnet


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

6 minuter sedan, Teoley säger:

Ja, men artikeln handlar om ifall du vill kopiera Time-machine-"disken" från din NAS till en annan NAS eller molntjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Teoley säger:

Jag tolkar artikeln att man inte manuellt ska kopiera en TM-backup till molnet eller en NAS.

Att använda en NAS för TM-backup är en annan sak och inget som artikeln handlar om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, lappen71 säger:

Jag tolkar artikeln att man inte manuellt ska kopiera en TM-backup till molnet eller en NAS.

Att använda en NAS för TM-backup är en annan sak och inget som artikeln handlar om

Nu har jag läst artikeln två gånger. 

Jag tolkar den precis som du, men jag förstår inte varför. Innehåller inte kopian samma saker som originalet? Innebär det att kopian är obrukbar, och all data är förlorad vid ett TM- haveri.

 

Vad betyder det här?

Men om du kopierar en Time Machine-volym till en annan hårddisk formaterad i ett annat format (till exempel med en molnbackuptjänst) finns inget stöd för de här hårda länkarna och varje kopia av filerna tar upp hela sitt utrymme, precis som om du kopierar en fil i en mapp till en annan mapp

Jag har TM på min NAS och en gång i veckan kopierar jag HELA ”mappen” som TM skapar till en extern disk. Kopian får samma storlek som originalet.. åtminstone enligt ”visa info”. Enligt citatet ovan, borde det inte vara så.

 

Det som oroar mig nu är om jag har en falsk trygghet i min dubbla lösning.

Det vore bra om artikelförfattaren eller någon som vet kunde klargöra.

 

Är min kopia på den externa disken värdelös?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, boevil säger:

Är min kopia på den externa disken värdelös?

Nja, det är den väl inte. Men den innehåller förmodligen bara den senaste backupen, så du kan därmed (förmodligen) inte gå bakåt i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, boevil säger:

Nu har jag läst artikeln två gånger. 

Jag tolkar den precis som du, men jag förstår inte varför. Innehåller inte kopian samma saker som originalet? Innebär det att kopian är obrukbar, och all data är förlorad vid ett TM- haveri.

 

Vad betyder det här?


Men om du kopierar en Time Machine-volym till en annan hårddisk formaterad i ett annat format (till exempel med en molnbackuptjänst) finns inget stöd för de här hårda länkarna och varje kopia av filerna tar upp hela sitt utrymme, precis som om du kopierar en fil i en mapp till en annan mapp

Jag har TM på min NAS och en gång i veckan kopierar jag HELA ”mappen” som TM skapar till en extern disk. Kopian får samma storlek som originalet.. åtminstone enligt ”visa info”. Enligt citatet ovan, borde det inte vara så.

 

Det som oroar mig nu är om jag har en falsk trygghet i min dubbla lösning.

Det vore bra om artikelförfattaren eller någon som vet kunde klargöra.

 

Är min kopia på den externa disken värdelös?

 

Jag är inte bra på att förklara tekniska detaljer men som jag förstår det så försvinner versions hanteringen.

 

Angående Time Machine så börjar den spela ut sin roll lite. Allt det som var viktigt sparas nu allting i iCloud. Alla fall för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...