Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud Drive tar upp allt utrymme på datorn


bjornki
 Share

Go to solution Solved by Raphael,

Rekommendera Poster

Jag har haft mängder av filmer på en extern hårddisk, men jag har nu lagt över dessa på iCloud Drive (Jag har idag filmer och bilder som tillsammans väger ca 600 gb, men har 2 tb i lagringsutrymme på mitt iCloud). När jag öppnar iCloud Drive på datorn så är där ett litet moln på alla filer. Trycker jag på molnet så laddar jag tillfälligt ner filen till datorn. Nu har jag laddat ner många videos och suttit och redigerat i imovie, men dessa "tillfälligt nerladdade" filer försvinner inte. Det gör att iCloud Drive tar mer än hälften av min hårddisks utrymme på Macbooken. Se bild nedan. Nu till min fråga: Kan jag på något vis få bort dessa tillfälligt nerladdade? Jag har "optimerad lagring" påslagen men det hjälper inte. 
882725531_Skrmavbild2019-08-13kl_19_52_58.thumb.png.23923118812a4cdb63363d8262b10994.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör dom först när det blir platsbrist på den interna hårddisken. Är det så tar det lite tid innan macOS reagerar och tar bort dom. Finns inget manuellt sätt att trigga det.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för svar! Vet du hur långt efter macOS reagerar? Har stått att det är ont om utrymme i flera dagar nu. 

Finns det någon gräns för när en fil man inte använder återigen får ett litet moln bredvid? Tex om man inte använt filen på 30 dagar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev att dom upptar hälften av hårddisken då kan den väl inte klaga på bristande utrymme. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud Drives tillfälligt nerladdade filer tar upp hälften av hårddiskens utrymme. Andra halvan är allt annat på datorn. Så just nu har jag 0,5 GB ledigt av ca 121 GB. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, iMarc säger:

iCloud är ett troll i MacOS

Nej du är trollet som inte tillför diskussionen något

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, iMarc säger:

iCloud är ett troll i MacOS

Inte den trasiga grammofonskivan igen, som vevar samma missuppfattning om och om igen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, lappen71 säger:

Nej du är trollet som inte tillför diskussionen något

 

5 timmar sedan, Telly82 säger:

Inte den trasiga grammofonskivan igen, som vevar samma missuppfattning om och om igen.

Beklagar ”trolleriet”

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Mac gör mycket själv, flera automatiska funktioner. Det är den stora skillnaden mellan Mac och Windows, att Windows tillåter mer användarstyrning på filnivå.

 

Optimerad lagring är ett exempel på en automatisk funktion där man inte själv kan ställa in parametrarna. Den sköter sig automatiskt. 

 

Den går inte efter tid så, utan efter lagring. Samma princip som för TimeMachine: När lagringen börjar ta slut i datorn så raderar den de lokala kopiorna av de filer som inte har öppnats på länge, och behåller dessa på iCloud Drive istället. 

 

Så i fallet med dina filmer som du hämtade ner från iCloud, det kommer ta ett tag innan de försvinner eftersom det Optimerad lagring kommer göra är att först ta bort de dokument som du öppnat innan du öppnade filmerna. Den går efter senast öppnade / senast använda, och betar av dem i kronologisk ordning. 

 

Det handlar inte om en fastställt tid, typ ”efter 30 dagar”, utan den tar bort lokala kopior av de äldst öppnade när systemet anser att det börjar bli ont om utrymme. Systemet gör löpande en utvärdering av detta. 

 

Så då är frågan - var ligger brytpunkten i storlek, när tycker den att det är för lite utrymme? Vilket utrymme är ”för litet utrymme?”. Och det vet jag faktiskt inte. Det kan jag dessvärre inte svara på. 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi tittar på hur TimeMachine fungerar: Den fyller upp hårddisken, sen när man ska lägga upp nytt där så tar den och raderar äldre kopior/filversioner så att nya får plats. 

 

Jag tror Optimerad lagring på iCloud fungerar på samma sätt, det är så jag har uppfattat det iaf. Dvs när mer utrymme behövs så tar den bort lokala kopior av de äldst öppnade filerna. När man lägger på nytt eller sparar ett större dokument, då frigör systemet själv det utrymme som behövs. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjarne Bertelsen

Enligt min mening är icloud helt värdelöst. Använd dropbox och/eller Google drive i stället så kan du själv bestämma vad som bara ska ligga i molnet och vad som även ska synkas med datorn.

  • Tack 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan givetvis finnas olika uppfattningar om iCloud Drive och Apples automatiska lösningar, men om man vill kunna ställa in en massa och styra själv så har aldrig Mac varit ett förstahandsval. Då är det Windows eller Linux som man ska ha. Mac är gjord för dem som inte vill hålla på med att justera i systemet, som är bekväma med att datorn själv sköter anpassning av t ex lagring utifrån behov. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

jag kommer in i gammalt ämne eftersom jag googlat. Förstår nog fortfarande inte riktigt. Jag behöver spara bilder som fotograf , har nu på externa hårddiskar. Min MacBook larmar för att jag har för lite plats. Den hänvisar till att jag kan ta bort filer (ffa filmer) som ligger på iCloud Drive. Varför det tar plats på datorn? Trodde det låg i molnet så jag skulle slippa "belasta" datorn och istället bara kunde ladda ner de bilder/filmer jag behövde via iCloud. Kan någon hjälpa mig att fatta/förslag på lösning? Det handlar om lagring av ca 50000 och jag kan inte låta systemet rensa ur gamla filer då jag behöver ha det mesta sparat för egen del men också för kunder som vill ha gamla kopior. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, jonnisu säger:

jag kommer in i gammalt ämne eftersom jag googlat. Förstår nog fortfarande inte riktigt. Jag behöver spara bilder som fotograf , har nu på externa hårddiskar. Min MacBook larmar för att jag har för lite plats. Den hänvisar till att jag kan ta bort filer (ffa filmer) som ligger på iCloud Drive. Varför det tar plats på datorn? Trodde det låg i molnet så jag skulle slippa "belasta" datorn och istället bara kunde ladda ner de bilder/filmer jag behövde via iCloud. Kan någon hjälpa mig att fatta/förslag på lösning? Det handlar om lagring av ca 50000 och jag kan inte låta systemet rensa ur gamla filer då jag behöver ha det mesta sparat för egen del men också för kunder som vill ha gamla kopior. 

iCloud är en synktjänst primärt. Det som finns på datorn finns i iCloud. Går inte att välja att enbart ha det i molnet.  Du får helt enkelt välja en annan tjänst eller att lagra dina bilder på externa hårddiskar eller ännu bättre på en NAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, jonnisu säger:

jag kommer in i gammalt ämne eftersom jag googlat. Förstår nog fortfarande inte riktigt. Jag behöver spara bilder som fotograf , har nu på externa hårddiskar. Min MacBook larmar för att jag har för lite plats. Den hänvisar till att jag kan ta bort filer (ffa filmer) som ligger på iCloud Drive. Varför det tar plats på datorn? Trodde det låg i molnet så jag skulle slippa "belasta" datorn och istället bara kunde ladda ner de bilder/filmer jag behövde via iCloud. Kan någon hjälpa mig att fatta/förslag på lösning? Det handlar om lagring av ca 50000 och jag kan inte låta systemet rensa ur gamla filer då jag behöver ha det mesta sparat för egen del men också för kunder som vill ha gamla kopior. 

Sen så kan man ju läsa tråden INNAN man börjar ställa frågor för det finns redan bra förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst tråden men som sagt så har jag inte riktigt fattat, därför jag frågar igen... Men ok, jag kan inte lösa det utifrån det upplägget jag har just nu. (jag fattar inte riktigt skillnaden mellan iCloud och iCloud Drive det är väl mitt problem)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, jonnisu säger:

Jag har läst tråden men som sagt så har jag inte riktigt fattat, därför jag frågar igen... Men ok, jag kan inte lösa det utifrån det upplägget jag har just nu. (jag fattar inte riktigt skillnaden mellan iCloud och iCloud Drive det är väl mitt problem)

iCloud är samlingsnamnet för flera tjänster. I iCloud ingrå iCloud Drive, iCloud bildbibliotek som exempel.

 

iCloud drive är tjänsten där du lagrar dina valfria filer i både molnet och på datorn.

Det går att ställa in att när utrymmet på datorn börjar ta slut att filen enbart lagras i molnet. 

Inget du själv kan välja utan det gör macOS åt dig och då blir det en liten molnsymbol i Finder.

 

1778314909_Skrmavbild2020-07-30kl_15_00_23.thumb.png.5372f0805e40eb10cf7e2f725599c885.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om det lagras i molnet när det blir fullt, varför vill datorn att jag ska rensa? Jag har ju 2 TB i iCloud och där är ff nästan hälften kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, jonnisu säger:

Ok, men om det lagras i molnet när det blir fullt, varför vill datorn att jag ska rensa? Jag har ju 2 TB i iCloud och där är ff nästan hälften kvar?

Larmar den för att iCloud är fullt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej att lagringsutrymmet på datorn är fullt.  Att jag ska få igenom dokument jag inte längre behöver och ska radera det jag inte behöver permanent. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, jonnisu säger:

nej att lagringsutrymmet på datorn är fullt.  Att jag ska få igenom dokument jag inte längre behöver och ska radera det jag inte behöver permanent. 

Det fungerar inte på det sättet att du kan mellanlagra saker på datorn så att det sen förs över till iCloud Drive i iCloud och sen tas bort från datorn.

 

Det fungerar på det sättet att är din dators interna hårddisk på 250GB kommer du i princip bara utnyttja 250GB av utrymmet i iCloud.

Men...ja det finns ett men. Har du iCloud bildbibliotek påslaget i programmet Bilder kommer du kunna använda mer utrymme i iCloud än vad du har på datorn. För det finns en funktion som heter "optimera mac-lagring"

Det betyder att enbart fullstora bilder lagras i iCloud och på datorn en liten miniatyr av bilden. När du tittar på en sådan bild laddas den ner från iCloud. Som exempel på min MBP så är bildbiblioteket på strax över 30GB men den totala storleken på alla mina bilder är närmare 100GB

 

En av anledningarna att man kan välja 2TB som lagring i iCloud är om man är en familj så delar man på utrymmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis jag har samma. Dvs att bara miniatyrer lagras men jag kan ändå inte lägga in fler bilder nu pga ”skivan är full” .? Kanske det finns en gräns även för miniatyrer? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, jonnisu säger:

Ja precis jag har samma. Dvs att bara miniatyrer lagras men jag kan ändå inte lägga in fler bilder nu pga ”skivan är full” .? Kanske det finns en gräns även för miniatyrer? 

Hur tänker du nu? Att miniatyrer inte tar plats? Är hårddisken full så är den full. Finns bara en sak att göra och det är att flytta filer.

Ett knep att frigöra utrymme och verkligen se till att det bara är miniatyrer på datorn är att stänga av iCloud bildbibliotek helt. Stänga programmet Bilder. Slänga biblioteks filen och tömma papperskorgen. Starta bilder och starta ett nytt bibliotek, aktivera iCloud bildbibliotek igen. Då kommer Bilder känna av att det redan finns bilder i iCloud och synka med datorn. Eftersom "optimera lagring" är aktiverat kommer inga fullstora bilder att laddas ner. 

Men det är bara en nödlösning när systemet inte själv lyckas ersätta fullstora biler med miniatyrer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...