Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Registrera Mac på två icloudkonto?


Maxana
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag köpte en begangnad macbook pro. När jag fick hem den så hade säljaren inte loggat ut, så jag återställde till fabriksinställningar.  Jag la sedan till den i mina enheter på "hitta min iphone".

Eftersom hon inte hade loggat ut, kan den finnas kvar bland hennes enheter också, så att hon alltså kan radera eller låsa den via sitt konto så att den blir värdelös för mig?
Här står det om att radera/låsa en mac, men det svarar inte på min fråga. 

Redigerad av Maxana
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte i dagsläget. Men när säljaren får macOS Catalina eller iOS 13 kommer denne kunna göra det. För då kommer en ny app

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Nej inte i dagsläget. Men när säljaren får macOS Catalina eller iOS 13 kommer denne kunna göra det. För då kommer en ny app


Så personen kan göra det i efterhand efter uppdateringen? Vad kan man göra om denne låser mig ute, jag har ju köpt den men det är knappast som att jag kan bevisa mitt ägarskap för att kunna få tillgång till datorn igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Maxana säger:


Så personen kan göra det i efterhand efter uppdateringen? Vad kan man göra om denne låser mig ute, jag har ju köpt den men det är knappast som att jag kan bevisa mitt ägarskap för att kunna få tillgång till datorn igen. 

Ja som jag uppfattat det. 
Du får kontakta säljaren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Be om ett kvitto på köpet i efter hand.

 

Var noga med köparens uppgifter, säljarens uppgifter och serienumret på iMacen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja som jag uppfattat det. 
Du får kontakta säljaren. 

Jag har bett henne ta bort den men hon kommer med bortförklaring efter bortförklaring. 
Misstänker att jag har blivit lurad, eller är hon bara otroligt oteknisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Stereotypen säger:

Be om ett kvitto på köpet i efter hand.

 

Var noga med köparens uppgifter, säljarens uppgifter och serienumret på iMacen.

Hur skulle man formulera det? 
Just nu har jag bara konversation på messenger. Tror inte hon har tillgång till serienumret längre och därför inte kan bekräfta att det är rätt. 
Hon har heller inte originalkvitto kvar då den är från 2010 och inget kvitto är sparat 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite misstänksam när en ny medlem ställer dessa frågor. Hur som helst är du rökt ifall inte säljaren fixar detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, lappen71 säger:

Blir lite misstänksam när en ny medlem ställer dessa frågor. Hur som helst är du rökt ifall inte säljaren fixar detta. 

Jag blev medlem för att denna situationen dök upp, innan har jag kunnat googla mig till lösningar på problem som har uppstått men inte denna gången. Därav vände jag mig hit. 
Inte svaret jag hade hoppats på men tack. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om Catalina eller iOS13 och vilka eventuella ändringar som har gjorts där, men om du har formaterat om datorn dvs raderat hårddisken och installerat Mac OS på den igen, så ska den inte längre vara inkopplad på iCloud - och "Hitta min Mac" kör via iCloud. Du säger att du har lagt till den på ditt konto under "Hitta min Mac/iPhone" - och om du har lyckats med detta så betyder det att den inte är inkopplad på hennes längre. För en och samma enhet kan bara vara registrerad på ett Apple ID/ICloud "Hitta min Mac/iPhone" åt gången. Den kan alltså inte vara på både din och hennes "Hitta min Mac".

Så om inte Catalina eller iOS13 har ändrat detta, så ska det vara lugnt - om du har formaterat om datorn och gjort en nyinstallation av MacOS. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...