Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur stänger man av bluetooth "upptäckbar" Mac OS Sierra?


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Min dator har börjat spöka… 

 

Helt plötsligt (tror jag*) har min frus iPhone börjat koppla upp till min iMac, den stör ut mitt tangent bord som tappar kontakten. 

Emellanåt, när tangentbordet tappat kontakten, skrivs massa konstiga tecken i dokumentet som jag arbetar med.

Kanske är det tangentbordet som har fått fnatt eller så är det programmet "Atom" som har fnatt. (Jag sitter mest med Atom och det är bara där jag upplevt strulet)

 

Som första åtgärd i felsökandet  tänkte jag att jag skulle stänga av "upptäckbar". Men hittar inget sätt att göra det.

 

*) Flera gånger har jag sett hennes iPhone i bluetooth- menyn som uppkopplad.

P.s Min fru har fått överta min gamla iPhone, men den raderades helt före övertagandet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan radera kopplingen till hennes enhet i bluetooth-menyn. Håll nere musen över hennes enhet och klicka på knappen bredvid enheten. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du raderar en enhet från listan så kan den inte längre koppla upp sig av sig själv. Då måste man göra en ny parkoppling om man vill att den enheten ska koppla upp. Så här handlar det om att datorn känner igen din gamla iPhone och därmed kopplar upp sig, den har en sparad parkoppling till just den telefonen. Raderar du kopplingen så löser du problemet med att de kopplar ihop sig. 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Om du raderar en enhet från listan så kan den inte längre koppla upp sig av sig själv. Då måste man göra en ny parkoppling om man vill att den enheten ska koppla upp. Så här handlar det om att datorn känner igen din gamla iPhone och därmed kopplar upp sig, den har en sparad parkoppling till just den telefonen. Raderar du kopplingen så löser du problemet med att de kopplar ihop sig. 

Jo, det verkar så men nu kan jag inte få hennes telefon att dyka upp på datorn överhuvudtaget? Märkligt. Den borde väl synas, eller kan den vara icke- upptäckbar?

 

Kan det vara tangentbordet som kommer ihåg iPhonen, jag brukar inte stänga av det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enheter som är parade med datorn syns i Bluetooth-inställningarna när de är påslagna och inom räckvidd.
Om hennes iPhone är i närheten, aktiv och inte syns i datorn så är de inte ihopkopplade. 
Om det är ett Apple Magic tangentbord så kan det parkopplas med iPhone/iPad, men då kan de inte vara ihopkopplade med Macen, de är ihopkopplade med det ena eller det andra - inte flera enheter samtidigt. Och det minns bara den senaste enheten, har inte minne för flera enheter. Så om du har det parat till Mac så har den glömt tidigare ihopparningar med iPhone. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Jag har faktiskt inte haft problemet mer idag.

Vi får se om det håller i sig.

 

Jag ser en annan (okänd) enhet när jag går in i bt inställningar. När jag högerklickar på dem får jag bara alternativet att parkoppla, inte ta bort. Jag tycker det är märkligt att jag inte ser fruns enhet där, men den okända. 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ser du en enhet som inte är parkopplad än, alltså en enhet som datorn inte har en sparad parkoppling till. En enhet då som inte är ihopkopplad med datorn. 

 

Har du fibblat något med din frus enhet? Kan ju vara hennes iPhone som dyker upp som okänd. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Nä.

Vi stängde av platstjänster för en del appar, eftersom det verkade som störningarna kom när hon t.ex gick in på Facebook.

 

jag har inte haft några fler problem så här långt. Tangentbordet har fungerat bra sedan jag ”startade om det”. (Stängde av och satte på)

 

tack för din hjälp- jag kanske återkommer om problemen gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, boevil säger:

Ok.

Jag har faktiskt inte haft problemet mer idag.

Vi får se om det håller i sig.

 

Jag ser en annan (okänd) enhet när jag går in i bt inställningar. När jag högerklickar på dem får jag bara alternativet att parkoppla, inte ta bort. Jag tycker det är märkligt att jag inte ser fruns enhet där, men den okända. 

För att se din frus enhet så kan inte skärmlåset vara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...