Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Samsung sätter Apple-hånet i halsen


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Man kan ju också tänka som så att mobiltelefoner har högtalare och att en massa hörlurar, med eller utan sladd, därmed belastar miljön i onödan. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem vill köra med hörlurs kabel idag på telefonen när det finns en uppsjö med bra BT hörlurar som är smidigare och slipper tänka på kabelbrott och trassel.

Förstår om en audiofil kör med värstingtrådade lurar i en mycket dyr förstärkare. Det är en annan sak.

 

Samsuck sköt sig själva i foten med den nedvärderande reklamen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man verkligen är musikälskare och mycket kräsen vad gäller ljudkvalitén så går det inte att jämföra dessa BT-leksaker med ett par riktiga HiFi trådade hörlurar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Om man verkligen är musikälskare och mycket kräsen vad gäller ljudkvalitén så går det inte att jämföra dessa BT-leksaker med ett par riktiga HiFi trådade hörlurar. 

Lyssnar man via en mobil då?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, iMarc säger:

Både Ja och Nej

Glasklart ?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Om man verkligen är musikälskare och mycket kräsen vad gäller ljudkvalitén så går det inte att jämföra dessa BT-leksaker med ett par riktiga HiFi trådade hörlurar. 

Vad är ljudkvalitet? Vad innebär att vara kräsen gällande ljudkvalitet?

Fick lära mig tidigt när jag pluggade Kvalitetsäkring att det egentligen inte finns bra och dålig kvalitet då våra personliga förväntningar avgör vad vi kallar "bra/dålig" kvalitet. Fick lära mig att prata om rätt eller fel kvalitet för produktens målgrupp.

Som musiker har jag lärt mig att rätt hörlurar är ytterst personligt utifrån tycke/smak/handikapp mm.
Efter att ha råkat ut för en bullerskada på vänster öra redan i 20års-åldern (musikrelaterat) med en nedsättning som mest med 75dB mitt i talområdet (Tinnitus och hörapparat som resultat) så är det inte lätt att hitta lurar som låter bra så jag har blivit mindre "kinkig" vad det gäller hörlurar. In-ears ger mig ett bättre resultat än over-ears, då de stänger ute omkringvarande buller/ljud, men samtidigt måste jag passa volymnivån rejält.

Det finns BT-lurar som låter väldigt bra så att avfärda alla BT-lurar som leksaker blir lite löjligt - Om man ska kunna dra nytta av ett par sk. "Riktiga HiFi-lurar" så gäller det att ha i det närmaste perfekt hörsel och en rejält bra ljudanläggning för att kunna uppfatta skillnaderna. Ofta är det dåliga kablar, komponenter och kontakter som förstör ljudet. (Blir lite som när folk målade kanterna på CD-skivorna med grön färg för att det skulle låta bättre istället för att skaffa bättre utrustning....)

Men mest handlar det i slutändan om tycke och smak.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Glasklart ?

Ja riktigt HIFI-lyssnande får man bäst genom att plugga in kabeln i sin stereo. 

Så mitt Nej grundar sig på att ljudet inte blir lika bra från en mobil, men ljusår bättre än ett par BT-lurar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Ja riktigt HIFI-lyssnande får man bäst genom att plugga in kabeln i sin stereo. 

Så mitt Nej grundar sig på att ljudet inte blir lika bra från en mobil, men ljusår bättre än ett par BT-lurar. 

Nej du måste ta bort telefon helt från ekvationen för att ens prata ljudkvalitet 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-13 på 16:35, lappen71 säger:

Nej du måste ta bort telefon helt från ekvationen för att ens prata ljudkvalitet 

Finns väl inget som hindrar att man ansluter sin iPhone till ett vettigt ljudkort för att sedan spela upp musik i lämpligt format och lyssna med bra lurar?

Fast hur vanligt är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Finns väl inget som hindrar att man ansluter sin iPhone till ett vettigt ljudkort för att sedan spela upp musik i lämpligt format och lyssna med bra lurar?

Fast hur vanligt är det?

Det går väl att strömma musik från mobilen till en kompetent högtalare, kanske med inbyggd förstärkare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, mikaellq säger:

Det går väl att strömma musik från mobilen till en kompetent högtalare, kanske med inbyggd förstärkare. 

Självklart, men tydligen bör man inte använda telefonens egna ljudkort om det handlar om ljudkvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Självklart, men tydligen bör man inte använda telefonens egna ljudkort om det handlar om ljudkvalitet.

Jag tror att ljudkvaliteten beror väldigt lite på ljudkortet och helt på överföringen och kvaliteterna i högtalaren självt. 

 

Väldigt lite energi i en mobil dock, varför förstärkaren, kanske i högtalaren, har stor betydelse på festen med vännerna eller något annat sammanhang. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att strömma musik från mobilen till en riktig stationär HIFI-förstärkare som kan hantera BT. Således har telefonens ljudkort inget att göra med ljudet som spelas upp från stereoanläggningen. Eller har jag fel?  Strömma via WIFI kanske är ännu bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag tror att ljudkvaliteten beror väldigt lite på ljudkortet och helt på överföringen och kvaliteterna i högtalaren självt. 

 

Väldigt lite energi i en mobil dock, varför förstärkaren, kanske i högtalaren, har stor betydelse på festen med vännerna eller något annat sammanhang. 

Tja, jag utgick bara från trådsanningen i inlägget ovanför mitt.

1 timme sedan, iMarc säger:

Det går ju att strömma musik från mobilen till en riktig stationär HIFI-förstärkare som kan hantera BT. Således har telefonens ljudkort inget att göra med ljudet som spelas upp från stereoanläggningen. Eller har jag fel?  Strömma via WIFI kanske är ännu bättre?

Jag gissar att du har fel. Antingen i det citerade inlägget eller i några inlägg postade runt lunchgroggen den 13 augusti.

Wifi fixar dock större bandbredd än BT så det kan jämföras med att ha en bättre signalkabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Det går ju att strömma musik från mobilen till en riktig stationär HIFI-förstärkare som kan hantera BT. Således har telefonens ljudkort inget att göra med ljudet som spelas upp från stereoanläggningen. Eller har jag fel?  Strömma via WIFI kanske är ännu bättre?

BT ska absolut tas bort ur ekvationen om man är ute efter så bra ljud som möjligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om vi tar WIFI då. Är det verkligen möjligt ens att överföringen av datan som en låt består av skulle på något sätt förändras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

Men om vi tar WIFI då. Är det verkligen möjligt ens att överföringen av datan som en låt består av skulle på något sätt förändras?

Har du bara tillräcklig bandbredd för av överföra filen tillräckligt snabbt så är det ju inga problem. Men förr eller senare krävs en sorts ljudkort/DAC och på den punkten tvivlar jag på att någon telefon kan leverera vad som krävs för att matcha det bästa som finns vad gäller högtalare och förstärkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, iMarc säger:

Men om vi tar WIFI då. Är det verkligen möjligt ens att överföringen av datan som en låt består av skulle på något sätt förändras?

Sonos och AirPlay använder Wi-Fi 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BT-lurar måste laddas. Glömmer man det har man inga lurar. Trådlurar fungerar så länge telefonen fungerar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt trådlöst har kvalitetsförluster, men bekvämligheten kompenserar säkert för det för de flesta. Många av oss har WiFi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Axelman säger:

BT-lurar måste laddas. Glömmer man det har man inga lurar. Trådlurar fungerar så länge telefonen fungerar. 

Fördelarna väger upp jobbet som krävs att man kommer ihåg att ladda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Axelman säger:

BT-lurar måste laddas. Glömmer man det har man inga lurar. Trådlurar fungerar så länge telefonen fungerar. 

Trådade lurar fungerar tills det blir kabelbrott......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Stereotypen säger:

Trådade lurar fungerar tills det blir kabelbrott......

Telefonen fungerar ända tills en komet landar på den!

...

Tänk nu efter. Hur ofta blir det kabelbrott jämfört med att glömma ladda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...