Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte skicka mail från "Mail" mac appen


jabberwocky
 Share

Rekommendera Poster

SÅ här ser det ut

 

http://www.bilddump.se/bilder/20190809123945-213.89.160.245.png

 

Hur åtgärdar man det här? den där jäääää(VLA) hotmailen, har jag inte haft på 10 år, och kommer inte ens ihåg lösenordet, kan inte nollställa ingenting. Använder bara gmail.

Skärmavbild 2019-08-09 kl. 12.39.32.png

Varför in på hotmail servern?!

Redigerad av jabberwocky
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort Hotmail-kontot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Ta bort Hotmail-kontot

Hur gör man det =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, jabberwocky säger:

Hur gör man det =(

Omvänd ordning som du la dit det.

 

Systeminställningar - Internetkonton

 

1397090837_Skrmavbild2019-08-09kl_13_05_14.thumb.png.bf1084caa580af06a9772285a94a61fe.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

Omvänd ordning som du la dit det.

 

Systeminställningar - Internetkonton

 

1397090837_Skrmavbild2019-08-09kl_13_05_14.thumb.png.bf1084caa580af06a9772285a94a61fe.png

Asså jag har inte ens lagt till det, den ba kom från insgenstans.  Och jag tog bort den förr. 

 

 

Skärmavbild 2019-08-09 kl. 13.17.37.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta...ingenting dyker upp av sig själv. Naturligtvis så har du lagt till det någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skrotat Mail. Använder Outlook som fungerar klanderfritt med både Google, Hotmail, iCloud. Samt stöd för molntjänster. Enkelt gränssnitt och har stöd för TouchID. Bästa mailapp jag använt hittills. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, jabberwocky säger:

SÅ här ser det ut

http://www.bilddump.se/bilder/20190809123945-213.89.160.245.png

...

Använder bara gmail.

Varför in på hotmail servern?!

Du behöver sända via gmails smtp-server. Nu har du ju (helt riktigt) maskat över mailadresserna på din bild, men jag antar att gmails smpt-server är med i listan, en av de som står som "nedkopplad".

 

Försök aktivera / koppla upp gmails smtp-server i Mail-appen. Man kan även behöva ansluta till sitt gmail-konto via en webläsare för att verifiera sitt konto. 

 

Att gamla mailkonton du inte använder finns kvar beror troligen på att mail-inställningar synktoniseras mellan Apple-enheter via icloud, så det har väl följt med när du uppdaterat från någon äldre enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, lappen71 säger:

Sluta...ingenting dyker upp av sig själv. Naturligtvis så har du lagt till det någon gång.

aa för 10 år sen då. den har väl hakat med min iCloud

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, IngoX säger:

Försök aktivera / koppla upp gmails smtp-server i Mail-appen. Man kan även behöva ansluta till sitt gmail-konto via en webläsare för att verifiera sitt konto. 

 

Dum fråga, men hur går jag tillväga efter det här?

Skärmavbild 2019-08-09 kl. 13.58.02.png

Skärmavbild 2019-08-09 kl. 13.56.16.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, jabberwocky säger:

Dum fråga, men hur går jag tillväga efter det här?

 

Du håller på att redigera i inställningar för att skicka mail via hotmails server, den kan du istället radera helt om du inte använder adressen längre. Du behöver lägga till rätt inställningar för att skicka mail via googles smtp-server. Där ska det naturligtvis vara din gmail-adress med rätt lösenord som användare, inte hotmailadressen.

 

Mail > Inställningar > Konton > [välj konto] > Serverinställningar.

Vid "Server för utgående e-post (SMTP)" finns en rullgardinsmeny där du kan välja gmail-servern. Om du råkat radera gmail i listan från smtp-servrar får du lägga till den. Välj då "Redigera SMTP-serverlista..." och tryck på + .

 

Öviga inställnignar för gmail:

Kolla Gmail i andra e-postklienter med IMAP

 

Ett annat sätt kan helt enkelt vara att lägga till ditt google-konto på nytti Mail, och sedan radera det gamla. Då får du hjälp av inställningsassistenten att välja att typen är ett gmail-konto och kanppa in ditt användarnamn och lösenord och resten av inställningarna görs automatiskt.

 

 

Redigerad av IngoX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-09 på 14:22, IngoX säger:

Du håller på att redigera i inställningar för att skicka mail via hotmails server, den kan du istället radera helt om du inte använder adressen längre. Du behöver lägga till rätt inställningar för att skicka mail via googles smtp-server. Där ska det naturligtvis vara din gmail-adress med rätt lösenord som användare, inte hotmailadressen.

 

Mail > Inställningar > Konton > [välj konto] > Serverinställningar.

Vid "Server för utgående e-post (SMTP)" finns en rullgardinsmeny där du kan välja gmail-servern. Om du råkat radera gmail i listan från smtp-servrar får du lägga till den. Välj då "Redigera SMTP-serverlista..." och tryck på + .

 

Öviga inställnignar för gmail:

Kolla Gmail i andra e-postklienter med IMAP

 

Ett annat sätt kan helt enkelt vara att lägga till ditt google-konto på nytti Mail, och sedan radera det gamla. Då får du hjälp av inställningsassistenten att välja att typen är ett gmail-konto och kanppa in ditt användarnamn och lösenord och resten av inställningarna görs automatiskt.

 

 

asså jag kommer till Mail > Inställningar > Konton > [välj konto]  men inte till Serverinställningar. Är det ngt steg jag missar? :S 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gjorde så som du sa, att ta bort och lägga till å nu fungerar det.


Men innan, (jag har två mailadresser) så hade jag båda två i Mail-appen. Men la till båda två- fungerar. 
Men som sagt, innan så hade jag dom separata korgar, nu hamnar dom båda i en och samma korg, hur sätter man dom separat? allt är bara kladdigt. 

 


/ så novis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-10 på 15:06, jabberwocky säger:

innan så hade jag dom separata korgar, nu hamnar dom båda i en och samma korg, hur sätter man dom separat? allt är bara kladdigt. 

Har du en liten triangel/pil vid inkorgen? Klicka på den.

 

Inkorg.png.d9b8b4623ebd9151ba3f42f6d424df7c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...