Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny extern HD men vilken typ


-PT-
 Share

Rekommendera Poster

Är ute efter en extern disk till att förvara alla bilder och filmer på men funderar på om det räcker med en vanlig eller om jag kommer dra fördel av en SSD ?

Den kommer alltid vara inkopplad så den behöver inte vara portabel eller extra stöttålig

Datorn är en Imac från 2014 med inbyggd 256 SSD

 

Det jag mest tänker på är om en vanlig disk låter mkt mer samt om filmer kommer flyta på sämre 

 

Tittat på ex vis nedan 2TB för 1200:- 

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/lagring/externa-harddiskar/externa-harddiskar-for-mac/wd-my-passport-extern-harddisk-for-mac-2-tb-p61767

 

Alternativet är en Samsung T5 för 2000:- om jag nöjer mig med 1TB 

https://www.dustinhome.se/product/5011039248/portable-ssd-t5

 

Går jag upp till 2TB där springer priset iväg till strax över 4tusen men om fördelarna är stora överväger jag helt klart detta ändå.

 

Blir inte klok på alla dessa kontakter och standarder men förstått att begränsningarna sitter i datorn med USB3.0 och inte USB-C 

Sen finns det tydligen en USB3.1 som jag inte läst på om än..

 

Summa summarum, kommer jag märka ngn skillnad och isf vad? (personalen på Kjell rek den vanliga disken men vill nog gärna ha er åsikt här...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köpa Seagate-diskar. De är tysta och ingen har ännu gått sönder.

Är det 2 TB du vill ha, så kan du hitta en här för 849 kr:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/extern-lagring/portabel-extern-harddisk/seagate-expansion-portable-2tb/1006561.8912/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen anledning att köpa en SSD om du bara ska ha den för extern lagring av bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag brukar köpa Seagate-diskar. De är tysta och ingen har ännu gått sönder.

Är det 2 TB du vill ha, så kan du hitta en här för 849 kr:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/extern-lagring/portabel-extern-harddisk/seagate-expansion-portable-2tb/1006561.8912/

Tack för tipset. Ytterligare 350:- billigare... Anledning till den jag länkade till vara stödet mot Time machine.  

 

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Finns ingen anledning att köpa en SSD om du bara ska ha den för extern lagring av bilder.

OK, men gäller det samma för filmer?  Har ju tänkt att ha denna för all typ av lagring och det värsta jag vet är när filmer börjar lagga. Har en GoPro 4k och vill gärna testa full upplösning på den 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Köp SSD om du har råd. TS ska se film från dem också. Om det är 4K så...

Precis min tanke men lägger gärna inte ut pengarna om det inte behövs eller gör ngn större nytta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, -PT- säger:

Anledning till den jag länkade till vara stödet mot Time machine.  

Alla externa diskar har stöd för Time Machine.

Men vänta nu, du nämnde inte Time Machine förut. Något mer du inte nämnt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, -PT- säger:

Tack för tipset. Ytterligare 350:- billigare... Anledning till den jag länkade till vara stödet mot Time machine.  

 

OK, men gäller det samma för filmer?  Har ju tänkt att ha denna för all typ av lagring och det värsta jag vet är när filmer börjar lagga. Har en GoPro 4k och vill gärna testa full upplösning på den 

Inte kommer det lagga för att du tittar på 4K filmer. Jag tittar på 4K över nätverk utan problem

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Alla externa diskar har stöd för Time Machine.

Men vänta nu, du nämnde inte Time Machine förut. Något mer du inte nämnt?

Tror inte det ☺️Något jag borde nämnt?

Kanske att jag har en Time Capsule 2TB kopplat mot min macbook men har tagit för givet att jag kan köra en backup även från den nya externa disken kopplat till iMacen

 

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Inte kommer det lagga för att du tittar på 4K filmer. Jag tittar på 4K över nätverk utan problem

Låter tryggt. Det gör ju iofs jag oxå...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, -PT- säger:

Precis min tanke men lägger gärna inte ut pengarna om det inte behövs eller gör ngn större nytta

Aha! Det går lika bra med vanliga hårddiskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, -PT- säger:

Tror inte det ☺️Något jag borde nämnt?

Kanske att jag har en Time Capsule 2TB kopplat mot min macbook men har tagit för givet att jag kan köra en backup även från den nya externa disken kopplat till iMacen.

 

 

Nu hänger jag inte med. Time Capsule 2TB tar backup på en MacBook (okänd diskstorlek) samt på din kommande 2TB externa disk samt på iMacens SSD? Ytterligare delar i ditt nätverk som ska samspela?  Ett råd är att disken för Time Machine ska vara minst dubbelt så stor som det som det ska tas backup på.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sefr säger:

Nu hänger jag inte med. Time Capsule 2TB tar backup på en MacBook (okänd diskstorlek) samt på din kommande 2TB externa disk samt på iMacens SSD? Ytterligare delar i ditt nätverk som ska samspela?  Ett råd är att disken för Time Machine ska vara minst dubbelt så stor som det som det ska tas backup på.

Sven

Han menar att han ska använda två diskar för TM-backup. Nej TM tar inte automatiskt backup på en extern hdd. Den är exkluderad från det per default.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Externa hårddiskar behöver anpassas till Macens filsystem, det görs enkelt med mjukvara i Macen. När detta är gjort så fungerar vilken hårddisk som helst med TimeMachine. Det finns företag som säljer hårddiskar där detta redan är gjort från fabrik, men känns ju helt onödigt att betala för det när det är så enkelt att göra själv med mjukvara som finns i Macen.

 

Faktum är att om man kopplar in en hårddisk som inte har Macens filsystem och man vill använda TimeMachine på den, då kommer TimeMachine känna av den inte har Macens filsystem och då kommer TimeMachine lägga Macens filsystem på den externa hårddisken så att det kan användas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2000 var dyrt för en T5 i dagsläget. 

Köpte en T5 500GB för flera månader sen för 990kr. 

 

Den här mekaniska disken håller extremt hög kvalité till ett bra pris. 

Mycket populär till Playstation 4. 

https://www.proshop.se/Haarddisk-extern/WD-My-Passport-NEW-Blue-WDBYFT0040BBL-Extern-Haarddisk-4-TB-Blue/2571428?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Det känns som att det får bli en vanlig disk på 2-4 TB. 

Och jag som nästan var säker på att det skulle bli en SSD...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-05 på 12:41, iMarc säger:

2000 var dyrt för en T5 i dagsläget. 

Köpte en T5 500GB för flera månader sen för 990kr. 

 

2000 var för 1 TB, inte 500 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, -PT- säger:

Tack för alla tips. Det känns som att det får bli en vanlig disk på 2-4 TB. 

Och jag som nästan var säker på att det skulle bli en SSD...

Hela tråden handlade egentligen om att köpa hårddisk. Vankelmodets psykologi.

Min ödmjuka åsikt.

Hoppas du blir nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

2000 var för 1 TB, inte 500 GB.

Jo men det är dyrt ändå, priset borde sjunkit mer med tiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, iMarc säger:

Jo men det är dyrt ändå, priset borde sjunkit mer med tiden. 

För dig är tydligen allting dyrt. Förstå att det gäller nödvändigtvis inte alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iMarc säger:

Jo men det är dyrt ändå, priset borde sjunkit mer med tiden. 

1699 på Prisjakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg detta pris och det var ju rätt lockande. 1758 inkl frakt måste anses som bra. 

 

Ingen aning om 1TB räcker men man bör väl inte begränsa sig så chansade på denna idag. Kan dock lämnas tillbaka 

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-ssd-och-nas/WDMYPASS2TBWH/wd-my-passport-2-tb-extern-harddisk-vit

 

Funderar fortfarande på vem som behöver och använder en SSD och isf till vad?

Även om inte överföring går fortare för mina ändamål måste det väl ändå vara säkrare men en sån typ jfr med en vanlig. Samt garanterat tyst. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att jag är relativt fattig har jag avskaffat alla hårddiskar i dagligt bruk och kör därmed backup mot SSD (intern) i min mini. Jag kör dock extra- och månadsbackuper mot gamla hårddiskar jag har.

Jag upplever att SSD är säkrare kort, bland annat eftersom Mac OS X per default (och Linux) belastar hårddiskar med väldigt många Load Cycles (hur ofta läshuvudet återpositioneras, 193 på SMART-språk). Och rörliga delar slits.

Med TRIM så slits en SSD väldigt lite. Jag har två Samsung 840 Evo från 2014 som ligger på 95 procent (Wear Leveling Count, 177 på SMART-språk) av sin originalkapacitet.

Jag hade definitivt valt SSD.

En bonus att de är snabbare, tystare och strömsnålare. Men, de är dyrare. Jag tycker dock att priserna är helt humana idag. Dessutom har Samsung nu sin 860 Qvo-serie, där 2 TB kostar knappt 2700 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, intressant. Dagligt bruk är ju oxå vad jag ska använda min till. Har inte funderat över backup lösning än.

Kollade 860 Qvo, jag är som sagt ute efter en extern (då jag redan har en intern 256SSD) och denna är väl för inbyggnad men då slår mig tanken att man kanske rent av skulle investera 2700 och byta ut den?? Vågar nog inte ge mig på det själv men det finns säkert någon som kan fixa det till en hyfsad peng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, -PT- säger:

Hmmm, intressant. Dagligt bruk är ju oxå vad jag ska använda min till. Har inte funderat över backup lösning än.

Kollade 860 Qvo, jag är som sagt ute efter en extern (då jag redan har en intern 256SSD) och denna är väl för inbyggnad men då slår mig tanken att man kanske rent av skulle investera 2700 och byta ut den?? Vågar nog inte ge mig på det själv men det finns säkert någon som kan fixa det till en hyfsad peng.

Det finns kabinett att köpa som är enkla att montera in en sådan SSD i. Kostar några hundralappar. Men internt är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...