Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dålig räckvidd på Linksys Velop. Vad göra?


Glunten
 Share

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

I julas köpte jag en ny router i julklapp till mina föräldrar som ersättning till deras Airport Extreme 802.11n. Den har fungerat klockrent liksom min egen Airport Extreme 802.11ac. För egen del har jag dock kvar min Airport Extreme. Åtminstone tills det kommer en ny airport-standard. Dessvärre beslutade Apple den 26 april år 2018 att upphöra med egen tillverkning av routrar, vilket jag bara kan beklaga. De är både snygga och lättanvända. Anledningen till att jag köpte en ny router till mina föräldrar var att jag samtidigt köpte en ny Macbook till dem i julklapp och jag ville att de då också skulle ha en ny router. Dels för att ha en snabbare wifi-standard än både deras gamla dator och router. Dels på grund av säkerhetsskäl då jag ville att de skulle ha en router som ständigt säkerhetsuppdateras (även om Apple lite förvånande kom med en säkerhetsuppdatering till sina tidigare Airport-routrar så sent som den den 31 maj 2019.

 

Apple samarbetar, sedan de själva upphörde med routertillverkning, med företaget Linksys för att sälja deras router av Velop-modell i sina butiker. Jag köpte därför en sådan till mina föräldrar. Installationen av Linksys Velop-routern var busenkel via Linksys mobil-app. Surfhastigheten steg också på grund av nyare wifi-standard på såväl dator som router. Kruxet är dock att Linkys Velop-routern tycks ha sämre täckning än Airport Extreme-routern. Den gamla Airport Extreme-routern når en tvåvåningsvilla med källare och ut på altanen medan den nya Linkys Velop-routern nästan bara fungera på halva övervåningen.

 

Jag är medveten om att Velop-modellen stödjer den nya mesh-tekniken som kan vara användbar i t.ex. stora villor. Inför inköpet hade jag dock förstått att Velop-modellen även fungerar som en vanlig router och det var därför jag endast köpte en Velop-enhet i tron att den skulle kunna täcka hela villan precis som Airport Extreme-routern gjort och gör.

 

Fråga: Min förhoppning är alltså att wifi-begränsningen endast handlar om en inställning. Jag kan konstatera att båda routrarna använder sig av det snabbare 2, 4 Ghz-bandet. Har helt enkel Velop-routern sämre räckvidd än Airport Extreme-routern? Om en Airport Extreme kan täcka en tvåvåningsvilla borde väl en Velop-enhet göra det? Allt annat vore ju ett gigantiskt underkännande av Linksys routrar.

 

Linksys och andra routertillverkare gör också ”vanliga” svarta routrar utan mesh-funktion med 58 antenner som sticker ut. En sedan vedervärdig styggelse (hur bra de än må vara) kommer dock aldrig över tröskeln till mitt eller mina föräldrars hem lika lite som en pc någonsin kommer att göra det. Det är alltså inget alternativ. Ett grundkrav är att routern ska vara estetiskt tilltalande.

 

Jag accepterar dock inte att en ny router har sämre räckvidd än en gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2,4Ghz är inte det snabba utan den långsammare. 5Ghz är snabbare men med sämre räckvidd.

Förövrigt har jag inget svar på ditt problem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant! Ett rent skrivfel från min sida. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns Veloproutrar i ac1200- och ac2200modeller. Vilken modell har din föräldrar? Iofs är det olika hastigheter på det trådlösa som täcks. Om signalstyrkan är densamma vet kanske någon annan.

Har de haft en AE som täckt 3 plan och uteplats, var glad, för det får du knappast med vilken ny router som helst. Vitsen med ett meshed nät är ju att flera router täcker en villa med samma trådlösa nät. Och man, i teorin, skall kunna flytta sig i villan och byta router i farten.

Jag har testat ett antal olika meshed routers och Velop ac2200 vann mitt test. Men när jag räknade in kostnaden blev det en Technicolor 799vac Xtream med en beggad gammal Asus som repeater på övervåningen.

 

Nu kommer jag inte ihåg Velops konfigurationsprogram med du kan försöka låsa routern till att bara använda 2.4 ghzbandet (om det går) som når längre med är inte fullt så snabbt som 5ghz. Prova oxå att ställa Veloproutern på olika ställen, en lång cat6kabel mao ..För att testa ut den lämpligaste platsen för optimal räckvidd. Lycka till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl denna:  https://www.windowscentral.com/linksys-velop-dual-band-vs-tri-band-which-should-you-buy

har ac2200 dubbelt så mänga antenner vilket kan påverka täckningen. Eftersom man har  en månad på sig att köpa en produkt och sedan lämna tillbaka (netonnet) den om man är missnöjd kan du testa olika routrar. Så gjorde jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det mest låter som att dina föräldrar hade tur med sin AirPort. Ovanligt bra täckning. 

 

Jag har ett mesh, Asus Lyra. Helt ärligt så krävdes tre satelliter för att få samma som min ASUS RT-AC68U. Men jag fick bättre täckning på vissa platser där det var viktigt för mig. På andra platser sämre. Nu har jag köpt en fjärde satellit och då är det bättre än min vanliga router överallt. 

 

Bor inte i ett jättehus, två våningar och en källare. 68:an täckte hela utöver något rum i källaren. Men den klarade inte altanen. Nu har jag hela huset + altanen och en bit av tomten med (4) Lyra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1492679618_Wirelessinternetsignalstrength.jpg.d239f9ef7190c9dcd4ccaf2ef8d5c275.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...