Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Metal- kompatibel, billig GPU till MacPro 5.1


boevil
 Share

Go to solution Solved by boevil,

Rekommendera Poster

Jag funderar på att klämma in ett metal- kompatibelt grafikkort i min gamla MacPro 5.1.

Jag har inget behov av blixtrande hastigheter, men jag vill att ska ha "pre-boot" (MacEFI) och bara vara att sätta in utan att koppla in extra strömförsörjning.

Jag har letat på nätet och hittat en hel del information om kompatibla kort, utöver de som Apple anger. 

Bl.a den här listan hos Google om kompatibla kort. Den här tråden om hur man installerar Mojave och vilka problem som kan uppstå. Den här tråden där man samlar kompatibla kort.

(Jag har förstås också tittat hos Apple)

 

Jag kan inte hitta någon information om vilka kort som kräver extra strömförsörjning och vilka som flashas för att få MacEFII eller redan har?

 

Jag har letat på Tradera och Blocket men lyckas inte hitta de kort jag söker (som jag tror att jag söker).

När jag söker t.ex MSI xxx så hittar jag ibland Saphire xxx eller AMD xxx och emellanåt MSI xxx, special edition.. 

 

Jag har ingen aning om MSI, AMD eller Saphire- korten är samma, men av olika tillverkare eller… ?

 

Är det någon på forumet som har ett kort att sälja?

 

Är det någon på forumet som kan flasha kort? 

(Jag har försökt tidigare för en annan dator… men misslyckades)

 

@Alix Jag såg att du hade Catalina(?) installerat på en gammal mac, köpta du ett metal- kort någonstans eller har du en "fulpatch" som kopplar förbi metal- kravet?

 

ps. Även som pensionär vill man ju leka min sina datorer… Jag fundera på att installera Mojave på 5.1: an.
Min iMac får ha kvar Sierra eftersom jag behöver det för min programmerings…lek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade via detta:

 

http://dosdude1.com/catalina/

 

Din Mac Pro stöds.

 

Kända problem:

 

”Non-Metal GPU application support:When running Catalina on a machine that does not have a Metal-compatible video card, the included Maps and Photos apps will not function properly.

 

AMD/ATI Radeon HD 5xxx and 6xxx series graphics acceleration: Currently, it is not possible to achieve full graphics acceleration under Catalina on any machines that use a Radeon HD 5xxx or 6xxx series GPU. If you have a machine with one of these GPUs installed, I'd advise upgrading it if possible (can be done in 2010/2011 iMacs, iMac11,x-12,x), disabling the dedicated GPU if using a 2011 15" or 17" MacBook Pro (MacBookPro8,2/8,3, instructions to do so can be found here), or not installing Catalina. Running Catalina without full graphics acceleration will result in extremely poor system performance.”

 

Dessutom funkar inte det ljusa läget helt optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 minuter sedan, Alix säger:

Jag installerade via detta:

 

http://dosdude1.com/catalina/

 

Din Mac Pro stöds.

 

Kända problem:

 

”Non-Metal GPU application support:When running Catalina on a machine that does not have a Metal-compatible video card, the included Maps and Photos apps will not function properly.

 

AMD/ATI Radeon HD 5xxx and 6xxx series graphics acceleration: Currently, it is not possible to achieve full graphics acceleration under Catalina on any machines that use a Radeon HD 5xxx or 6xxx series GPU. If you have a machine with one of these GPUs installed, I'd advise upgrading it if possible (can be done in 2010/2011 iMacs, iMac11,x-12,x), disabling the dedicated GPU if using a 2011 15" or 17" MacBook Pro (MacBookPro8,2/8,3, instructions to do so can be found here), or not installing Catalina. Running Catalina without full graphics acceleration will result in extremely poor system performance.”

 

Dessutom funkar inte det ljusa läget helt optimalt.

Tack för ditt svar

Jo, jag såg en video om Dos dude. 

Tydligen kan man inte återgå till normal funktion utan att ominstallera systemet. 

 

Men jag vill ha en Gpu

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, boevil säger:

För att bättre förklara vad jag menar ...

 

i den här videon på youtube stoppar han in ett AMD Radeon RX 560. 

När söker på prisjakt efter ovanstående hittar jag ca 10 st RX 560, men ingen AMD. 

 

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2854

 

Är alla samma men olika?

AMD gör själva GPU, men grafikkorten har olika tillverkare och utförande. De kan skilja lite i GDDR och klockfrekvens, eller kylning/fläkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Stereotypen säger:

Jo det är väl ungefär samma som jag hittade. Men innebär det att alla varianter fungerar i min macpro?

2 timmar sedan, Alix säger:

AMD gör själva GPU, men grafikkorten har olika tillverkare och utförande. De kan skilja lite i GDDR och klockfrekvens, eller kylning/fläkt.

Jo jag ser att det är olika mängd minne o i vissa fall olika frekvens.

Men klarar min Mac valfri frekvens? Passar valfri variant rent fysiskt.

 

Om valfri passar, finns det billigare på tradera. Om jag ska chansa är det ett billigare alternativ.

 

Tack för era svar.

 

 

 

 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag fick tag på en Gigabyte radeon RX 560 på blocket för 800:-  

Kortet fungerade bra efter firmware- update, efter en hel del strul har jag nu Mojave Mac OS 14.6 på min gamla MacPro 5.1 ?

 

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
2019-08-02 22:02, boevil säger:

Jag fick tag på en Gigabyte radeon RX 560 på blocket för 800:-  

Kortet fungerade bra efter firmware- update, efter en hel del strul har jag nu Mojave Mac OS 14.6 på min gamla MacPro 5.1 ?

 

Har ett EVGA Nvidia GTX 680 2GB. Det ser exakt ut som Mac Edition, men det var det inte. Var tvunget att flashas i Windows med Mac-rom för detta kort. Är ute efter ett vassare kort, tror ditt är bättre. Det ska tydligen gå att sätta i riktiga värsting radeon med lite fix innan, men korten ligger dessvärre i en prisklass utöver min budget. Tror jag ska satsa på ett RX 580 om jag hittar det billigt. Ska även byta båda CPU då det fattas vissa instruktioner som vissa program kräver. Vill köra upscaling av film vilket kräver bättre grafikkort och ett par snäpp upp vad gäller Xeon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iMarc säger:

Har ett EVGA Nvidia GTX 680 2GB. Det ser exakt ut som Mac Edition, men det var det inte. Var tvunget att flashas i Windows med Mac-rom för detta kort. Är ute efter ett vassare kort, tror ditt är bättre. Det ska tydligen gå att sätta i riktiga värsting radeon med lite fix innan, men korten ligger dessvärre i en prisklass utöver min budget. Tror jag ska satsa på ett RX 580 om jag hittar det billigt. Ska även byta båda CPU då det fattas vissa instruktioner som vissa program kräver. Vill köra upscaling av film vilket kräver bättre grafikkort och ett par snäpp upp vad gäller Xeon. 

Det trevliga med mitt kort är att det inte behövs någon extra spänningskälla, det tråkiga är att jag inte har någon boot-Screen. Men man vänjer sig. Jag använder i huvudsak min iMac.

 

törs du byta CPU själv? 🥶

 

’är det nåt sån’t här du tänker göra? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...