Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stöd för Catalina i Mac Pro 5.1?


norda72
 Share

Rekommendera Poster

Som bekant droppades nämnda modell i juni när nya Mac Pro och MacOS 10.15 presenterades på WWDC. En säljare på eBay, som testat Mac Pro 5.1 från 2010 och 2012, säger att Catalinas betaversion fungerade perfekt i den föråldrade datorn. Ska man lita på det? Undrar hur "perfekt" han menar? Han jobbar för MacVid cards i Polen. Jag köpte ett grafikkort av honom som också skulle fungera helt problemfritt, men efter ett par dagar var skärmen full av mosaik och datorn gick inte att stänga av. Jag returnerade kortet och hoppas att jag får pengarna tillbaka. Det verkar som eBay består av många skojare. Har varit kund där i kanske 5 år, men aldrig sett en annons från Sverige.

 

M v h

Pär Nordqvist, den obotlige Mac Pro 5.1-användaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-07-24 på 12:55, Alix säger:

Jo den stöds tydligen med en del begränsningar. Jag har Metal-kompatibelt kort men med vissa störningar, bland annat laggning. Jag vet inte om jag vågar prova att installera Catalina i september. Man vet inte vad som händer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag kommer att avvakta med att uppdatera till Catalina, många som är duktigare än mig kommer hitta lösningar.

Ska jag uppdatera kommer det först bli runt årsskiftet, om det inte går den naturliga vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag gjorde ett försök att uppdatera till Catalina via MacOS Catalina Patcher, men när allt var nedladdat och installationen skulle börja kommer meddelandet att man måste avaktivera SIP. Ska jag det? Vet knappt hur man gör.

DSC_16690tillwebben.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två SSD i datorn, en som back up. Har även extern back up-hårddisk via Time Machine. Vad händer om jag raderar den interna back up-SSD:n? Kan Catalina installeras på en tom skiva om den är rätt formaterad? Kanske inte med gamla Mac Pro 5.1? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, norda72 säger:

Jag har två SSD i datorn, en som back up. Har även extern back up-hårddisk via Time Machine. Vad händer om jag raderar den interna back up-SSD:n? Kan Catalina installeras på en tom skiva om den är rätt formaterad? Kanske inte med gamla Mac Pro 5.1? 

1. Den blir tom.

2. Ja. Måste vara APFS.

3. Jo. Med hjälp av Catalina Patcher. Men räkna med trassel. Hade inte du dessutom moddat grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer. Kortet (Nvidia Geforce GTX680 2 GB som Apple rekommenderade för 1 år sedan) klarar Mojave men vet ej hur det är med Catalina. Nej det är nog bäst att avsluta kapitlet Mac Pro 5.1. Den är ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, norda72 säger:

Jo det stämmer. Kortet (Nvidia Geforce GTX680 2 GB som Apple rekommenderade för 1 år sedan) klarar Mojave men vet ej hur det är med Catalina. Nej det är nog bäst att avsluta kapitlet Mac Pro 5.1. Den är ute.

Nåja, Mojave får support ett par år till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är osäker på hur man avaktiverar SIP. Har försökt starta datorn med option-knappen intryckt, men det hände ingenting, bara svart skärm och rusande fläktar. Grafikkortet förstår visst inte den manövern. Det går dock att starta i recovery mode. Det är alltid creepy att installera nytt system, ändå vill jag göra det, om det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, norda72 säger:

Det går dock att starta i recovery mode.

Då så. Öppna Terminalen och kör kommandot:

 

csrutil disable

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa det. En sak till. Filen som laddas ner via Catalina-patchern heter Beta på slutet. Är det alltså inte den skarpa versionen man får? Den väger 8 GB. Har försökt ladda ner systemet direkt från Appstore men det gick inte. Där väger den väger ca 5 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, norda72 säger:

Filen som laddas ner via Catalina-patchern heter Beta på slutet.

Kolla att du har senaste Patcherprogrammet installerat (ska vara 1.1.7). Jag fick ned den stabila versionen häromveckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade 1.1.5, men nu har jag den rätta versionen, så får vi hoppas att det löser sig. Men regeln är väl att man ska vänta med installation tills uppdateringar kommit. Det kanske är klokt. Har tyvärr ett 32-bitarsprogram som upphör att fungera om jag uppdaterar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Läser följande om MacOS Catalina på sajten datormagazin.se:

image.png.6c4462fac04251b7d42f27f5affecb9c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
2019-10-15 12:02, norda72 säger:

Är osäker på hur man avaktiverar SIP. Har försökt starta datorn med option-knappen intryckt, men det hände ingenting, bara svart skärm och rusande fläktar. Grafikkortet förstår visst inte den manövern. Det går dock att starta i recovery mode. Det är alltid creepy att installera nytt system, ändå vill jag göra det, om det går.

Boota med usb-stickan, välj post-install, din modell bör vara vald i listan, bocka i allting utom amd metal och kör på

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-10-15 14:52, norda72 säger:

Ska testa det. En sak till. Filen som laddas ner via Catalina-patchern heter Beta på slutet. Är det alltså inte den skarpa versionen man får? Den väger 8 GB. Har försökt ladda ner systemet direkt från Appstore men det gick inte. Där väger den väger ca 5 GB.

Du startar patchern och väljer i programmet att ladda ned önskat OS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-07-28 10:12, norda72 säger:

Jo den stöds tydligen med en del begränsningar. Jag har Metal-kompatibelt kort men med vissa störningar, bland annat laggning. Jag vet inte om jag vågar prova att installera Catalina i september. Man vet inte vad som händer. 

Men har du fått senaste bootrom ifrån en High Sierra installation sedan tidigare? Om inte installera High Sierra 13.1.6 via dosdude patchern. Jag har samma grafikkort som dig har inte det problemet. Alltid High Sierra före något annat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...