Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bilder på flera enheter iCloud bibliotek på flera enheter


slackeer
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

jag har ett problem med bilder.

har en Mac mini där alla mina bilder finns i biblioteket.

Sen har jag en MacBook Pro där vissa delar av bilder biblioteket finns.

Båda har iCloud aktiverat.

min iPhone är synkad till MacBook Pro. 

Jag vill ju komma åt alla mina bilder överallt, hur kan jag göra för att det ska bli så?

har 2TB som icloudlagring och det stora biblioteket är på 420GB

 

tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet att återställa synken är att logga ur iCloud bildbibliotek på din Macbook Pro och sen logga in igen (dvs avaktivera och sen aktivera). Då kommer den hämta ner hela bildbiblioteket på nytt. Och så behöver du ställa in iCloud bildbibliotek på din iPhone, du ska alltså *inte* synka den via Macbook Pro. Du får inte över bilderna från iCloud bildbibliotek till iPhone om du inte har det aktiverat i iPhone. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var gör jag detta? Och iCloud biblioteket är bara på 79GB som det är nu.

är lite rädd att allt bara ska försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I programmet Bilder så avaktiverar du och aktiverar iCloud bildbibliotek. Under Bilder - Inställningar - iCloud. Kryssa ur, starta om datorn och sen kryssa i igen. När du avaktiverar en enhet från iCloud bildbibliotek så försvinner kopplingen i den datorn, men bildbiblioteket är kvar och intakt på iCloud.

Om du känner dig osäker innan du gör detta, så se till så att TimeMachine gör en säkerhetskopia innan. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud bildbibliotek i iPhone ställer du in under Inställningar - Bilder - iCloud-bilder. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, slackeer säger:

har en Mac mini där alla mina bilder finns i biblioteket.

Sen har jag en MacBook Pro där vissa delar av bilder biblioteket finns.

Har du en liten disk i MBP och påslaget optimerad lagring?

https://support.apple.com/sv-se/HT206996

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket bibliotek är det som är på 79 Gb? I datorn eller på iCloud? 

"Optimerad lagring" innebär att i datorn lagras en lågupplöst version av bilderna, högupplöst bild hämtas när du klickar på bilden. Så med "Optimerad lagring" så ska biblioteket i datorn vara mycket mindre än på iCloud, det är helt normalt. Du har ändå alla bilderna. 

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner "det stora biblioteket", har du fler bildbibliotek?

Om du bara har ett enda i MacMinin på 420GB kan du bekräfta att detta bibliotek är ditt "systembibliotek"

och det du synkar med iCloud?

Kolla under Bilder->Inställningar->Allmänt  (Använd som systembibliotek borde vara utgråat om det redan är ditt systembibliotek)

 

Kan du bekräfta om du ställer dig i Bilder vyn i programmet Bilder och kollar längst ned att samtliga dina bilder och videos är synkade med iCloud. På MacMinin alltså

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan givetvis finnas bilder i Mac Minin som inte har överförts till iCloud bildbibliotek, och det gäller då bilder där originalen inte finns i biblioteket - alltså bilder som har länkats in, men som egentligen ligger på andra ställen. Det är bara bilder som ligger i själva biblioteket som kan skickas upp till iCloud bildbibliotek, inte bilder som har importerats utan att kopieras in i Bilder. 

Det går nämligen att ha bilder lagrade på andra ställen och ändå se dem i Bilder, men de bilderna hamnar inte på iCloud. Bilderna måste kopieras in i biblioteket och inte bara länkas. Det är en inställning under Bilder - Inställningar - Allmänt som ordnar det, kryssruta längre ner. Men den fixar inte bilder som redan har länkats in i Bilder utan att kopieras in. Det du får göra är att hitta bilderna som ligger på andra ställen, markera dem i Bilder och sen välja Arkiv - Samla ihop, då får de en kopia inuti biblioteket som gör att de kan laddas upp till iCloud bildbibliotek. 


Om du inte vet vilka bilder som är länkade eller om det finns några alls, så finns ett enkelt sätt: 

I Bilder:
Gå in på Alla bilder, välj Arkiv - Markera Alla.
Nu markeras alla bilder du har i biblioteket. 

Välj: Arkiv - Samla ihop...
Nu kommer Bilder gå igenom alla bilder du har och kolla originalfilerna, länkade bilder kommer att kopieras in i biblioteket. Om du har länkar som är brutna dvs Bilder hittar inte originalen så kommer Bilder tala om det för de bilderna. 
 



 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, SirKnasen säger:

Du nämner "det stora biblioteket", har du fler bildbibliotek?

Om du bara har ett enda i MacMinin på 420GB kan du bekräfta att detta bibliotek är ditt "systembibliotek"

och det du synkar med iCloud?

Kolla under Bilder->Inställningar->Allmänt  (Använd som systembibliotek borde vara utgråat om det redan är ditt systembibliotek)

 

Kan du bekräfta om du ställer dig i Bilder vyn i programmet Bilder och kollar längst ned att samtliga dina bilder och videos är synkade med iCloud. På MacMinin alltså

 

Ja båda biblioteken är så. Det är det som är förvirrande. Använder samma apple id och nya bilder synkas till macmini biblioteket.

 

jag får kolla det andra sen. Är iväg just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, slackeer säger:

Jag har optimerad lagring igång och en disk på 120GB. Men alla bilder syns inte.

Väntar MBP på att ladda ner bilder eller står det att det "Uppdaterades alldeles nyss" ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, slackeer säger:

Ja båda biblioteken är så. Det är det som är förvirrande. Använder samma apple id och nya bilder synkas till macmini biblioteket.

 

jag får kolla det andra sen. Är iväg just nu.

Vaddå båda biblioteken? Så du har flera bibliotek?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, SirKnasen säger:

Vaddå båda biblioteken? Så du har flera bibliotek?

Jag säger så för att det ena på minin innehåller fler bilder och det som synkas med telefon och mbp har färre. Så vet egentligen inte om det är två

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har avaktiverat biblioteket på Macbook och sen aktiverat det igen, så kan det ta ett tag innan det hämtar upp alla. 
En sak till du kan göra är att kolla iCloud biblioteket, dvs på iCloud. Det gör du här: https://www.icloud.com
Där ser du ju vilka bilder som iCloud bildbiblioteket har och då kan du ju se om allt inte är med. 

Och det kan vara så att Mac Minin har bilder som inte synkas upp till iCloud biblioteket, för de är länkade bilder som inte har kopierats in i biblioteket och då kan de inte köras upp. Se det jag skrev tidigare om det hur man löser det. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kopierar jag de lättast till biblioteket? Är det att importera de igen?

jag tror det är ett gammalt iPhoto bibliotek som är de som saknas på iCloud 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, slackeer säger:

Hur kopierar jag de lättast till biblioteket? Är det att importera de igen?

jag tror det är ett gammalt iPhoto bibliotek som är de som saknas på iCloud 

Jag har redan skrivit hur man gör, du behöver inte importera dem igen om det är bilder som är länkade till bilder utanför biblioteket. 

I Bilder:
Gå in på Alla bilder, välj Arkiv - Markera Alla.
Nu markeras alla bilder du har i biblioteket. 

Välj: Arkiv - Samla ihop...
Nu kommer Bilder gå igenom alla bilder du har och kolla originalfilerna, länkade bilder kommer att kopieras in i biblioteket - det är vad "Samla ihop" gör. Om du har länkar som är brutna dvs Bilder hittar inte originalen så kommer Bilder tala om det för de bilderna, och de bilderna kan man inte få upp om man inte hittar originalen. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, SirKnasen säger:

Du nämner "det stora biblioteket", har du fler bildbibliotek?

Om du bara har ett enda i MacMinin på 420GB kan du bekräfta att detta bibliotek är ditt "systembibliotek"

och det du synkar med iCloud?

Kolla under Bilder->Inställningar->Allmänt  (Använd som systembibliotek borde vara utgråat om det redan är ditt systembibliotek)

 

Kan du bekräfta om du ställer dig i Bilder vyn i programmet Bilder och kollar längst ned att samtliga dina bilder och videos är synkade med iCloud. På MacMinin alltså

 

Jag kan inte se var det ska stå om alla bilder är synkade. Jag har provat tipset med samla ihop men allt var som det skulle.

jag tror att de som inte är synkade till iCloud är mina gamla iPhoto bilder som har överförts när apple ändrade till Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, SirKnasen säger:

1449253556_Skrmavbild2019-07-25kl_10_13_32.thumb.png.480455c204cd11e2d049df058d841940.png

Tack. Där står uppdaterar. Men det händer inte något på telefonen tex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har stött på problemet tidigare har jag stängt av iCloudbildbibliotek på samtliga enheter och raderat hela iCloudbildbiblioteket och synkat upp det på nytt. Synka upp 420GB bilder kommer ta tid. Flera dagar.

Se till att du har säkerhetskopior av dina bilder innan du börjar felsöka dina bildbibliotek.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204570
Du kan stänga av iCloud-bilder var som helst genom att följa dessa steg:
På iPhone, iPad eller iPod touch: öppna Inställningar > [ditt namn] > iCloud > Hantera lagring > Bilder och tryck sedan på Avaktivera och radera. 
På en Mac går du till Apple-menyn > Systeminställningar > iCloud. Klicka på Hantera längst ned till höger, välj iCloud-bilder,* och sedan Avaktivera och radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...