Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TV-leverantör under Inställningar


Media-X
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Har upptäckt en app under Inställningar i min iPhone 7 som heter TV-leverantör. Klickar jag på den kommer ett fält upp med texten Telenor Sverige. Jag hade Telenor ett kort tag, men valde sedan annan operatör. Min fråga är hur jag blir av med Telenor Sverige i min iPhone för gott. Jag har prövat med att återställa telefonen efter att först ha säkergetskopierat den och sedan laddat tillbaka kopian. Enligt Digital Inn i Stockholm skulle detta fixa problemet. Det har det inte! Alltså, hur gör jag för att ta bort Telenor Sverige från appen TV-leverantör, eller rent av ta bort appen som sådan från min telefon?

 

Tacksam för svar

Mats Ödman

Redigerad av Media-X
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrade samma igår och idag. Måste vara rätt nytt (i Sverige i alla fall). Antar att det är ett samarbete mellan Apple och operatörerna (varav Telenor är först ut). Jag har för mig att det har något med den hyfsat nya TV-appen att göra:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT207254

 

Hittade mer här:

 

https://sv.iosapple.eu/sa-har-anvander-du-tv-leverantoren-for-att-titta-pa-kabel-pa-iphone-eller-ipad/

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar, Alex!

Ska jag tolka det hela rätt, så kommer det att fyllas på med fler leverantörer här så småningom, eller? Och går detta i så fall till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Media-X säger:

Tack för snabbt svar, Alex!

Ska jag tolka det hela rätt, så kommer det att fyllas på med fler leverantörer här så småningom, eller? Och går detta i så fall till?

Jag har Telia play och antar att om Telia läggs till så ska jag kunna se Telia play i TV-appen. Om det kommer är väl en förhandlingssak. Det har ju gått sisådär vad gäller Apple Pay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar dig rätt Alix, så kommer det att läggas till fler operatörer så småningom. Om det nu för din del skulle tillkomma exempelvis Telenor Sverige (utan att du har valt den operatören), så verkar det ju konstigt om du då skulle kunna logga in också där. De flesta har väl ändå bara en leverantör? Eller så fattar jag helt enkelt inte hur det hela är tänkt att fungera... Och inte heller varför det inte går att fimpa en leverantör i listan som man inte är ansluten till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Media-X säger:

Om jag tolkar dig rätt Alix, så kommer det att läggas till fler operatörer så småningom. Om det nu för din del skulle tillkomma exempelvis Telenor Sverige (utan att du har valt den operatören), så verkar det ju konstigt om du då skulle kunna logga in också där. De flesta har väl ändå bara en leverantör? Eller så fattar jag helt enkelt inte hur det hela är tänkt att fungera... Och inte heller varför det inte går att fimpa en leverantör i listan som man inte är ansluten till!

Hur Apple har valt att lösa det här tekniskt det vet jag inte. Som det ser ut nu verkar det bli en lista med olika operatörer. Just nu bara Telenor då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Jag får väl rådda vidare med Apple vid tillfälle. Störande är det hur som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yapp. Känns inte riktigt genomtänkt...

Och jag har fortfarande inte Telenor Sverige som TV-leverantör! Och det går inte att ta bort Telenor Sverige från listan – även om jag gör som Apple beskriver det i utdraget som du postade.

Jag kan för övrigt inte minnas att jag skulle ha aktiverat ”funktionen TV-leverantör” någon gång – och som sagt, Telenor Sverige är inte min TV-leverantör. Det är Sappa, via stadsnätet Gästabudsstaden!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Media-X säger:

Yapp. Känns inte riktigt genomtänkt...

Och jag har fortfarande inte Telenor Sverige som TV-leverantör! Och det går inte att ta bort Telenor Sverige från listan – även om jag gör som Apple beskriver det i utdraget som du postade.

Jag kan för övrigt inte minnas att jag skulle ha aktiverat ”funktionen TV-leverantör” någon gång – och som sagt, Telenor Sverige är inte min TV-leverantör. Det är Sappa, via stadsnätet Gästabudsstaden!  

Som man ser av utrikes erfarenhet så listas alla operatörer på det viset. Inget sätt att få bort dem heller vad jag kan se. Funktionen är sannolikt nyligen aktiverad på grund av att Telenor har lagts till som första svenska operatör. Det är min bedömning, men jag är inte säker. I övrigt: Det är som det är. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, Telenor finns i min inställning också trots att jag aldrig haft med dem att göra. 

När jag sökte på TV i inställningar dök det upp ett par intressanta träffar. ”TV ut” och ”TV-signal”. De leder ingen vart just nu men är väl nån framtida koppling iPhone till TV antar jag. Jag kör inte beta-version. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar Apples instruktioner som handla om hur man loggar ut från en leverantör, inte hur man tar bort en leverantör från listan. Att en leverantör står i listan innebär alltså inte att man är inloggad på den leverantören för TV. Det innebär inte att man har tjänsten aktiverad för den leverantören. Det är bara en lista. För att tjänsten ska aktiveras måste man logga in till den leverantören och aktivera tjänsten. 

 

Så ingen fara på taket. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Störande ändå att den listan ska ligga under inställningar och inte under appen TV. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Alix säger:

Som man ser av utrikes erfarenhet så listas alla operatörer på det viset. Inget sätt att få bort dem heller vad jag kan se. Funktionen är sannolikt nyligen aktiverad på grund av att Telenor har lagts till som första svenska operatör. Det är min bedömning, men jag är inte säker. I övrigt: Det är som det är. 

Jag upptäckte appen i slutet av förra veckan. Någon dag innan hade jag tryckt OK för att telefonen ville starta om efter att ha hämtat nya inställningar för tidzoner (varför nu det kräver omstart). Vet inte alls om det ena har något samband med det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Media-X säger:

Störande ändå att den listan ska ligga under inställningar och inte under appen TV. ?

Det verkar vara en grundläggande funktion i OS:et och då kan även andra program som alternativa TV-app:ar, använda det. Precis som wifi etc, ligger ju inte bara under Safari. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...