Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur lång ethernetsladd?


larslucidor
 Share

Rekommendera Poster

larslucidor

Har ett nätverk med  Airport Extreme router som är utökat med en AirPortExpress som sitter i en gäststuga. Avståndet och höjdskillnaden gör att gäststugans kontakt med nätverket är lite svajig, särskilt när flera enheter är anslutna samtidigt. Funderar på att dra ethernetkabel från router till Express för bättre kontakt - men hur lång sladd kan man ha? Antar att det uppstår ett motstånd i sladden som tilltar med avståndet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”The maximum length depends on a couple of things such as the transmission speed and the Category of twisted-pair LAN cable being used.

Typically, for 10/100/1000 mbps links, 100 meters (approx. 300 ft.) is the maximum length for cables with Cat5e or better. A 10 gbps link requires Cat6 cabling for up to 55 meters or Cat6a for up to 100 meters.

To extend copper ethernet connections farther than 100 meters, an intermediary network switch can be added or cascaded in between spans, which will effectively extend the connection another 100 meters.

For cascading ethernet in general, it is recommended to follow the “5–4–3 Rule”. There should only be a maximum of FIVE segments connected to FOUR repeaters/switches, and only THREE of the segments can have users on them.

Alternatively, for longer single-segment spans above 100 meters up to well into the hundreds or thousands of kilometers, fiber optics are used.”

 

Crash course: Med en bra kabel och vid måttlig överföringshastighet kan man ha väldigt lång kabel.

 

Källa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Utmärkt! Då vet jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att dra en lång kabel så skulle du ju kunna prova med HomePlug. Det är en lösning som skickar signalerna i elnätet och det upplever jag fungerar väldigt bra. Bäst är om stugorna är anslutna till samma elskåp, men det fungerar även om de inte är det. Dock kan hastigheten gå ner lite om signalen går mellan olika elskåp. Signalen är krypterad mellan HomePlug enheterna så det är ingen fara att grannarna kopplar in sig. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blandad  erfarenhet av homeplug.

 

Hemma i radhuset funkade det inte särskilt bra mellan två rum intill varandra. Förmodligen för att eluttagen ligger på olika faser. Det är bara ett elskåp.

 

I fritidshuset fungerar det väldigt bra, har flera stycken i olika rum. Det kan bara inte slumpa sig så att alla uttagen ligger på samma fas. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har HomePlug mellan vardagsrummet (där fiber-uttaget och routern är) och övre våningen. Nu ligger dessa på två olika huvudsäkringar (jag har tre huvudsäkringar i mitt hus) och det är en salig röra med olika elskåp osv osv... Men det fungerar faktiskt utmärkt. :) Hastigheten i Homeplug är inte ett dugg sämre än när jag kör direkt med wifi i nedervåningen, och kör jag på övervåningen så är HomePlug klart mer stabilt eftersom mitt wifi inte räcker upp riktigt (har stenhus). Så HomePlug är en utmärk lösning för mig så jag kan ha mitt arbetsrum på övervåningen med full hastighet. Nu har jag ett 10-bredband, så inte 100. Jag kan inte svara för upplevelsen vid 100, för det har jag inte provat. Men 10 räcker bra för mig och helt klart klarar HomePlug av högre hastighet än så, det är hastigheten på min fiber som är begränsningen inte HomePlug. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

 Intressant med homeplug. Har reflekterat över den men drog slutsatsen att våra anslutningar till olika huvudproppar skulle göra  att det inte funkar bra. Klarar HP upp till 500 Mbits/s? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, larslucidor säger:

 Intressant med homeplug. Har reflekterat över den men drog slutsatsen att våra anslutningar till olika huvudproppar skulle göra  att det inte funkar bra. Klarar HP upp till 500 Mbits/s? 

Devolo Magic 2 som har dagens snabbaste HomePluggar är specade att klara upp till 2400Mbps men i praktiken verkar man bara uppnå straxt över 600Mbps på korta avstånd (kablar under 10m) så snackar vi bortåt 100m elkabel ut till gäststugan så är 500Mbps bara att glömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor
Postad (redigerade)

Fortsätter tråden! 

Har nu testat att ansluta Extreme till Express med 40 m ethernetkabel. Fick hela 600 mBits till gäststugan på ethernet från Extreme när jag mäter på sladden, men när Express är ansluten till sladden verkar den inte vilja använda ethernet, hänger kvar på wifi med endast 4 mBits.  Testade olika varianter i AP-verktyg, men inget bra resultat. Hur är inställningen för att få Express att hämta nätverk på ethernet från Extreme och sedan dela ut på wifi?

Extreme router är i bryggläge för att ersätta dålig router från nätleverantören NetAtOnce. Kan det ställa till det?

Redigerad av larslucidor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, larslucidor säger:

Fortsätter tråden! 

Har nu testat att ansluta Extreme till Express med 40 m ethernetkabel. Fick hela 600 mBits till gäststugan på ethernet från Extreme när jag mäter på sladden, men när Express är ansluten till sladden verkar den inte vilja använda ethernet, hänger kvar på wifi med endast 4 mBits.  Testade olika varianter i AP-verktyg, men inget bra resultat. Hur är inställningen för att få Express att hämta nätverk på ethernet från Extreme och sedan dela ut på wifi?

Extreme router är i bryggläge för att ersätta dålig router från nätleverantören NetAtOnce. Kan det ställa till det?

Hm... mBits ?

milli?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, larslucidor säger:

Fortsätter tråden! 

Har nu testat att ansluta Extreme till Express med 40 m ethernetkabel. Fick hela 600 mBits till gäststugan på ethernet från Extreme när jag mäter på sladden, men när Express är ansluten till sladden verkar den inte vilja använda ethernet, hänger kvar på wifi med endast 4 mBits.  Testade olika varianter i AP-verktyg, men inget bra resultat. Hur är inställningen för att få Express att hämta nätverk på ethernet från Extreme och sedan dela ut på wifi?

Extreme router är i bryggläge för att ersätta dålig router från nätleverantören NetAtOnce. Kan det ställa till det?

Du får återställa den och ansluta den igen med AirPort verktygen. Nu använder du den med fel inställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...