Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

E och 3G fungerar men inte 4G!


jannekofot
 Share

Rekommendera Poster

Hej, köpte nyligen en begagnad iPhone X som är i princip i nyskick och allt fungerar felfritt förutom att telefonen inte verkar hitta 4G nätet. Har testat byta simkortet till en annan telefon och då fungerar det direkt. Testade även att byta till ett kort med annat abonnemang i iPhonen och får samma resultat. Ibland har 4G ikonen dykt upp men bara varat i nån minut sedan försvunnit igen. Förra ägaren av telefonen påstår att denne aldrig haft några liknande problem.

 

Någon som haft liknande problem eller vet vad det kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, jannekofot säger:

Hej, köpte nyligen en begagnad iPhone X som är i princip i nyskick och allt fungerar felfritt förutom att telefonen inte verkar hitta 4G nätet. Har testat byta simkortet till en annan telefon och då fungerar det direkt. Testade även att byta till ett kort med annat abonnemang i iPhonen och får samma resultat. Ibland har 4G ikonen dykt upp men bara varat i nån minut sedan försvunnit igen. Förra ägaren av telefonen påstår att denne aldrig haft några liknande problem.

 

Någon som haft liknande problem eller vet vad det kan vara?

Kolla mobilnät i inställningar. Aktivera 4G för både röst och data.

 

B81ACB72-A519-49FE-A008-E627105BFCE6.thumb.png.5e1770e1c601bad05322e9f0d9e1b071.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Kolla mobilnät i inställningar. Aktivera 4G för både röst och data.

 

B81ACB72-A519-49FE-A008-E627105BFCE6.thumb.png.5e1770e1c601bad05322e9f0d9e1b071.png

Tack för svar, har gjort det och har även kollat så att APN inställningarna är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är din telefon såld i Sverige? För om det är en modell från utlandet så kanske den inte tar emot svenskt 4G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Telly82 säger:

Är din telefon såld i Sverige? För om det är en modell från utlandet så kanske den inte tar emot svenskt 4G.

Är inte säker, går det att kolla upp på något sätt? Förra ägaren var svensk iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, jannekofot säger:

Är inte säker, går det att kolla upp på något sätt? Förra ägaren var svensk iallafall.

Är det A1901, A1902, A1903 eller A1865? 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Telly82 säger:

Är din telefon såld i Sverige? För om det är en modell från utlandet så kanske den inte tar emot svenskt 4G.

Även om det råkar vara en modell för CDMA-näten i USA/Kina/Indien/Japan så stöder de modellerna samma LTE-band som modell A1901 Global/AT&T. Så det borde inte spela någon roll i Sverige?

https://everymac.com/systems/apple/iphone/iphone-faq/differences-between-iphone-x-a1865-a1901-a1902-models.html#connectivity

 

Du hittar modellnumret i Inställningar > Allmänt > Om. Dutta på Modellnummer så växlar det mellan olika sorters nummer. Troliogtvis har du modell A1901.

 

1 timme sedan, jannekofot säger:

Ibland har 4G ikonen dykt upp men bara varat i nån minut sedan försvunnit igen

Det låter ju som ett hårdvarufel. Enda alternativet jag kommer på är om du bara testat på en plats med dålig 4G-mottagning för båda operatörerna du testat och den andra telefonen du testat sim-korten med har generellt bättre mottagning än en iPhone X. Så testa på en plats till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en A1901 så borde väl fungera i Sverige?

31 minuter sedan, IngoX säger:

Det låter ju som ett hårdvarufel. Enda alternativet jag kommer på är om du bara testat på en plats med dålig 4G-mottagning för båda operatörerna du testat och den andra telefonen du testat sim-korten med har generellt bättre mottagning än en iPhone X. Så testa på en plats till.

 

Det tycker jag med även om det verkar konstigt att 3G och E fungerar. Om så är fallet så går det väl inte att fixa antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du överhuvudtaget får upp E istället för 3G talar för att det är väldigt dåliga mottagningsförhållanden där du är. (EDGE är dataöverföring via GSM, alltså "2G"). Skulle rekommendera att du testar på annan plats också.

 

Alternativt att mobilen har generellt dålig mottagning (hårdvarufel eller någon form av isolerande skal?)

 

Allt går att fixa om man har rätt utbytesdelar och kunskap... ?  Börja med att se om du kan hävda reklamationsrätt för ursprungsfel inom 3 år, men det kräver kanske att du har stöd/kvitton från ursprungliga ägaren. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, IngoX säger:

Börja med att se om du kan hävda reklamationsrätt för ursprungsfel inom 3 år

Det gäller egentligen bara den ursprungliga köparen, men man kan ju försöka. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där jag bor finns inget 3G nät men 4G har alltid fungerat, så hemma har jag endast E på iphonen. Om jag åker till ett område som har både 3G och 4G nät så kopplas jag bara upp på 3G nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
8 timmar sedan, FredrikH säger:

Hej, jag har samma problem med min iPhone X som jag köpt av Tele2. Har det löst sig för dig?

Hej lyckades inte lösa problemet, lämnade tillbaka telefonen och fick en ny likadan som fungerade. Verkar som att det var något fel med "antennen" som gjorde signalen extremt svag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
2019-09-16 09:27, FredrikH säger:

Menar du, det har man ju inte hört något om. Provade du att byta SIM-kort?

På iphon6 började det,kameran skymde antennen,samma problem nu med 8an,men går över på 4g genom att slå på 3 o tillbaka till 4,krångel Ja,bor 8 min från city,många master,alltid svag signal?Samma sim i 5s funkar som det ska,fast ofta 3 pinnar signal,verkar ju vara så på alla modeller iphon,nu 2pinnar,bor fritt ser många master,4g nu är det 8an med utstående kamera,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...