Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nyhetsroboten

Sjunkande lojalitet bland Iphone-användare – fler byter

Rekommendera Poster

Om denna artikel bara handlar om USA kan ni räkna med betydligt fler i resten av världen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nu det börjar...det som Apple menade inte kunde ske...det som Apple inte hade räknat med när det satsade fullt ut på telefoner istället för att konsumentanpassa sina datorer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Började ju redan 2017 när de kraftigt höjde priserna för flaggskeppet då, iPhone X. Många valde istället säkerligen den billigare iPhone 8/8+. Men det är nog först nu som det märks ordentligt. Gissar att kommande iPhone 11 kommer sälja ännu mindre än x/xs. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, e-snobben säger:

Är det nu det börjar...det som Apple menade inte kunde ske...det som Apple inte hade räknat med när det satsade fullt ut på telefoner istället för att konsumentanpassa sina datorer...

Var har dom sagt det. Länk tack?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar över det här med lojalitet, utöver bland en krets av övertygade Applefans. Jag är inte lojal mot ett av världens största företag, som troligen har den största kassakistan av alla världens företag, oavsett bransch. Det är de som skall vara lojala mot mig som konsument i så fall. Jag har iofs använt iPhone sedan 3Gs, men det beror inte på lojalitet eller på att jag varit inlåst i ekosystemet utan pga att de var attraktivt prissatta i förhållande till vad jag fick - då. När min 6s ger upp andan så tar jag ett förnyat köpbeslut som grundar sig på en mängd faktorer varav tillverkarens logotyp är den absolut minst viktiga.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Svolder säger:

Jag undrar över det här med lojalitet, utöver bland en krets av övertygade Applefans. Jag är inte lojal mot ett av världens största företag, som troligen har den största kassakistan av alla världens företag, oavsett bransch. Det är de som skall vara lojala mot mig som konsument i så fall. Jag har iofs använt iPhone sedan 3Gs, men det beror inte på lojalitet eller på att jag varit inlåst i ekosystemet utan pga att de var attraktivt prissatta i förhållande till vad jag fick - då. När min 6s ger upp andan så tar jag ett förnyat köpbeslut som grundar sig på en mängd faktorer varav tillverkarens logotyp är den absolut minst viktiga.

Väldigt rationellt! ^_^  :ThumbsUp:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

Väldigt rationellt! ^_^  :ThumbsUp:

Det är en teknisk "grej" jag inte har några känslomässiga band till, lika lite som jag överväldigas av några nostalgiska känslor rörande min bordsdator. Det är också en teknisk "grej" som är fullständigt, skall vara fullständigt, utbytbar, men eftersom jag är operativsystemagnostiker så struntar jag i vilket OS en ny burk kör, bara den kan köra de programmen jag använder. Om det är Windows 10, Mac OS eller någon variant av Linux som programmen körs på är ohyggligt ointressant. Samma sak med telefon. Finns det jag behöver i luren så är jag en happy camper, sedan om jag laddar hem apparna från App Store eller Google Playstore eller från något annat ställe är mig egalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåja, både 2011 och 2013 - dvs, under iPhones gyllene period, var det samma eller ungefär samma siffror så jag vet inte om det här är något att särskilt uppmärksamma.

Överlag har smartphones nått market saturation och nu väntar alla på "the next great thing", Apple själva vet såklart detta och därav det förnyade intresset från deras sida på macen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Svolder säger:

Jag har exakt samma synsätt. Så när det var dags att byta ut min iPhone 8 Plus stod valet mellan iPhone XS eller något likvärdigt (i storlek) från Android-lägret. iPhone gick för  12.795 SEK. Samsung Galaxy S10E gick för runt 6.000 SEK. Och då hade Samsungen 128 GB istället för 64 GB på XS. 

Jag kände att det var väldigt svårt att motivera ett köp för 12.795 spänn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Svolder säger:

Fast saker som de molntjänster du använder idag, det appar du köpt till nuvarande OS antar jag att du tar hänsyn till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det speciella med Apple minskar och priserna ökar. När skillnaden blir för stor spricker det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Tigercop säger:

Jag har exakt samma synsätt. Så när det var dags att byta ut min iPhone 8 Plus stod valet mellan iPhone XS eller något likvärdigt (i storlek) från Android-lägret. iPhone gick för  12.795 SEK. Samsung Galaxy S10E gick för runt 6.000 SEK. Och då hade Samsungen 128 GB istället för 64 GB på XS. 

Jag kände att det var väldigt svårt att motivera ett köp för 12.795 spänn.

Men då fick du ANDROID (ve å fasa), mycket mindre av spjutspetstekniken och dessutom en långsammare mobil. 

Samsung, mobilvärldens Dell. :hihihi:

Hur är det att göra något så grundläggande som att surfa med denna Samsung? Långsamt? Ofta har sidor laddat färdigt på min iPhone innan jag ens hunnit lyfta på pekfingret.

Som nästan alltid får man vad man betalar för men de flesta ser inte de små detaljerna som gör att helheten sjunger i skönaste harmoni. ;) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, mikaellq säger:

Men då fick du ANDROID (ve å fasa), mycket mindre av spjutspetstekniken och dessutom en långsammare mobil. 

Samsung, mobilvärldens Dell. :hihihi:

Hur är det att göra något så grundläggande som att surfa med denna Samsung? Långsamt? Ofta har sidor laddat färdigt på min iPhone innan jag ens hunnit lyfta på pekfingret.

Som nästan alltid får man vad man betalar för men de flesta ser inte de små detaljerna som gör att helheten sjunger i skönaste harmoni. ;) 

Det känns lite väl häftigt att påstå att en samsung s10 skulle vara långsam. Menar du single score benchmarktester då? Dagligdags är samsungen supersmooth. Sen apple spjutspetsteknik, nja. Samsungen är bra vassare på mycket, inte allt dock. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Magnus76 säger:

Det känns lite väl häftigt att påstå att en samsung s10 skulle vara långsam. Menar du single score benchmarktester då? Dagligdags är samsungen supersmooth. Sen apple spjutspetsteknik, nja. Samsungen är bra vassare på mycket, inte allt dock. 

Jag kände för att vara lite barnslig idag bara. :) 

Men seriöst så kan du titta på benchmarks (där iPhone vinner lätt) om du vill men min poäng var att i verkligt användande, där allt ska harmoniera, fungera väl tillsammans, vinner iPhone även där väldigt lätt tack vare både bättre hårdvara och ett helt överlägset iOS. 

Detta kräver dock att man har förmågan att se det uppenbara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag kände för att vara lite barnslig idag bara. :) 

Men seriöst så kan du titta på benchmarks (där iPhone vinner lätt) om du vill men min poäng var att i verkligt användande, där allt ska harmoniera, fungera väl tillsammans, vinner iPhone även där väldigt lätt tack vare både bättre hårdvara och ett helt överlägset iOS. 

Detta kräver dock att man har förmågan att se det uppenbara. 

Ja att apple lirar bra i sitt ekosystem håller jag absolut med om. Min iPhone, iPad, apple watch, apple tv lirar suveränt. 

Men som enbart telefon, om man inte använder andra appleprylar, då skulle jag starkt överväga en android, speciellt en s10. 

Android idag med premiumlurarna är något helt annat idag än för några år sedan. 

Däremot så tror jag att många (inkl mig själv) börjar överväga att byta till android och då köra inom googles ekovärld. Men om apple kunde vara lite mer inovativa när det gäller design och liiite lägre pris så absolut. Design är subjektivt, men att köra samma design i tre generationer är bara så tråkigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Fast saker som de molntjänster du använder idag, det appar du köpt till nuvarande OS antar jag att du tar hänsyn till?

De molntjänster jag använder idag är inte knutna till Apple och köpta appar finns även för Android om det skulle bli aktuellt att byta, men allt det finns i ett övervägande vid ett telefonbyte. Om Apple har ett erbjudande som ser bra ut när jag byter så stannar jag med iPhone, annars gör jag det inte. Jag kommer inte att stanna för att jag är lojal med företaget (vilket jag finner ytterligt bisarrt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Magnus76 säger:

Ja att apple lirar bra i sitt ekosystem håller jag absolut med om. Min iPhone, iPad, apple watch, apple tv lirar suveränt. 

Men som enbart telefon, om man inte använder andra appleprylar, då skulle jag starkt överväga en android, speciellt en s10. 

Android idag med premiumlurarna är något helt annat idag än för några år sedan. 

Däremot så tror jag att många (inkl mig själv) börjar överväga att byta till android och då köra inom googles ekovärld. Men om apple kunde vara lite mer inovativa när det gäller design och liiite lägre pris så absolut. Design är subjektivt, men att köra samma design i tre generationer är bara så tråkigt. 

Det de flesta ser är harmonin mellan Apple-apparaterna medan jag även ser harmonin mellan hårdvara och iOS samt i iOS självt med ett smått fantastiskt resultat där energiåtgång knappt består av något mer än mitt användande, 4G och en tänd skärm.

Även "intelligensen" i iOS känns ljusår bättre som har en automatik som anpassar sig till mitt beteende och vad den ser som lämpligt att göra för att göra mitt användande så bekvämt som möjligt med ett minimum av energiåtgång. 

Behöver inte längre oroa mig för kraftig åtgång av batteri när jag är ute och reser, osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-07-20 på 13:35, Magnus76 säger:

Utöver min iPhone har jag en gammal iPad Mini 2 och en åtta år gammal MacBook Pro som jag bara använder enstaka veckor om året då jag är på semester. Det är möjligt produkterna lirar inom sitt ekosystem, men det är ett ointressant övervägande för mig. Enda ”fördelen” som finns för mig är att appar jag behöver på telefonen automatiskt laddas hem till den iPad där de inte behövs... Att fylla på med fler produkter ur Apples sortiment är inte aktuellt och jag använder inte iCloud eller eller Apple Music. Så, jag ser telefonen som en helt fristående produkt. Den behöver inte lira med någon annan än sig själv, och om min gamla 6s är mer än tillräckligt snabb för mig så lär nog till och med även en modern budgetlur som kör Android vara tillräckligt snabb. Det som är viktigt på en ny lur, för mig, är kameran, att det inbyggda minnet är stort nog samt att den går ner i fickan (jag är man, handväska känns inte aktuellt). Ja, den får gärna vara snygg också.

Jag är operativsystemagnostiker på alla plan. Jag använder Windows 10 hemma och på jobbet, när jag byter dator blir det till en ny PC med Windows, värdet *för mig* är högre på en sådan. Det är fullt möjligt att mitt övervägande när det gäller telefon blir liknande. Moderna Androidlurar verkar fungera bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-07-20 på 13:35, Magnus76 säger:

Men som enbart telefon

nokia-3310-dual-sim-varm-rod-blank.jpg

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, Telly82 säger:

nokia-3310-dual-sim-varm-rod-blank.jpg

Precis. Var är det smarta i den smarta mobilen utan det automatiserade samspelet mellan flera digitala apparater? Många fattar inte det och tur är väl det för annars hade Android-mobilerna haft det mycket svårare att hävda sig.

Med det sagt så måste jag erkänna att jag älskade min lilla Nokia som såg ut ungefär så fast i grått och silver. Gjorde det den skulle och batteriladdningen kunde hålla i ett par veckor samt den låg perfekt i byxfickan. :wub:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag känner för egen del ingen anledning till att byta. De mjukvaror jag använder, de synkar mellan sig genom iCloud och det fungerar bra. Att byta till ett annat system skulle innebära för mig att några av mina mjukvaror inte ens finns och att jag måste hitta andra lösningar som är klart krångligare. För mig är systemet viktigt - jämför t ex MS Office på Mac med samma mjukvara på Windows. Även om de är likvärdiga funktionsmässigt, så är layout och användarmiljö annorlunda. Jag har kört MS Office på Windows 12, och jag tycker Office är klart smidigare och snyggare på Mac. Det finns undermenyer och helskärmar med Office på Windows som bara är så fult. Så den bästa upplevelsen av MS Office det är på Mac, vilket kanske är ironiskt med tanke på att Windows är flaggskeppet från MS. Men faktum är att t ex Excel kom först till Mac... Kombinationen iOS och Mac med iCloud som synktjänst, det är en bra lösning för mitt behov. 

Redigerad av Raphael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska hjälpa en äldre herre att byta mobil. Hans behov är rudimentära, särskilt vad gäller ekosystem, så den här blir objektivt sett alldeles utmärkt för honom. En tiondel av priset för Apples flaggskepp. Bara en tiondel av bruksvärdet? Tja, inte vet jag. :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har många app:ar man köpt i iOS och så flyttar man över till Android, då måste man ju köpa dem igen plus att man kan förlora data som man har lagrat i sin iOS. Men visst - en Android-telefon ihop med en Chromebook är ju en lösning som synkar i Googles ekosystem och som kan köra samma app.ar, och till en lägre kostnad. Men för mig saknas det flera app:ar som jag behöver, så det är inte aktuellt för mig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...