Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nyhetsroboten

Hej då Macbook! Nu går Apples föregångare i graven

Rekommendera Poster

4228373935.jpg
Macbook banade på flera sätt vägen för dagens bärbara Macar. Nu är den död och begraven, men vi ska inte glömma alla tekniker den introducerade för dagens Macbook Pro och Macbook Air.Gii85r22PN4

Läs hela artikeln här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt, jag hade gärna sett att den fortsatt i utbudet men till ett lägre pris för att öka avståndet till Macbook Air. Jag har sett flera studenter med Macbook 12” och den är onekligen en smidig dator att ha med sig och passar bra för studier och enklare arbetsuppgifter för de som inte sysslar med avancerad videoredigering. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-07-17 på 12:17, Raphael säger:

Tråkigt, jag hade gärna sett att den fortsatt i utbudet men till ett lägre pris för att öka avståndet till Macbook Air. Jag har sett flera studenter med Macbook 12” och den är onekligen en smidig dator att ha med sig och passar bra för studier och enklare arbetsuppgifter för de som inte sysslar med avancerad videoredigering. 

Fast där har ju studenterna en radda av bra iPads att välja på så jag förstår absolut Apples beslut att skrota MB, saknad av få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-07-18 på 13:01, Erik1900 säger:

Fast där har ju studenterna en radda av bra iPads att välja på så jag förstår absolut Apples beslut att skrota MB, saknad av få.

Macbook fungerar bättre med Wiseflow, digitaltenta. Det är stökigare med iPad. Och när wifit tappar uppkoppling etc så kan man enkelt spara ner tentan på ett USB-minne (USB-C adapter finns) och flytta över tentan till en lånedator och fortsätta. 

Jag väljer Macbook alla dagar i veckan framför iPad. Macen har ju mer avancerade programversioner också även om iPad har ett stort utbud, men iPad versionerna har i regel färre funktioner. Jag skulle kunna ha t ex en iPad Mini som ett komplement till Macbook, men inte en ersättare. Och en Macbook kan enkelt kopplas till en större skärm och mus. Att köra med finger eller penna på bildskärmen funkar under kortare perioder, men inte under längre arbetspass. IPad ser jag som en kul grej men som arbetsverktyg och studieverktyg har det ergonomiska begränsningar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-07-18 på 13:01, Erik1900 säger:

Ja du lär inte sakna den..

Tråkigt beslut av Apple, MB är en utmärkt smidig liten laptop som inte kostar skjortan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2019-07-19 på 18:50, iMarc säger:

Ja du lär inte sakna den..

Tråkigt beslut av Apple, MB är en utmärkt smidig liten laptop som inte kostar skjortan. 

2019-07-19 på 17:37, Raphael säger:

Macbook fungerar bättre med Wiseflow, digitaltenta. Det är stökigare med iPad. Och när wifit tappar uppkoppling etc så kan man enkelt spara ner tentan på ett USB-minne (USB-C adapter finns) och flytta över tentan till en lånedator och fortsätta. 

Jag väljer Macbook alla dagar i veckan framför iPad. Macen har ju mer avancerade programversioner också även om iPad har ett stort utbud, men iPad versionerna har i regel färre funktioner. Jag skulle kunna ha t ex en iPad Mini som ett komplement till Macbook, men inte en ersättare. Och en Macbook kan enkelt kopplas till en större skärm och mus. Att köra med finger eller penna på bildskärmen funkar under kortare perioder, men inte under längre arbetspass. IPad ser jag som en kul grej men som arbetsverktyg och studieverktyg har det ergonomiska begränsningar. 

Jag väljer en riktig dator framför iPad alla dagar i veckan men det beror mest på att iOS/kommande iPad OS inte stödjer Xcode/valfri utvecklingsmiljö vilket är väldigt synd för det innebär att utvecklare måste välja något annat. 

Redigerad av Pocahontas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som extrajobbar som tentamensvakt och som även vaktar vid digitala tentor, kan ärligt säga att jag har bara mött en student med iPad, men många med Macbook 12” i olika färger - framförallt på läkarprogram/vårdprogram/omsorgsprogram. Både män och kvinnor, möjligen något fler kvinnliga studenter som har Macbook 12. 

Och om det blir strul så är det enklare lösa det med en Macbook än en iPad. Wiseflow kör ju ett eget Flowlock-program som låser datorn och bara ger tillgång till det som behövs för tentan. Nu finns visserligen Flowlock till iOS men det saknar några möjligheter som datorversionen har, plus att om man behöver spara ner tentan på ett USB-minne om något strul uppstår, så kan man det med en Macbook men inte med en iPad. Så i dagsläget skulle jag inte rekommendera en iPad till studenter om man även vill ha den på tentan. 

Nu finns det ju lånedatorer att boka som vanligtvis är Windows, så då kan man lösa det på det viset och kör Windows på tentan istället. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...