Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverk


kejo0088
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Time Capsule samt iMac. Jag har två nätverk på 2,4ghz samt 5,0 ghz. När jag nu har ac-standard går allt fortare men det visar sig att min Sonos-högtalare inte fungerar med ac-standard på wifi. Min fråga är följande: Kan jag skapa ett nätverk med N-standard och ett med AC-standard? Sonos fungerar väl med N-standard? Någon betydelse vilket som är 2,4 alt 5,0? Skulle behöva hjälp med hur jag gör detta i Airport-verktyget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverk med ac-standard är ju bakåtkompatibla med n så det borde inte vara det som är problemet. Dock blir det ju så att om en n-enhet ansluter till ditt ac-nätverk så går hastigheten ned till den högsta som n klarar. 

 

Har du skapat två separata nätverk för 2,4 respektive 5 GHz? Det borde du i så fall inte göra. Ha ett nätverk och låt Time Capsule avgöra vilken frekvens som funkar bäst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I AirPort verktyget ska du aktivera båda nätverken och sätta samma namn på dom. Så då kommer dina enheter att välja det som har bäst styrka. Att blanda nätverk med Sonos är inga problem för dom kan bara se 2,4Ghz nätverket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-07-15 på 16:37, lappen71 säger:

I AirPort verktyget ska du aktivera båda nätverken och sätta samma namn på dom. Så då kommer dina enheter att välja det som har bäst styrka. Att blanda nätverk med Sonos är inga problem för dom kan bara se 2,4Ghz nätverket. 

Man behöver inte alls aktivera båda nätverken. Time Capsule använder automatiskt båda frekvensbanden, och anslutna enheter väljer det som funkar bäst. Du behöver bara ange ett separat 5 GHz-namn om du vill kunna välja manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattis.se säger:

Man behöver inte alls aktivera båda nätverken. Time Capsule använder automatiskt båda frekvensbanden, och anslutna enheter väljer det som funkar bäst. Du behöver bara ange ett separat 5 GHz-namn om du vill kunna välja manuellt.

Orka...läs hans fråga lite mer noggrant så förstår du mitt svar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Orka...läs hans fråga lite mer noggrant så förstår du mitt svar. 

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...