Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Ditt bildbibliotek har flyttats till Bilder

Rekommendera Poster

Den här dialogrutan förstår jag inte. Den säger att mitt bildbibliotek har flyttats till Bilder, men att jag kan öppna det i iPhoto. Dock kommer inte nya eller redigerade bilder att synas i programmet Bilder. Vafan säger jag, de är flyttade till ett annat program, men programmet som bilderna har flyttats till kan inte visa dem? Är det verkligen så sjukt?

2051212383_Skarmavbild2019-05-26kl_14_48_26.png.e877de7b8696711d4e3f4502b97d13bf.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du måste bestämma dig för om du (alltid) ska använda iPhoto eller om du (alltid) ska använda Bilder. Annars måste du importera alla dina nya bilder till båda programmen och göra alla dina redigeringar i båda programmen.

Du måste ha fått varningar om detta redan när du startade Bilder och konverterade ditt bibliotek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rutan innebär att om du öppnar bildbiblioteket i iPhoto och i iPhoto lägger till eller redigerar bilder så kommer de ändringarna inte att synas i Bilder. Du kan alltså inte använda båda programmen mot samma bildbibliotek, och det är för att Bilder har en annan intern standard för bildbiblioteket. Du kan alltså flytta ett bildbibliotek från iPhoto till Bilder, men inte den andra vägen på ett enkelt sätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som använder Aperture liksom jag?

Påverkas vi och i så fall hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Telly82 säger:

Ja, du måste bestämma dig för om du (alltid) ska använda iPhoto eller om du (alltid) ska använda Bilder. Annars måste du importera alla dina nya bilder till båda programmen och göra alla dina redigeringar i båda programmen.

Du måste ha fått varningar om detta redan när du startade Bilder och konverterade ditt bibliotek.

Vet inte om jag ska :lol: eller :oroligoledsen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan, Raphael säger:

Rutan innebär att om du öppnar bildbiblioteket i iPhoto och i iPhoto lägger till eller redigerar bilder så kommer de ändringarna inte att synas i Bilder. Du kan alltså inte använda båda programmen mot samma bildbibliotek, och det är för att Bilder har en annan intern standard för bildbiblioteket. Du kan alltså flytta ett bildbibliotek från iPhoto till Bilder, men inte den andra vägen på ett enkelt sätt. 

Hur man kan använda olika standard för de olika programmen när båda är Mac-program är för mig obegripligt. Om det handlade om Windows mot OS X hade jag förstått det. Men att göra på det här sättet är endast något som Apple kan lyckas med. Varför ska de krångla till det till och med internt för sina användare. Räcker det inte med att de gör det i princip omöjligt för användarna att uppgradera sin hårdvara i efterhand. :ThumbsDown:

Säg inte nu bara att du inte tycker det är något problem.

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

E-snobben, därför att Bilder är ett annat program med delvis andra funktioner än iPhoto. Idén med Bilder är ju att det ersätter iPhoto. IPhoto är nedlagt. Bilder är ett nyare program. När man importerar iPhoto-biblioteket till Bilder så blir det i Bilders format. Visst kan man fortsätta använda iPhoto om man vill, iPhoto-biblioteket är kvar men ändringarna syns inte i Bilder, då måste man importera det igen. Och iPhoto kan inte öppna Bilders bibliotek.

Man kommer ju på nya saker, och då gör man nya format för man anser de fungerar bättre. Det kallas utveckling. Jag förstår inte varför äldre program ska kunna läsa nya format som inte ens var påtänkta när de äldre programmen gjordes en gång. 

Jag tycker att det räcker med att nya program kan öppna äldre, jag behöver inte att äldre program öppnar det nyare. För jag öppnar det nya i nya program. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns inget som hindrar att man kör både Bilder och iPhoto i samma dator, men de har då varsitt bildbibliotek. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Raphael säger:

Jag tycker att det räcker med att nya program kan öppna äldre,

Det där kan man diskutera. Det nya programmet borde MINST ha samma funktionalitet som det gamla det ska ersätta, men det har det sällan.

De första versionerna av Bilder saknade väsentliga funktioner i iPhoto. Det tog väl flera år innan det kom ikapp, om ens den senaste versionen.

De äldre versionerna av Pages kan öppna AppleWorks-ordbehandlingsdokument. MEN det ändrar på layouten. Exempelvis blir radavståndet större, så sidbrytningarna hamnar på fel plats. Dessutom finns det inget program som kan öppna AppleWorks registerdokument, vilket jag använt mycket.

Efter iMovie 6 så finns det inga möjligheter till insticksfiler för titlar eller övergångar. Det tog dessutom många år innan man kunde redigera 576i  (alltså från de (då) vanliga videokamerorna, VHS och DVD) utan kvalitetsförlust.

Bara för att ta några exempel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Telly, om du vill fortsätta att använda iPhoto så finns det inget som hindrar dig från att göra det. För mig finns inget i iPhoto som jag behöver, jag använder Bilder ihop med Pixelmator och Affinity Photo som externa redigerare och det fungerar utmärkt. 

Iphoto kommer inte att upphöra att fungera bara för att man installerar Bilder, däremot kan inte båda köra mot samma bildbibliotek. 

När det gäller iMovie så gjorde man om programmet för att öka avståndet till Final Cut. Imovie och Final Cut var för nära konkurrenter. Så i ditt fall skulle jag rekommendera att du skaffar Final Cut. 

När det gäller Pages så gjorde man ett helt nytt program men med gammalt namn för att det skulle vara samma som iPad. Det var behovet att synka iOS och Mac OS som innebar att det fick göras om. Den nya Mac versionen byggde på iOS kod. 

Och samma handlade även Bilder om, det var inte möjligt att på enkelt sätt göra iPhoto till iPad. Man tog fram Bilder för iPhone/iPad och sedan översatte det till Mac. 

Genom att man började på nytt så var första versionen nerskalad i funktionalitet, så är det ju alltid för man måste börja någonstans. Annars tar det 10 år innan man lanserar ett program. 

Jag tycker Bilder är ett utmärkt program idag som fungerar fint äver iCloud och ihop med telefonen ihop med andra program på ett smidigt sätt. 

Men jag förstår fortfarande inte varför äldre program ska kunna öppna nya format som inte fanns när de gjordes. Det är inget problem att köra både Bilder och iPhoto i samma dator om man vill det, men de kan inte båda köra mot samma bibliotek så då får man ha två bildbibliotek. Men båda fungerar att ha i datorn om man vill, så jag förstår inte problemet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vill man använda iPhoto när Bilder är så mycket bättre 🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
12 minuter sedan, lappen71 säger:

Varför vill man använda iPhoto när Bilder är så mycket bättre 🤔

Därför att Bilder 1.5 (som är den sista versionen jag kan köra med mitt OS) saknar möjlighet att ha betyg på bilderna, vilket jag använder mig mycket av.

Vad menar du att Bilder är "så mycket bättre" på?

Redigerad av Telly82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilder kan ju dessutom utökas med plug-ins, den möjligheten saknas i iPhoto. Du kan köra extern redigerare i iPhoto ja, men kör du plug-ins i Bilder så får du nya funktioner och verktyg *inuti* Bilder. Inte som extern redigerare utan inuti programmet. T ex Luminar finns som plug-in. Pixelmator har plug-ins för Bilder. Och en hel del andra. Så Bilder kan växa med användaren och man kan skräddarsy sin egen Bilder med de funktioner som man just själv vill ha genom att installera de plug-ins som gör det man önskar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilder 1.5? Jag kör Bilder 4, det har hänt en del. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Telly82 säger:

Därför att Bilder 1.5 (som är den sista versionen jag kan köra med mitt OS) saknar möjlighet att ha betyg på bilderna, vilket jag använder mig mycket av.

Vad menar du att Bilder är "så mycket bättre" på?

Nu utgick jag efter dom som har valmöjligheten och inte ni hedenhös 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Raphael säger:

Det får jag hoppas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Eftersom det är så pass länge sen jag använde iPhoto är det väl lika bra att avinstallera det och använda Bilder. Då vet jag inte vad jag går miste om.

Nej förresten, om jag avinstallerar så kommer det säkert upp nån digalogruta med "fel 34" eller liknande...

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan, Raphael säger:

Antar att jag har version 3.0 av Bilder eftersom jag fortfarande kör macOS High Sierra? Det finns i alla fall ingen uppgradering av det programmet tillgängligt för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Raphael säger:

När det gäller iMovie så gjorde man om programmet för att öka avståndet till Final Cut. Imovie och Final Cut var för nära konkurrenter.

Så man gjorde alltså medvetet iMovie sämre?

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, lappen71 säger:

Nu utgick jag efter dom som har valmöjligheten och inte ni hedenhös 😉

Du svarade inte på frågan, så här kommer den igen. På vilket sätt är den senaste Bilder "så mycket bättre" än den sista iPhoto?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Telly82 säger:

Du svarade inte på frågan, så här kommer den igen. På vilket sätt är den senaste Bilder "så mycket bättre" än den sista iPhoto?

Jag behöver inte eftersom någon har redan svarat. 
Läser du inte alla inlägg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag behöver inte eftersom någon har redan svarat. 
Läser du inte alla inlägg?

Raphael skrev om plug-in och iCloud. Är det de enda förbättringarna, menar du?

Redigerad av Telly82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker Bilder numera är vassare än iPhoto och antagligen skulle jag blivit frustrerad om inte samarbetet mellan iOS och MacOS efterhand blivit intuitivt genom Bilder.

Men det stör mig att Apple inte flyttade över möjligheten att skapa fotoböcker utan plug-ins. Jag har gjort en minnesbok i iPhoto som jag vill beställa igen nu 10 år senare men kör fast - boken följer  med över till Bilder och öppnas där men kan  bara ”tas över” (konverteras) av mindre finkalibriga alternativ till Apples egna nedlagda beställningstjänst som fanns i iPhoto. Resultat: den ursprungliga boken måste redigeras om till stora delar i Bilder och de 36 sidorna måste nu bli 32 eller 48. Enda fördelen är att plug-in alternativen som erbjuds är något billigare än Apples. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, Telly82 säger:

Raphael skrev om plug-in och iCloud. Är det de enda förbättringarna, menar du?

Nej det menade jag inte men han kom med en bra sak. Är länge sen jag använde iPhoto eftersom  det är ett avslutat kapitel. 

Delade album över iCloud är en väldigt bra funktion när man vill dela med sig. 
”För dig” där Bilder skapar album/bildspel automatiskt. 
Finns ens iCloud bildbibliotek i iPhoto? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, lappen71 säger:

Nej det menade jag inte men han kom med en bra sak. Är länge sen jag använde iPhoto eftersom  det är ett avslutat kapitel. 

Delade album över iCloud är en väldigt bra funktion när man vill dela med sig. 
”För dig” där Bilder skapar album/bildspel automatiskt. 
Finns ens iCloud bildbibliotek i iPhoto? 

OK, tack.

iCloud är inget som finns i iPhoto och inget som jag saknar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...