Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte kopiera till (mac-kompatibel?) hårddisk


Friheten
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt en Toshiba Canvio Premium, pluggat in den i min MacBookAir och försökt lägga över filer (klicka och dra). Det går inte. Någon som vet varför? Hårddisken ska vara mac-kompatibel; enligt manualen är det bara att koppla in den och köra. Snälla hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hårddisken är ny och tom så rekommenderar jag att du startar skivverktyg och raderar disken innan du försöker använda den.

 

(Det som skivverktyg kallar "radera" kallar många andra "formatera".)

 

Om hårddisken är windows-formaterad så kan macOS bara läsa den, inte skriva. (Det fixar man enkelt med att radera den i skivverktyg.)

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att det står Mac kompatibel betyder inte att den är förberedd för att fungera med Mac direkt ur kartong. Måste formatera den först. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, alla externa hårddiskar med USB eller FireWire, Thunderbolt etc. är kompatibla med Mac. Finns ingen som inte är det. :) Däremot så brukar de inte ha Macens filsystem från start, utan det vanligaste är att de har Windows filsystem. Så, då får man lägga Macens filsystem på hårddisken och det gör man med programmet Skivverktyg. 
https://support.apple.com/sv-se/HT208496

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK! Nu kan jag använda den. Tänka vad en inte vet om sin kära mac trots flera års användning. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...