Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Crister

Vad har hänt med programmet Clean my Mac?

Rekommendera Poster

10 timmar sedan, Crister säger:

men mitt problem var ... varför det försvunnit från Appstore.

Jag tror det enkla svaret är att CleanMyMac aldrig har funnits på App Store. Inte enligt den marknadsansvarige på PacPaw i en krönika på TheNextWeb om deras syn på App Store

3 reasons devs ditch the App Store, and what this freedom costs

Citat

Our bestseller app CleanMyMac never made it to the App Store and has been selling outside it right from the start. Nevertheless, we’ve had our share of unforgettable interactions with the App Review team when submitting other MacPaw apps.

MacPaw är enligt vad jag kan se en seriös tillverkare av programvara. De har sin bas i Ukraina, men även kontor i Californien och totalt 150 anställda enligt hemsidan. De har som många andra "mindre" mjukvaruutvecklare dubbla känslor inför App Store, läs varför i krönikan ovan. Sedan några år har de startat Setapp, en sorts alternativ distribution eller hyresmodell av sina egna och andra utvecklares appar som MacWorld beskrev som "Netflix för appar"

Min syn på CleanMyMac (testat version 2 som jag tror jag köpte i en MacHeist-bundle) är att det är ett välgjort program, men jag behöver det inte. I slutändan blir det bara en tidstjuv. Jag hittade några stora bortglömda filer med det, men för den funktionen finns det mindre och mycket billigare program. I version 4 (X) är största nyheten verktyg mot Malware, men som amerikanska MacWorlds test visade senast i maj når det inte riktigt ända fram än då den uppgiften löstes bättre av gratisprogrammet från Malwarebytes.

Men jag förstår att många gillar program som CleanMyMac och det blandas ofta ihop med alla oseriösa liknande program som finns därute. Därför brukar min rekommendation till osäkra vara att de inte behöver sådana program, risken är att de tar fel installerar ett malware.

2019-07-11 på 21:33, Crister säger:

jag försökte komma runt det och ta ned det från deras hemsida gick det inte att starta

Om du fortfarande har problem att installera det från hemsidan får du utveckla din felbeskrivning

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack IngoX

Det skingrade mina tveksamheter. MacWorld forum när det är som bäst!!

Crister

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda som förbryllar mig är att jag får upp ett meddelande i System Junk om detta.

Library/Caches/com.apple.safaridavclient: “com.apple.safaridavclient” couldn’t be removed because you don’t have permission to access it.

Fick samma meddelande i CleanMy Mac 3. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
27 minuter sedan, Pocahontas säger:

Det enda som förbryllar mig är att jag får upp ett meddelande i System Junk om detta.

Library/Caches/com.apple.safaridavclient: “com.apple.safaridavclient” couldn’t be removed because you don’t have permission to access it.

Det är detta jag menar med att program som CleanMyMac bara blir en tidstjuv och källa till onödigt huvudbry.

Stör dessa cachefiler på något sätt din dators funktion?

På macen jag sitter vid just nu har jag mappen ~/Library/Caches/com.apple.safaridavclient med tre små databasfiler, total storlek 86 K. Detta är på en ren installation av Mojave där ingen backup från tidigare lästs in. Skapelsedatum är 18 dec (då jag installerade om macOS på denna maskin) och senaste ändringsdatum på ena filen är idag.

Troligtvis händer inget om du tar bort just dessa cachfiler, annat än att de skapas om nästa gång funktionen används. (Jag gissar det har med CalDAV att göra, en standard för kalenderservrar)

I värsta fall riskerar man att radera något som orsakar problem, om de som gjort underhållsprogrammet inte gjort rätt, eller uppdaterat det till senaste macOS.

Men varför oroa sig över meningslösa saker som minimala cachefiler på 86 K? MacOS tar ändå hand om sitt eget "system junk" med egna underhållsscript.

Redigerad av IngoX
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, IngoX säger:

Det är detta jag menar med att program som CleanMyMac bara blir en tidstjuv och källa till onödigt huvudbry.

Stör dessa cachefiler på något sätt din dators funktion?

På macen jag sitter vid just nu har jag mappen ~/Library/Caches/com.apple.safaridavclient med tre små databasfiler, total storlek 86 K. Detta är på en ren installation av Mojave där ingen backup från tidigare lästs in. Skapelsedatum är 18 dec (då jag installerade om macOS på denna maskin) och senaste ändringsdatum på ena filen är idag.

Troligtvis händer inget om du tar bort just dessa cachfiler, annat än att de skapas om nästa gång funktionen används. (Jag gissar det har med CalDAV att göra, en standard för kalenderservrar)

I värsta fall riskerar man att radera något som orsakar problem, om de som gjort underhållsprogrammet inte gjort rätt, eller uppdaterat det till senaste macOS.

Men varför oroa sig över meningslösa saker som minimala cachefiler på 86 K? MacOS tar ändå hand om sitt eget "system junk" med egna underhållsscript.

Inte så orolig precis, trodde mest att det var en bugg och att version X hade tagit bort den. Får leva med det 🙂 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...