Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad har hänt med programmet Clean my Mac?


Crister
 Share

Rekommendera Poster

Hej tidigare hade jag stor nytta av programmet Clean My Mac X, men när jag uppgraderade systemet i veckan beslöt jag starta om med en ren hårddisk. Det innebär att jag fick återinstallera mina gamla program igen, men det gick inte med Clean My Mac X. Det finns inte längre med på AppStore och när jag försökte komma runt det och ta ned det från deras hemsida gick det inte att starta.

 

Någon som vet varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad som hänt dig.

När jag kollade min licens står det att jag har 80 dagar kvar
vilket jag tycker är märkligt.

Brukar ju fungera lifetime om man väljer att inte uppgradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör det på min Mac och det fungerar utmärkt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Crister säger:

Hej tidigare hade jag stor nytta av programmet Clean My Mac X, men när jag uppgraderade systemet i veckan beslöt jag starta om med en ren hårddisk. Det innebär att jag fick återinstallera mina gamla program igen, men det gick inte med Clean My Mac X. Det finns inte längre med på AppStore och när jag försökte komma runt det och ta ned det från deras hemsida gick det inte att starta.

 

Någon som vet varför?

Du kör väl beta-Catalina (andra trådar)? Sådana här program är anpassade per operativsystem som är kända och testade.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-07-11 på 21:40, BjornS säger:

Vet inte vad som hänt dig.

När jag kollade min licens står det att jag har 80 dagar kvar
vilket jag tycker är märkligt.

Brukar ju fungera lifetime om man väljer att inte uppgradera.

Med Clean My Mac X så introducerade de en prenumerationsmodell, antingen väljer man en prenumeration som man betalar ett år i taget, eller så väljer man ett engångsköp. Engångsköpet kostar som att prenumera i två år. Prenumerationen ger tillgång till nya versioner / generationer så länge som man prenumererar, medan engångsköpet bara innebär buggfix av existerande generation. Så kan det vara att du köpte prenumerationen men tänkte att det var engångsköp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, e-snobben säger:

Att det handlar om prenumeration från och med version X har inte framgått av nyhetsbreven. Men det är väl sånt de vill dölja tills dess att man ska betala för köpet. Ibland är det tur att man har en så pass gammal dator att man inte bryr sig om att uppgradera, när allt ändå flyter på bra.

Om man läste det ordentligt så stod det 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, e-snobben säger:

Att det handlar om prenumeration från och med version X har inte framgått av nyhetsbreven. Men det är väl sånt de vill dölja tills dess att man ska betala för köpet. Ibland är det tur att man har en så pass gammal dator att man inte bryr sig om att uppgradera, när allt ändå flyter på bra.

Åh, jag tycker absolut att det har framgått att de erbjöd det från och med version X, att de ändrar modellen. Om inte annat så ser man det när man köper det för då får man två valmöjligheter, antingen välja en prenumeration och det lägre priset eller att göra ett engångsköp och då betala det dubbla priset. Jag håller inte med om att de skulle döljt detta. Tycker det framgår tydligt. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, och att ladda hem programmet är gratis. Däremot om man vill att det ska fungera så kostar det ju. Det är alltså en demoversion som man laddar hem, den är gratis. Finns inget som står att den är gratis att använda, bara gratis att ladda ner (free download). Och det finns ett köpalternativ. 
https://macpaw.com/cleanmymac

Och klickar man på köp så får man upp fullständig information: One year subscription, eller One time purchase. 
https://macpaw.com/store/cleanmymac#_ga=2.59908139.724549341.1563278059-1914069772.1507125630&_gac=1.8202886.1563278059.EAIaIQobChMIzL34xbC54wIVgkIYCh29WQUXEAAYAyAAEgLJsPD_BwE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Raphael säger:

Javisst, och att ladda hem programmet är gratis. Däremot om man vill att det ska fungera så kostar det ju. Det är alltså en demoversion som man laddar hem, den är gratis. Finns inget som står att den är gratis att använda, bara gratis att ladda ner (free download). Och det finns ett köpalternativ. 
https://macpaw.com/cleanmymac

Och klickar man på köp så får man upp fullständig information: One year subscription, eller One time purchase. 
https://macpaw.com/store/cleanmymac#_ga=2.59908139.724549341.1563278059-1914069772.1507125630&_gac=1.8202886.1563278059.EAIaIQobChMIzL34xbC54wIVgkIYCh29WQUXEAAYAyAAEgLJsPD_BwE

 

Ska man verkligen behöva läsa på? Räcker det inte med att man tror att man vet hur det fungerar?

 

 

 

 

 

:hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betalade för två datorer nyss.. One Time

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det mesta är alla dessa rensningar av systemet totalt onödiga och en enkel omstart det enda som behövs när den känns trög.  

 

En Mac är inte som en Winblows PC, behöver inte allt detta skruvande. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pocahontas säger:

Betalade för två datorer nyss..

Vad ska du två datorer till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, mikaellq säger:

För det mesta är alla dessa rensningar av systemet totalt onödiga och en enkel omstart det enda som behövs när den känns trög.  

 

En Mac är inte som en Winblows PC, behöver inte allt detta skruvande. 

Det får var och en bedöma själv, men att göra en rensning som CleanMyMac gör frigör ju utrymme i datorn. Den ger en bra översikt över stora filer och program som inte har använt på ett tag, den kan slänga program och filer mer fullständigt alltså göra en bättre avinstallation än vad många program lyckas med själva. Den kan ta bort onödiga språkfiler som finns i program så att det bara blir kvar de språk som man använder och kan. Och det kan även göra diverse andra systemunderhåll. Så jag tycker CleanMyMac är bra. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Raphael säger:

Det får var och en bedöma själv, men att göra en rensning som CleanMyMac gör frigör ju utrymme i datorn. Den ger en bra översikt över stora filer och program som inte har använt på ett tag, den kan slänga program och filer mer fullständigt alltså göra en bättre avinstallation än vad många program lyckas med själva. Den kan ta bort onödiga språkfiler som finns i program så att det bara blir kvar de språk som man använder och kan. Och det kan även göra diverse andra systemunderhåll. Så jag tycker CleanMyMac är bra. 

Vad är ”diverse systemuppehåll” som inte macOS själv klarar av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Vad är ”diverse systemuppehåll” som inte macOS själv klarar av?

Jag tror bestämt att Raphael skrev ”diverse andra systemunderhåll”. Men inte heller jag begriper vad det tillför i nytta (utöver mer utrymme).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Vad är ”diverse systemuppehåll” som inte macOS själv klarar av?

Det finns ett "Maintenance" alternativ i CleanMyMac som innebär ett enkelt och lättförståeligt sätt att göra visst systemunderhåll. Bl a med...
* Maintenance scripts (kör olika underhålls scripts för loggar)

* Flush DNS cache (tömmer DNS cacheminnet)

* Speed up Mail (gör nytt index för mejl)

* Rebuild Launch Services Database
* Reindex Spotlight
* Repair Disk Permissions
* Verify Startup Disk
* Verify / Reapir backup disk

Och jag vet att en del av detta kan man göra i Mac OS genom t ex Skivkontroll, men fördelen med att göra det i Clean My Mac är att man kan köra allt samtidigt och på ett enkelt sätt och ha allt samlat på ett ställe istället för att använda olika andra mjukvaror och hoppa mellan olika inställningar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Raphael säger:

Det finns ett "Maintenance" alternativ i CleanMyMac som innebär ett enkelt och lättförståeligt sätt att göra visst systemunderhåll. Bl a med...
* Maintenance scripts (kör olika underhålls scripts för loggar)

* Flush DNS cache (tömmer DNS cacheminnet)

* Speed up Mail (gör nytt index för mejl)

* Rebuild Launch Services Database
* Reindex Spotlight
* Repair Disk Permissions
* Verify Startup Disk
* Verify / Reapir backup disk

Och jag vet att en del av detta kan man göra i Mac OS genom t ex Skivkontroll, men fördelen med att göra det i Clean My Mac är att man kan köra allt samtidigt och på ett enkelt sätt och ha allt samlat på ett ställe istället för att använda olika andra mjukvaror och hoppa mellan olika inställningar. 

Under alla år jag använt macOS har dessa s.ka ”diverse systemunderhåll” aldrig behövts utföras. Att köpa ett program för att utföra saker som macOS själv kan göra känns som att gå över ån för vatten. 
Dessa program skapar ett behov som i praktiken inte behövs och en stressfaktor för okunniga personer som tror att det är ett nödvändigt program.  

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen, nu köper man ju inte CleanMyMac bara för punkten Maintenance. Man köper det ju främst för att det frigör utrymme, men det kan ju inte vara en nackdel att den ger åtkomst till maintenance funktioner på ett samlat och enkelt sätt utan att man behöver gå djupare i systemet för att utföra dem. Vilka program som är nödvändiga eller inte finns det olika uppfattningar om för människor har olika behov. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Raphael säger:

Lappen, nu köper man ju inte CleanMyMac bara för punkten Maintenance. Man köper det ju främst för att det frigör utrymme, men det kan ju inte vara en nackdel att den ger åtkomst till maintenance funktioner på ett samlat och enkelt sätt utan att man behöver gå djupare i systemet för att utföra dem. Vilka program som är nödvändiga eller inte finns det olika uppfattningar om för människor har olika behov. 

 

Folk generellt sett köper det pga okunskap för man tror man behöver det. Ett skapat behov. Datorer fungerade bra innan dessa program fanns. En åsikt dom jag aldrig kommer ändra mig på. Andra får göra som dom vill. Slöseri med pengar. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Vad ska du två datorer till?

Ett program för två datorer kostar alltså dubbelt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Ett program för två datorer kostar alltså dubbelt ?

Du missade poängen. Du skrev att du betalade för två datorer, inte för program till två datorer. Så då frågade jag vad du skulle med två datorer till, men missade ordet "med" i hastigheten.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter, men mitt problem var inte om man behöver den här typen av program eller inte. Inte heller om jag betalt för prenumeration eller inte utan varför det försvunnit från Appstore.

 

Det verkar skumt. De annonserar på ett antal ställen om att det finns en ny version att ladda ned, men tydligen har de blivit osams med de som håller i Appstore.

 

I ett forum på annan plats antyddes att företaget som gör programmet skulle köpts upp av "Ryska hacker", men dels tycker jag det är långsökt. På Appstore finns fortfarande ett par program som görs av MacPaw som Clean my disk och Gemini.

 

Mysteriet kvarstå alltså - Crister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Crister säger:

men mitt problem var ... varför det försvunnit från Appstore.

Jag tror det enkla svaret är att CleanMyMac aldrig har funnits på App Store. Inte enligt den marknadsansvarige på PacPaw i en krönika på TheNextWeb om deras syn på App Store

 

3 reasons devs ditch the App Store, and what this freedom costs

Citat

Our bestseller app CleanMyMac never made it to the App Store and has been selling outside it right from the start. Nevertheless, we’ve had our share of unforgettable interactions with the App Review team when submitting other MacPaw apps.

MacPaw är enligt vad jag kan se en seriös tillverkare av programvara. De har sin bas i Ukraina, men även kontor i Californien och totalt 150 anställda enligt hemsidan. De har som många andra "mindre" mjukvaruutvecklare dubbla känslor inför App Store, läs varför i krönikan ovan. Sedan några år har de startat Setapp, en sorts alternativ distribution eller hyresmodell av sina egna och andra utvecklares appar som MacWorld beskrev som "Netflix för appar"

 

Min syn på CleanMyMac (testat version 2 som jag tror jag köpte i en MacHeist-bundle) är att det är ett välgjort program, men jag behöver det inte. I slutändan blir det bara en tidstjuv. Jag hittade några stora bortglömda filer med det, men för den funktionen finns det mindre och mycket billigare program. I version 4 (X) är största nyheten verktyg mot Malware, men som amerikanska MacWorlds test visade senast i maj når det inte riktigt ända fram än då den uppgiften löstes bättre av gratisprogrammet från Malwarebytes.

 

Men jag förstår att många gillar program som CleanMyMac och det blandas ofta ihop med alla oseriösa liknande program som finns därute. Därför brukar min rekommendation till osäkra vara att de inte behöver sådana program, risken är att de tar fel installerar ett malware.

 

 

2019-07-11 på 21:33, Crister säger:

jag försökte komma runt det och ta ned det från deras hemsida gick det inte att starta

Om du fortfarande har problem att installera det från hemsidan får du utveckla din felbeskrivning

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack IngoX

 

Det skingrade mina tveksamheter. MacWorld forum när det är som bäst!!

 

Crister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...