Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsiktiga och tillförlitliga sätt att lagra bilder


Hippocampus
 Share

Go to solution Solved by marcushedenstrom,

Rekommendera Poster

Hippocampus

Hej!

 

Det finns få andra saker som ger mig lika mycket stresspåslag nu som det faktum att min iPhones lagringsutrymme är fullt (64gb, varav 50gb utgörs av bilder) samtidigt som min MacBook Air (årsmodell 2013, 128 GB) är full (50 % pga bilder, ca 50 % sk ”övrigt utrymme”). 

 

För att jag ska våga rensa iPhonen vill jag ha en tillförlitlig backup. Jag använder Google foto (betalar för 100 GB idag) men tycker att filerna verkar komprimeras och skulle vilja bibehålla kvaliteten om möjlighet. Det riskerar att bli ett kostsamt sätt om jag ska överföra alla bilder jag har från olika ställen dit. Jag har även lekt med tanken att köpa en PC med 2 TB hårddisk enbart för att förvara bilder där men frågan är om det ska behövas och om det egentligen löser mitt problem. 

 

Jag skulle önska ytterligare ett tillförlitligt sätt att säkerhetskopiera bilder. Datorns hårddisk är alltså inget alternativ. Däremot har jag två externa hårddiskar (en Seagate och en Maxtor) - men jag lyckas inte flytta över bilderna från iPhonen till extern hårddisk direkt genom min Mac. Jag har ett gammalt operativsystem 10.8.5 (OS mountain lion) och har alltså för tillfället inte plats att uppdatera till nya Mojave. Därför kör jag inte Bilder utan fortfarande iPhoto. Det laggar när jag försöker hitta sätt att exportera filerna i iPhoto till den externa hårddisken. iTunes hittar visserligen min iPhone när jag pluggar in den men inte bilderna däri utan bara röstmemo mm. Jag har inte plats att installera ett program som kan hjälpa mig förenkla överflyttning till extern hårddisk, tex dr.fone. 

 

En fråga jag har är alltså om det finns någon möjlig lösning på detta (från iPhone till extern hårddisk trots full datorhårddisk)?

 

Eller om det finns något sätt att frigöra en sisådär 20 GB från övrigt utrymme på sin mac för att kunna uppdatera operativsystemet?

 

(Jag ogillar dessutom systemet att spara hela iPhotobiblioteket då det blir rörigt att ha flera olika versioner att bläddra emellan.  Samt att det gör en beroende av en fungerande Macdator för resten av livet. Jag föredrar det gamla sättet med att spara fil för fil. Eller som i Google foto där allt ryms i samma program)

 

Slutligen önskar jag inspiration - hur löser ni som också tar mycket foton lagring av bilder på ett sätt som gör att ni är bekväma med att radera bilderna på er mobil såväl som på er dator? 

 

Tacksam för all input! Ursäkta det långa inlägget, men jag behövde få ur mig lite frustration då jag känner mig låst i situationen! 

 

/Hanna 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto ska kunna importera dina bilder när du ansluter telefonen via kabel till datorn.

iPhoto kan köra biblioteket från extern disk. Kan bli litet segt ifall du bara har USB2, men användbart. Har kört extern disk i flera år, Firewire 800 då visserligen.

 

Jag tar regelbundna backup på min bilddisk (och de interna diskarna till alla Macarna) till tre backupdiskar i rotation. Jag lagrar två av tre backupdiskar på andra ställen än hemma. De tre backupdiskarna roteras mellan de olika platserna.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google foto komprimerar inte bilderna om dom är under 16MP och det är dom om du använder telefonen för att ta bilder.

Det finns inget långsiktigt och tillförlitligt lagringssätt egentligen. Det du får välja på är molnlagring och hoppas på att leverantören inte konkar eller tappar bort dina bilder. Alternativt lagra på externa diskar, helst på flera ifall någon går sönder.

Eller så väljer du en kombination av allting, molnlagring och externa diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digitala text-, musik- bild- och filmfiler
Digital information med t.ex. text, musik och bilder, har en kort livslängd. Den är avhängig utvecklingen av programvara och teknologi och kräver kontinuerliga insatser som uppdatering, kopiering och genomtänkt back-up-strategi för att kunna bevaras så länge som man önskar.

Vilket medium som är det bästa kan vara vanskligt att säga då det kan vara en kostnadsfråga. Verksamheter som kräver säker lagring av stora mängder data väljer system baserade på magnetband och/eller hårddiskar som lagringsmedium. För privatpersoner och mindre verksamheter är hårddiskar idag troligen det bästa alternativet, förutsatt att man hela tiden gör backup på oberoende maskiner. Mekaniken i en hårddisk kan gå sönder och skada magnetskiktet.

Användandet av skrivbara CD- och DVD-skivor - CD-R etc och DVD-R etc, som lagringsmedium är mindre lämpligt. Det skikt i vilket man bränner informationen består av organiska färgämnen som inte är åldringsstabila. Förändringar kan ske snabbt när en skiva utsätts för värme, ljus och hög luftfuktighet. Färgskiktet kan plötsligt inte återge korrekt information och skivan blir oläsbar. Dessutom är kombinationen av brännare, bränningsprogramvara och bränningsmedium kritisk för kvaliteten på bränningen. Att optimera denna kombination kräver institutionella resurser. Därför bör man se detta medium som ett transportdito, oavsett om vissa tillverkare tenderar att marknadsföra produkter som arkiv-CD eller motsvarande. Det är troligen ett uttryck för marknadsavdelningens ambitioner snarare än produktionsverksamhetens mer realistiska förmodanden.”

 

/Riksarkivet

 

Nota bene: De nämner givetvis inte ens molnlagring eftersom detta strikt talat inte är arkiv/lagring överhuvudtaget. Man saknar helt kontroll.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
marcushedenstrom
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Hippocampus säger:

Slutligen önskar jag inspiration - hur löser ni som också tar mycket foton lagring av bilder på ett sätt som gör att ni är bekväma med att radera bilderna på er mobil såväl som på er dator?

Jag kör med iCloud photo library (iCPL). Cirka 76 GB (23 000 bilder) och några videos. Sen Optimerar jag för utrymme, så det tar inte upp särskilt mycket plats på någon av mina enheter. Och bilderna är tillgängliga på alla iPrylar, TV, Mac etc.

 

Om jag vill göra en egen backup är det bara att starta ett nytt bibliotek i Photos och Ladda ner original, och kopiera över till en hårddisk eller liknande.

 

Alla nya bilder jag tar med iPhonen hamnar automatiskt i iCPL. Så jag har ingen "kamerarulle" som ligger och tar plats.

 

Citat

En fråga jag har är alltså om det finns någon möjlig lösning på detta (från iPhone till extern hårddisk trots full datorhårddisk)?

Borde gå att använda appen Image Capure (Bildinsamling). Koppla in iPhone med USB och dra bilderna direkt till en extern hårddisk.

Redigerad av marcushedenstrom
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min av Riksarkivet inte helt optimala lösning:

• Daglig backup mot intern hårddisk.
• Backup varannan månad till hårddisk som förvaras i annan byggnad än där jag bor.

• Kontinuerlig backup via Google Foto och Bildström(>Bilder>Import) från min Iphone. Jag slår ihop detta var tredje månad.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildinsamling är ett program som finns i Mac och kan hämta bilder från t ex en iPhone och lägga i valfri mapp och hårddisk. Du ansluter telefonen med USB till datorn och sedan startar Bildinsamling. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Google foto komprimerar inte bilderna om dom är under 16MP och det är dom om du använder telefonen för att ta bilder.

Det finns inget långsiktigt och tillförlitligt lagringssätt egentligen. Det du får välja på är molnlagring och hoppas på att leverantören inte konkar eller tappar bort dina bilder. Alternativt lagra på externa diskar, helst på flera ifall någon går sönder.

Eller så väljer du en kombination av allting, molnlagring och externa diskar.

Det ante mig, därför visas RAW och TIFF inte i Google Drive/Foto, bara en blank ruta. Undrar om Dropbox har stöd för större filer...

Annars får jag skaffa en extern hårddisk 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Det ante mig, därför visas RAW och TIFF inte i Google Drive/Foto, bara en blank ruta. Undrar om Dropbox har stöd för större filer...

Annars får jag skaffa en extern hårddisk 

Betala för dig så kan du lagra större filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Betala för dig så kan du lagra större filer.

Jag betalar för 200GB, och har inställt att ladda upp originalfiler, men trots det kan jag inte se bilderna korrekt. Går att öppna dem med Photoshop dock. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka på om man använder gratisversionen av googlefoto, det ingår då "bara" 15gb till fullstora filer. Tror att i gratisversionen filmerna man filmat i 4k, blir 1080p. Har du betalversionen skalas inget. 

 

Rätta mig om jag har fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Magnus76 säger:

Att tänka på om man använder gratisversionen av googlefoto, det ingår då "bara" 15gb till fullstora filer. Tror att i gratisversionen filmerna man filmat i 4k, blir 1080p. Har du betalversionen skalas inget. 

 

Rätta mig om jag har fel...

Det stämmer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hippocampus
19 timmar sedan, Alix säger:

Haljesta.jpg

 

Petroglyfer!

Ja om dagens bilder ändå vore lika varaktiga! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hippocampus
20 timmar sedan, Telly82 säger:

iPhoto ska kunna importera dina bilder när du ansluter telefonen via kabel till datorn.

iPhoto kan köra biblioteket från extern disk. Kan bli litet segt ifall du bara har USB2, men användbart. Har kört extern disk i flera år, Firewire 800 då visserligen.

 

Jag tar regelbundna backup på min bilddisk (och de interna diskarna till alla Macarna) till tre backupdiskar i rotation. Jag lagrar två av tre backupdiskar på andra ställen än hemma. De tre backupdiskarna roteras mellan de olika platserna.

Jo naturligtvis ska det - och har - fungerat, men nu laggar det varje gång jag öppnar. Förmodligen då min dators hårddisk är full och då jag har ett gammalt operativsystem. 

Låter som att du har hittat ett bra system, imponerande att du orkar rotera mellan olika platser. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hippocampus
19 timmar sedan, lappen71 säger:

Google foto komprimerar inte bilderna om dom är under 16MP och det är dom om du använder telefonen för att ta bilder.

Det finns inget långsiktigt och tillförlitligt lagringssätt egentligen. Det du får välja på är molnlagring och hoppas på att leverantören inte konkar eller tappar bort dina bilder. Alternativt lagra på externa diskar, helst på flera ifall någon går sönder.

Eller så väljer du en kombination av allting, molnlagring och externa diskar.

Yes, jag tänker så också. En kombination. Ska bara få det att fungera med mina externa diskar så att jag kan radera mobil och datorns hårddisk.  

Men problemet med Google foto blir ju då  videor som ofta är större än 5 MB eller vilken storlek filerna nu komprimeras till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Hippocampus säger:

Förmodligen då min dators hårddisk är full

Precis.

Att du har ett gammalt OS har inte med saken att göra. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hippocampus
2019-07-11 på 13:12, marcushedenstrom säger:

Jag kör med iCloud photo library (iCPL). Cirka 76 GB (23 000 bilder) och några videos. Sen Optimerar jag för utrymme, så det tar inte upp särskilt mycket plats på någon av mina enheter. Och bilderna är tillgängliga på alla iPrylar, TV, Mac etc.

 

Om jag vill göra en egen backup är det bara att starta ett nytt bibliotek i Photos och Ladda ner original, och kopiera över till en hårddisk eller liknande.

 

Alla nya bilder jag tar med iPhonen hamnar automatiskt i iCPL. Så jag har ingen "kamerarulle" som ligger och tar plats.

 

Borde gå att använda appen Image Capure (Bildinsamling). Koppla in iPhone med USB och dra bilderna direkt till en extern hårddisk.

TACK! för tipset om Bildinsamling. Jag hade ingen aning om att det fanns på hårddisken. Det hjälpte mig föra över från iPhone till extern utan problem!

 

Och bra att höra hur du löst det med iCPL. Det låter väldigt smidigt, då behöver du inte tänka på det utan kommer alltid ha utrymme och säkerhetskopiera regelbundet. 

 

I nuläget betalar jag för Google foto men fundera på om jag borde  betala för iCloud istället, så kan jag köra som du - och även använda Google fotos gratislagring, komprimerat men som ännu en backup ifall det skulle krisa. Tål att funderas på i alla fall. Tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud är en SYNK-tjänst, INTE en lagringstjänst. Du får läsa på vad skillnaden innebär. :) 

(I korthet, om du tar bort bilden på telefonen så försvinner den på Macen också. Och vice versa.)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hippocampus
2019-07-11 på 13:41, Raphael säger:

Bildinsamling är ett program som finns i Mac och kan hämta bilder från t ex en iPhone och lägga i valfri mapp och hårddisk. Du ansluter telefonen med USB till datorn och sedan startar Bildinsamling. 

 

Tack, det var precis ett sådant program jag hoppades på! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hippocampus
58 minuter sedan, Telly82 säger:

iCloud är en SYNK-tjänst, INTE en lagringstjänst. Du får läsa på vad skillnaden innebär. :) 

(I korthet, om du tar bort bilden på telefonen så försvinner den på Macen också. Och vice versa.)

Ja just det, viktig poäng. Men i och med att man optimerar för utrymme så kanske man inte behöver ta bort bilderna på telefonen heller. 

 

Men jag kanske behåller min betalning av Google foto och nöjer mig med det samt två externa hårddiskar. Så bör jag våga radera både mobil- och datorbilder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Hippocampus säger:

Ja just det, viktig poäng. Men i och med att man optimerar för utrymme så kanske man inte behöver ta bort bilderna på telefonen heller. 

 

Men jag kanske behåller min betalning av Google foto och nöjer mig med det samt två externa hårddiskar. Så bör jag våga radera både mobil- och datorbilder. 

Med Bilder > Bildström > Import så ”säkerhetskopierar” du bilder men inte videor till din mac. Kostar inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hippocampus
2019-07-11 på 13:19, Alix säger:

Min av Riksarkivet inte helt optimala lösning:

• Daglig backup mot intern hårddisk.
• Backup varannan månad till hårddisk som förvaras i annan byggnad än där jag bor.

• Kontinuerlig backup via Google Foto och Bildström(>Bilder>Import) från min Iphone. Jag slår ihop detta var tredje månad.

Det låter ganska optimalt i min mening. Bildström hade jag inte koll på men aktiverade direkt, tack för tips! Men då använder du alltså bara Bildström där bilderna lagras i 30 dagar, men har inte iCloud-bilder aktiverat? Dvs betalar inte för den tjänsten? Hur slår du ihop det med Google foto var tredje månad menar du? Eftersom det bara lagras 1 månad i bildström?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...