Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny macbook pro är laggig


Glansarn
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Glansarn säger:

Hmm, undrar om vi pratar om samma sak då. Jag tänker alltså på "hackiga" animationer. Typ i klippet när jag går in på inet och skrollar och den mjuka scrollningen börjar hacka.

Det ironiska är ju att en video kan se bra ut på en annan dator än den dator den ser konstig ut på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Jag förstår, och du förstår säkert att ditt statistiska underlag för en generell bedömning är ganska klent?

Och du läste inte att jag skrev att "min erfarenhet"...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, atbastar säger:

Och du läste inte att jag skrev att "min erfarenhet"...?

Men då handlar det helt om det subjektiva. Du upplever det bara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, atbastar säger:

Och du läste inte att jag skrev att "min erfarenhet"...?

Jodå. Men du ville väl ändå ha något generellt sagt apropå ditt inlägg? Att din erfarenhet betyder något för en vidare krets?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Alix säger:

Det ironiska är ju att en video kan se bra ut på en annan dator än den dator den ser konstig ut på.

@Glansarn Detta tyder dock på att det är något fel på din dator. Hårdvara eller mjukvara är svårt att säga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Det är inget fel på din dator. Du ser något som inte finns

Dåså, då kan jag vara lugn. Tycker dock inte att jag ser nåt som inte finns. Lagget är ju där, det kan vem som helst se. Hade jag spelat in samma film på min stationära hemma hade det varit som natt och dag. Det positiva är att jag vet att det är normalt för den här modellen!

 

Tack allihop för att ni tog er tid och hjälpte till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

@Glansarn Detta tyder dock på att det är något fel på din dator. Hårdvara eller mjukvara är svårt att säga. 

 

2 minuter sedan, Glansarn säger:

Dåså, då kan jag vara lugn. Tycker dock inte att jag ser nåt som inte finns. Lagget är ju där, det kan vem som helst se. Hade jag spelat in samma film på min stationära hemma hade det varit som natt och dag. Det positiva är att jag vet att det är normalt för den här modellen!

 

Tack allihop för att ni tog er tid och hjälpte till! :)

Ähum, se ovan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Glansarn säger:

Dåså, då kan jag vara lugn. Tycker dock inte att jag ser nåt som inte finns. Lagget är ju där, det kan vem som helst se. Hade jag spelat in samma film på min stationära hemma hade det varit som natt och dag. Det positiva är att jag vet att det är normalt för den här modellen!

 

Tack allihop för att ni tog er tid och hjälpte till! :)

Nej jag ser inget lagg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om uppkopplingen är dålig så kan den lagga vid scroll för den läser in resten av sidan när man rullar. Kan bli så med tunga sidor som kör massa bilder, scripts och allt möjligt. Märks inte vid bra uppkoppling. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Om uppkopplingen är dålig så kan den lagga vid scroll för den läser in resten av sidan när man rullar. Kan bli så med tunga sidor som kör massa bilder, scripts och allt möjligt. Märks inte vid bra uppkoppling. 

  

Ja, jag får hoppas att det blir bättre när jag är hemma igen och har riktigt internet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Glansarn säger:

Ja, jag får hoppas att det blir bättre när jag är hemma igen och har riktigt internet!

Om sidan redan är laddad så ska den dock scrolla utan lagg. Gör den det? Har du testat olika browsers? Chrome, Safari, Firefox etc? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, snälla nån, det är väl inte så konstigt att folk med datorer som funkar inte ser lagg i en skärmvideo (som ser kass ut på en dator som inte är som den ska). Man ser heller inte artefakter orsakade av en dålig GPU via en skärmdump... Ingen verkar dock läsa min inlägg.

Håhåjaja, som ensam får man ropa i öknen... :D 

Vi får hoppas att felet har försvunnit av sig självt till dess att TS har kommit hem. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Glansarn säger:

Hmm, undrar om vi pratar om samma sak då. Jag tänker alltså på "hackiga" animationer. Typ i klippet när jag går in på inet och skrollar och den mjuka scrollningen börjar hacka.

Jag vet faktiskt inte om det är normalt att det laggar i scrollningen. Jag har en MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2015) dock med 16GB  RAM och dedikerat grafikkort på Intel Iris Pro 1536 MB (det kanske hjälper en hel del) och ingenting laggar hos mig när jag scrollar genom tunga sidor, även efter att ha installerat flera versioner av MAC OS på varandra utan att blåsa datorn rent samt många öppna flikar i firefox. Jag är dock ingen expert på hur pass mkt specen spelar in, men även på mina tidigare MBPs (som var betydligt långsammare) så hade jag inget lagg i scrollningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, atbastar säger:

Om sidan redan är laddad så ska den dock scrolla utan lagg. Gör den det? Har du testat olika browsers? Chrome, Safari, Firefox etc? 

Även när sidan är helt laddad laggar den. Har testat Safari och Chrome, och när jag bytte till Chrome tror jag att det blev lite bättre. Just detta gör att jag tror att anslutningen inte spelar någon roll i det här fallet. 

 

Det som gör mig förvirrad är att jag var på Elgiganten igår och testade deras utställda (samma modell som jag) och jag såg inget lagg när jag surfade runt. @Alix håller inte med mig om det här, men jag ser ingen anledning att den video jag laddade upp ska se annorlunda när ni kollar på era datorer. Enligt mig är lagget i videon påtagligt, och jag hade förväntat mig att surfandet skulle se bättre ut på en sån här dyr dator. Med tanke på att surfande är det enda jag gör på den här datorn (därför jag köpte basmodellen) är det ganska störande. Som jag har skrivit innan tycker jag att det förstör upplevelsen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, atbastar säger:

Jag vet faktiskt inte om det är normalt att det laggar i scrollningen. Jag har en MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2015) dock med 16GB  RAM och dedikerat grafikkort på Intel Iris Pro 1536 MB (det kanske hjälper en hel del) och ingenting laggar hos mig när jag scrollar genom tunga sidor, även efter att ha installerat flera versioner av MAC OS på varandra utan att blåsa datorn rent samt många öppna flikar i firefox. Jag är dock ingen expert på hur pass mkt specen spelar in, men även på mina tidigare MBPs (som var betydligt långsammare) så hade jag inget lagg i scrollningen.

Ja, din lär ju vara rätt mycket starkare än min, men ändå... Som jag skrev tidigare i tråden körde jag min stationära utan grafikkort ett tag och jag tycker surfandet var precis lika laggfritt som med ett starkt dedikerat grafikkort. Kanske har att göra med att macbookens processor är tvåkärnig eller nåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Men, snälla nån, det är väl inte så konstigt att folk med datorer som funkar inte ser lagg i en skärmvideo (som ser kass ut på en dator som inte är som den ska). Man ser heller inte artefakter orsakade av en dålig GPU via en skärmdump... Ingen verkar dock läsa min inlägg.

 Håhåjaja, som ensam får man ropa i öknen... :D 

Vi får hoppas att felet har försvunnit av sig självt till dess att TS har kommit hem. :) 

Sorry jag läste ditt inlägg men förstod inte riktigt vad som skulle göra att det ser annorlunda ut på din skärm? Om jag drar upp videon jag länkade på min telefon ser det exakt lika dant ut. Det är ju en avbildning av macbookens skärm, så jag tänker att det borde se exakt lika dant ut på andra skärmar. Det är ju ingen rendering som sker på era datorer om ni kollar min video liksom...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Glansarn säger:

Ja, din lär ju vara rätt mycket starkare än min, men ändå... Som jag skrev tidigare i tråden körde jag min stationära utan grafikkort ett tag och jag tycker surfandet var precis lika laggfritt som med ett starkt dedikerat grafikkort. Kanske har att göra med att macbookens processor är tvåkärnig eller nåt...

Det gjorde inte det på min förra tvåkärniga MBP. Jag tror att det är något som inte stämmer. Är det lika laggigt oavsett vilken webbläsare du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tittat på det där klippet flera gånger och jag kan inte heller se något direkt lagg så på det. :) Har verkligen försökt se lagg, sorry. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är humor på hög nivå. Prestandan är inte problemet om det nu ens är något problem. Det finns dom med klenare MBP som det fungerar fint att surfa utan lagg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, atbastar säger:

Det gjorde inte det på min förra tvåkärniga MBP. Jag tror att det är något som inte stämmer. Är det lika laggigt oavsett vilken webbläsare du har?

Kollade du klippet jag laddade upp? Vore intressant om du ser samma sak som jag eller om det är jag som har en annan syn på lagg än de flesta andra :)

Har kört med Safari och Chrome och det är lika laggigt i båda. Jobbigt när man inte har något att jämföra med bara, känns som att man går lite i cirklar här... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Raphael säger:

Nu har jag tittat på det där klippet flera gånger och jag kan inte heller se något direkt lagg så på det. :) Har verkligen försökt se lagg, sorry. :)

 

 

Hmm, okej. Fattar att allt låter rätt abstrakt men kan garantera att det är påtagligt när man sitter vid datorn. Om min stationära hade betett sig såhär hade jag reagerat direkt och trott att processornfläkten hade gått sönder eller liknande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

Detta är humor på hög nivå. Prestandan är inte problemet om det nu ens är något problem. Det finns dom med klenare MBP som det fungerar fint att surfa utan lagg. 

Alright... Frågan är vad det kan handla om eftersom datorn är så ny. Har som sagt knappt några program installerade, webbläsarn är helt fräsch utan tillägg eller liknande, inga öppna program förutom webbläsaren. Men det känns som att vi har kört fast lite här. Kanske är bäst att jag testar med riktigt internet (tror inte att det har att göra med anslutningen dock) och testar samma modell på elgiganten igen och jämför...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Men, snälla nån, det är väl inte så konstigt att folk med datorer som funkar inte ser lagg i en skärmvideo (som ser kass ut på en dator som inte är som den ska).

Menar du att när man spelar in en skärmvideo så spelas den in som den BORDE visas, inte som den faktiskt visas på datorn den spelas in på?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Menar du att när man spelar in en skärmvideo så spelas den in som den BORDE visas, inte som den faktiskt visas på datorn den spelas in på?

Exakt.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...