Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny macbook pro är laggig


Glansarn
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte en macbook pro 13", basmodellen med dual core i5 och 8 gig ram för en vecka sen. Den är hyfsat snabb och funkar bra men jag stör mig enormt på att den är väldigt laggig när man scrollar. Var jag än scrollar får jag störigt mycket lagg. Svårt att sätta ord på det men om jag t.ex. scrollar gmail-inkorgen hyffsat snabbt ser det ut som ca 20 fps i ett spel. Har sökt runt på internet och hittade en lösning där man avaktiverar att tangentbordet slocknar när man inte skriver men det hjälpte inte. Det är främst när man scrollar webbsidor som lagget kommer och när jag bytte från safari till chrome blev det lite bättre men problemet kvarstår. 


Var inne i en affär senast idag och testade de datorer som står framme och samma modell jag har var nästan helt laggfri. Min SSD är nästan tom så det är inte det. Har knappt några program öppna heller men den laggar ändå. Brukar ligga på ca 4 gig ram i användning, alltså 4 gig ledigt.

 

Detta är min första mac och hade hoppats på bättre prestanda då den ändå kostar 13 000. Om någon har några tips vore det väldigt uppskattat. Lagget är väl ingen jättegrej men för mig som är van vid rätt starka pc:s är det väldigt störigt. Det förstör upplevelsen på nåt sätt. Är det något som ställer till det eller är det helt enkelt den här prestandan man får i basmodellerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Gör en Säker start och sedan omstart, bättre?

 

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Gör en Säker start och sedan omstart, bättre?

 

 

Tack för svar! Provade det här men tror det är ungefär samma som förut. För att förtydliga är simpla websidor ganska laggfria men så fort det blir komplext (typ stocktwits.com) laggar det väldigt mycket. Som sagt, kanske inte världens grej men hade ändå hoppats att man skulle slippa sånt. Jag kan spela Hearthstone helt utan lagg men så fort jag börjar scrolla på webbsidor eller i os-menyer laggar det. Tycker det förstör kvalitetskänslan, man vill ju gärna att allt ska flyta på bra. Känns bättre så helt enkelt. 

 

Det råkar inte vara någon som sitter på en macbook pro (basmodell från 2017) som upplever samma? Undrar mest om det är något med min dator eller om det helt enkelt är prestandan i datorn som inte räcker till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Problem med kommunikationen mellan dator och router?

 

Upplever du samma fenomen om du parkopplar datorn och telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att jag sitter på landet just nu och internet delar från telefonen. Rätt dålig uppkoppling men det funkar. Möjligt att det var lite bättre när jag var hemma och körde wifi, eftersom jag började reagera på det här mycket mer nu när jag kom ner till landet. Ska absolut se om det blir bättre när jag kommer hem om några dagar. Dock tvivlar jag på att det är det eftersom det verkligen känns som ett prestanda-problem och inte ett uppkopplingsproblem. Minns dock att min stationära hade sjukt bra flyt även när jag körde utan grafikkort och en 5600k. Borde väl vara ungefär samma inbyggda grafik som i macbooken? Kanske är den tvåkärniga processorn som orsakar problemen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är absolut inte prestandan som är problemet här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@lappen71

Hmm, okej. Var inne på att det kunde vara just prestanda eftersom den är så ny. Tror bara jag har 6 gigabyte installerade program så det lär inte vara något jag har installerat. I aktivitetskontrollen ser allt bra ut, ingenting som jag kan se borde orsaka lagg, men samtidigt är det här min första mac så det kanske är något som jag missar. Det är väl svårt att diagnosticera utan att ha datorn framför sig så jag tänker att jag testar om det blir bättre när jag kommer hem och har wifi. Blir det inte det kanske jag tar tillbaka datorn till Elgiganten och ber Mac-killen/tjejen se om den är mer laggig än den borde vara. Det är ju svårt att beskriva hur mycket det laggar men om jag exempelvis scrollar den här sidan i hyfsad fart skulle jag beskriva det som ca. 30 fps i ett spel. Det är aldrig så mycket att sidan fryser eller så, utan det ser helt enkelt bara dåligt ut när man rör sig upp och ner på sidorna. Kan ha fel nu men har för mig att jag kunde surfa på min raspberry pi utan lagg. Skumt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska lägga till att jag hade fel om att gmail-inkorgen laggade. Kan scrolla den snabbt utan att det ser illa ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMarc säger:

Det laggar för det mesta på landsbygden. 

 

Jaså? Källa på det?

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Telly82 säger:

Jaså? Källa på det?

Det är inte landsbygd om det inte laggar. En definitionsfråga... :D 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Det är inte landsbygd om det inte laggar. En definitionsfråga... :D 

I så fall är fritidshuset långt ute i skogen per definition inte landsbygd. :stjarnsmall:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

I så fall är fritidshuset långt ute i skogen per definition inte landsbygd. :stjarnsmall:

Exakt, du har förstått. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Med min erfarenhet vid köp av ny MBP är att ibland är fabriksinstallationen "lite korrupt" och kan leda till liknande fel eller att datorn kraschar. Har du testat att installera om datorn helt genom att ta bort och formatera om HDDn och sen installera om MAC OS?

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Glansarn säger:

Blir jobbigt att ominstallera massa program på svajigt 4G :)

Det är väl det som är problemet, inte något annat.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är väl det som är problemet, inte något annat.

Jag håller med dig du klartänkte. Hans nätverk och aktivitet som är problemet (naturligtvis). :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Telly82 @mikaellq Men ska långsamt internet verkligen göra att sidorna laggar? De är alltså inte långsamma att läsa in eller så, ser bara illa ut när man scrollar. Provade dock på en windows-dator med ungefär samma specs fast några år äldre. Den laggade värre än min, så börjar fundera på om jag helt enkelt har lite för höga förväntningar på "smoothness"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, atbastar säger:

Med min erfarenhet vid köp av ny MBP är att ibland är fabriksinstallationen "lite korrupt"

Hur många gånger har det hänt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt svårt att beskriva problemet med ord så jag spelade in några sekunder istället. Kolla gärna klippet och berätta om det är normalt eller ovanligt mycket lagg!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Hur många gånger har det hänt dig?

På min första MBP så fick jag kernel-krasch (om jag minns namnet rätt) samt program som kraschade den närmsta tiden efter att jag hade köpt datorn och då skrev jag ett inlägg om det här och fick tipset av en Moderator som har varit på forumet länge. Efter ominstallationen hade jag inga problem alls.

 

På min tredje MBP hade jag problem med kraschar och seghet att starta datorn och efter en omformatering blev allt bra igen.

 

Nu ska har jag bara haft 4 MBP men det blir 50% baserat på mina inköp ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Jag ser inget lagg överhuvudtaget. :fundersam:

Hmm, undrar om vi pratar om samma sak då. Jag tänker alltså på "hackiga" animationer. Typ i klippet när jag går in på inet och skrollar och den mjuka scrollningen börjar hacka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, atbastar säger:

På min första MBP så fick jag kernel-krasch (om jag minns namnet rätt) samt program som kraschade den närmsta tiden efter att jag hade köpt datorn och då skrev jag ett inlägg om det här och fick tipset av en Moderator som har varit på forumet länge. Efter ominstallationen hade jag inga problem alls.

 

På min tredje MBP hade jag problem med kraschar och seghet att starta datorn och efter en omformatering blev allt bra igen.

 

Nu ska har jag bara haft 4 MBP men det blir 50% baserat på mina inköp ?

 

Jag förstår, och du förstår säkert att ditt statistiska underlag för en generell bedömning är ganska klent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Glansarn säger:

Som sagt svårt att beskriva problemet med ord så jag spelade in några sekunder istället. Kolla gärna klippet och berätta om det är normalt eller ovanligt mycket lagg!

 

Det är inget fel på din dator. Du ser något som inte finns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...