Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Appen Lightroom i iPhone 6s och iPad mini 5


ulbn
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en fråga om appen - på min iPhone 6s har jag Lightroom-appen, och fotar nästan uteslutande i raw-format (DNG) med den...finns det nåt sätt att "stänga av" jpeg-fotandet så att jag inte för varje enskild bild först måste välja att fota i DNG? 

Jag tog en bild i onsdags kväll som visat sig bli "högst värdefull" men möjligen i brådskan missade jag göra DNG-valet, så jag fick "bara" en jpeg...den har jag antagligen bildbehandlat lite i Lightroom - om jag gjorde det på telefonen (viss beskärning, lite färgbalans...) eller på min iPad mini generation 5 minns jag inte - jag har ju Lightroom appen där i Ipaden också med bättre bildbehandlings-möjligheter i en smartphone med relativt liten bildskärm.

Nu hemma efter resan i lugn och ro vill jag hitta originalet och göra om bildbehandlingen, men det verkar som om jpeg-originalet är borta---nu nedskalat till ca 1200x900 px med upplösning 72 dpi., ca 1,1 MB stor... Jag tyckte det var enkelt förut att hitta/återställa en originalbild, till obehandlat läge, men det kanske var så enkelt för att jag fotade då i DNG...

Har jag "skitit i det blå skåpet" eller går original-jpeg:en ännu att rädda??

Jag har: Mac Laptop med senaste Mojave, iPhone 6s med iOS 12.3.1och därtill iPad mini 5 med iOS 12.3.1 Alla Lightroom programvaror och appar uppdaterade...

Vore tacksam för hjälp!

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...