Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Karin99
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!
Jag tog studenten för ca en månad sen och köpte då ut min skoldator som jag haft i tre år. Detta är en Macbook Air. Jag har alltid använt den mycket och har skrivit en del viktiga grejer i programmet Kom-Ihåg-Lappar. Nu idag såg jag, när jag skulle kolla en sak, att alla mina lappar är borta. Varför och går de att få tillbaka dem?
Tacksam för svar! ??

Redigerad av Karin99
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Alix säger:

Tack för hjälpen, funkade dock inte.
Jag försökte göra som det stod men kunde inte välja någon annan dag än idag, så det funkade inte. Jag hittade inte heller någon fil i Biblioteket med stickies.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Karin99 säger:

Tack för hjälpen, funkade dock inte.
Jag försökte göra som det stod men kunde inte välja någon annan dag än idag, så det funkade inte. Jag hittade inte heller någon fil i Biblioteket med stickies.

De har ett program som de säger kan hjälpa till, har du testat det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Alix säger:

De har ett program som de säger kan hjälpa till, har du testat det? 

Ja, jag såg att det fanns ett program som heter Yodot Recovery Software, men det fanns ingen disk att välja när jag klickade på Lost File Recovery. ?

Skärmavbild.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Karin99 säger:

Ja, jag såg att det fanns ett program som heter Yodot Recovery Software, men det fanns ingen disk att välja när jag klickade på Lost File Recovery. ?

 

Spoiler

Skärmavbild.png

 

Det var tråkigt att höra. Jag kan rekommendera att du börjar ta backup med Time Machine om du ska fortsätta med Kom-ihåg-lappar. Om inte (fast det borde du ändå för allt annat) så rekommenderar jag Anteckningar i stället som kan synkas med Icloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Telly82 säger:

På Macen? :fundersam: 

Ja, finns till PC också. Programmet hittar massor med saker som jag inte kunde hitta förut. Är lite som en filhanterare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Ja, finns till PC också. Programmet hittar massor med saker som jag inte kunde hitta förut. Är lite som en filhanterare. 

Säkert att du postade rätt länk? För där står det bara om iOS, inte Mac OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 timmar sedan, Alix säger:

Det var tråkigt att höra. Jag kan rekommendera att du börjar ta backup med Time Machine om du ska fortsätta med Kom-ihåg-lappar. Om inte (fast det borde du ändå för allt annat) så rekommenderar jag Anteckningar i stället som kan synkas med Icloud.

Ja, jag ska nog börja ta backup och använda anteckningar eller annat som sparas i molnet.

Om man ska göra backup måste man använda en extern hårddisk eller liknande, eller har jag fel?

Redigerad av Karin99
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Karin99 säger:

Ja, jag ska nog börja ta backup och använda anteckningar eller annat som sparas i molnet.

Om man ska göra backup måste man använda en extern hårddisk eller liknande, eller har jag fel?

Använder du anteckningar och har aktiverat iCloud så sparas dom i molnet. Men det är alltid bra att ha en backup också i form av en extern hårddisk och Time Machine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Karin99 säger:

Ja, jag ska nog börja ta backup och använda anteckningar eller annat som sparas i molnet.

Om man ska göra backup måste man använda en extern hårddisk eller liknande, eller har jag fel?

Det låter som en bra plan.

En extern hårddisk är en bra början. Minst 2 gånger så stor som din interna disk, helst minst 3 gånger så stor

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, iMarc säger:

Nej, det är det inte. Det programmet kommunicerar med en iOS-enhet. Frågan gäller Kom-ihåg-lappar på Macen, INTE på någon iOS-enhet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Då har jag en fråga till, vilken hårddisk är bra och inte alltför dyr till en Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om man säkerhetskopiererar Macen till en extern hårddisk följer då all data med?

Och om något försvinner, kan man då plocka ut just det/de dokumenten från hårddisken då? eller om man t.ex köper en ny dator och vill flytta in vissa saker.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Karin99 säger:

Om man säkerhetskopiererar Macen till en extern hårddisk följer då all data med?

Och om något försvinner, kan man då plocka ut just det/de dokumenten från hårddisken då? eller om man t.ex köper en ny dator och vill flytta in vissa saker.?

Om man använder Time Machine, ja.

Om man använder kloningsprogram som SuperDuper! eller Carbon Copy Cloner, ja.

Om man använder backup-program som Retrospect, ja.

Om man använder Finder, nej. Då får man inte med sådant som ligger i osynliga mappar. Men om det är dokument så går det bra, alltså från program där man sparar dokument (Pages, Numbers exempelvis). Kom-ihåg-lappar sparar inte dokument, exempelvis.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-19 på 06:28, Telly82 säger:

Om man använder Time Machine, ja.

Om man använder kloningsprogram som SuperDuper! eller Carbon Copy Cloner, ja.

Om man använder backup-program som Retrospect, ja.

Om man använder Finder, nej. Då får man inte med sådant som ligger i osynliga mappar. Men om det är dokument så går det bra, alltså från program där man sparar dokument (Pages, Numbers exempelvis). Kom-ihåg-lappar sparar inte dokument, exempelvis.

Hur vet man om de är en osynlig mapp?
Och vilken är enklast att använda?

Redigerad av Karin99
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM det är en osynlig mapp har du inget med den att göra. De är osynliga just för att ingen ska pilla i dem. Det sköter datorn om själv. 

...

Enklast är TimeMachine.

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-07-06 på 05:02, Karin99 säger:

Hej!
Jag tog studenten för ca en månad sen och köpte då ut min skoldator som jag haft i tre år. Detta är en Macbook Air. Jag har alltid använt den mycket och har skrivit en del viktiga grejer i programmet Kom-Ihåg-Lappar. Nu idag såg jag, när jag skulle kolla en sak, att alla mina lappar är borta. Varför och går de att få tillbaka dem?
Tacksam för svar! ??

Hade du ett iCloud konto kopplat till skolan? Använde sig skolan av någon form av moln-tjänst?

Min första gissning, baserat på timingen, är att skolan har efter en månad nu tagit bort de profiler de kan ha haft på era datorer och därmed även data sparat på molnen/inom skolans profil.

Bara en vild gissning?

Redigerad av Wilmer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör alltid backup. Gör ALLTID backup. GÖR ALLTID BACKUP!!!  

...

Eftersom en dator är en opålitlig varelse så är det inte frågan om en hårddisk kan gå sönder utan NÄR. På samma sätt är de heller inte frågan om en användare klantar till det utan NÄR. Så tänk så att det som inte är sparat någonstans det finns inte. Inte förrän det är sparat på tre olika medier/ställen är det tryggt. Ett molnkonto kan hackas, en dator kan stjälas eller bli skadad av blixnedslag, en backuphårddisk kan också pajja eller bli stulen om den ligger bredvid datorn, en dvd kan bli oläslig. Så alla sätt kan strula. Att tre olika sätt strular är osannolikt. Så finns det i datorn, molnet och en extern TimeMachine är det en mycket bra början på säkerhet.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...