Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
HoXoH

Flytta för stort bildbibliotek till MacBook Air

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har stött på patrull med Bilder alternativt biblioteket, förmodligen för att jag är rätt ny med Mac.

Jag flyttade alla mina bilder lagrade på Dropbox över till iCloud/bilder men har fått lite problem.

Utrymmet på min hårddisk på min MacBook tog ganska snabbt slut då jag fick ladda ner alla bilder från Dropbox till datorn för att sedan importera dom i bilder så att jag flyttade biblioteket till en extern hårddisk för att frigöra utrymme. 

Nu ligger alla mina bilder på iCloud och i bildbiblioteket (på min externa hårddisk).

Så långt allt gott.

Problemet uppstår nu när jag inser att bildbiblioteket fortsatt är 286 GB och jag har en MacBook Air från tidigt 2015 med 128 GB Hårddisk.

Således kan jag inte flytta tillbaka biblioteket till datorn som planerat.

I min plan låg att biblioteket skulle komprimeras på något sätt som jag läst om. (att sällan använda bilder lagras i molnet och laddas ner vid tryck?)

Men, dom komprimeras inte då min externa hårddisk är på 2 TB och Bilder ser då såklart ingen anledning till varför den ska komprimera bilderna när det är så gott om utrymme.

Någon som har en idé hur jag kan lösa detta dilemma?

Eller är jag rentutav helt ute och cyklar angående det här med att kunna ha ett stort bildbibliotek på hårddisken?

Jag ber på förhand om ursäkt för min kanske förvirrade beskrivning av problemet. :-)

Tacksam för svar

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du iCloud bibliotek påslaget och i inställningar för Bilder "optimera Mac-lagring" så kommer alla bilder att laddas upp till iCloud. Förutsatt att du har så mycket ledigt utrymmet i iCloud. Har du inte så får du köpa mer utrymme.

När Bilder är klar med uppladdningen så kan du stänga Bilder,håll in Alt och starta Bilder och välj att skapa ett nytt bibliotek som ligger lokalt på din dator. Då kommer alla dina bilder att ligga i iCloud och ett optimerat bibliotek på din dator som bara laddar ner bilder när du klickar på dom.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! 🙌🏼

Ja jag har iCloud bibliotek påslaget och uppdaterat samt optimera Mac lagring, det är där jag tror att jag misslyckats, jag har ju jättemycket utrymme kvar på min externa hdd varav den inte ”sparar som miniatyrer”. (Min gissning)

En kompletterande fråga, ska jag ändra det bibliotek som ligger på datorn till primärt då (eller vad det nu hette) eller fortsätta att använda det som ligger på min USB hdd som primärt efter att jag skapat ett nytt?

Jag testar detta imorgon, lät ju som en väldigt smidig lösning! Stort tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs vad jag skrev tidigare. Alla dina frågor är redan besvarade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...