Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud lagring


Magdalena84
 Share

Rekommendera Poster

Magdalena84

 

Jag försöker förstå mig på iCloud utan att känna att jag lyckas särskilt väl. 

Vad jag önskar är att kunna lagra ALLA mina foton i en molntjänst (cirka 10.000 foton) som numera ligger utspridda på bland annat min Mac, i iCloud och på extern hårddisk. 

Kan jag göra det med iCloud utan att samtidigt per automatik få tillgång till alla dessa tusentals foton på alla mina enheter? 

 

Jag vill ju kunna ha mina foton lagrade i en molntjänst som säkerhet ifall min externa hårddisk skulle försvinna/gå sönder. Men jag vill inte behöva ha alla dessa foton i bilder på min iPhone eller i datorn. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej @Magdalena84 !

vi har haft uppe frågan förut

läs denna tråd så tror jag du kan se skillnaden mellan iCloud och iCloud bildbibliotek 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magdalena84

Hej, jag har läst den tråden och läste den igen men fattar ändå inte. ?

Har förstått att iCloud inte är en backuptjänst utan en synktjänst. Bör jag inte använda iCloud för det ändamål jag önskar med att ha en säkkopia på mina bilder. Bör jag hitta en annan tjänst istället för iCloud? Vilken? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Magdalena84 säger:

Hej, jag har läst den tråden och läste den igen men fattar ändå inte. ?

Har förstått att iCloud inte är en backuptjänst utan en synktjänst. Bör jag inte använda iCloud för det ändamål jag önskar med att ha en säkkopia på mina bilder. Bör jag hitta en annan tjänst istället för iCloud? Vilken? 

Du är inte ensam. 

Jag använder Google Drive och är nöjd med det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Magdalena84 säger:

Hej, jag har läst den tråden och läste den igen men fattar ändå inte. ?

Har förstått att iCloud inte är en backuptjänst utan en synktjänst. Bör jag inte använda iCloud för det ändamål jag önskar med att ha en säkkopia på mina bilder. Bör jag hitta en annan tjänst istället för iCloud? Vilken? 

Google Foto lagrar dina bilder och filmer kostnadsfritt mot att du kan tänka dig något lägre upplösning. Annars kan du betala för molnlagring på exempelvis 100 GB, kostar 199 kronor per år. Google One, heter det, numera.

Annan molnlagring: Onedrive, Dropbox, Box, CloudDrive (Amazon).

Vilken ska du välja? Tja, vem vet. Google, Microsoft (Onedrive) och Amazon är i alla fall stora aktörer med stor kapacitet. Jag har Google One.

Icloud är ingen molnlagring på så sätt att att du kan spara dina filer där helt oberoende av dina Apple-enheter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Magdalena84 säger:

 

Jag försöker förstå mig på iCloud utan att känna att jag lyckas särskilt väl. 

....

 

 

FD0D7D06-1200-48A0-A74C-F141F11D3DDE.jpeg

C0F7571B-C166-4214-A71E-ECDEFD5946F1.jpeg

ADBE6F57-6086-4B5E-AFAA-7C47968FFBEC.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-07-03 på 00:43, Magdalena84 säger:

 

Vad jag önskar är att kunna lagra ALLA mina foton i en molntjänst (cirka 10.000 foton) som numera ligger utspridda på bland annat min Mac, i iCloud och på extern hårddisk. 

....

 

Jag vill ju kunna ha mina foton lagrade i en molntjänst som säkerhet ifall min externa hårddisk skulle försvinna/gå sönder. Men jag vill inte behöva ha alla dessa foton i bilder på min iPhone eller i datorn. 

 

1) bildbiblioteket borde väl säkerhetskopias för det är ju där alla bilder syncas till

2) Hur du gör med kommande bilder, får andra svara på för när du slår av

synkningen så har du inte alla bilder samlade ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Med iCloud bildbibliotek påslaget så får du ett gemensamt bildbiblliotek för alla dina enheter. Och om du har "Optimerad lagring" påslaget så ser iCloud till att bilderna inte fyller upp allt lagringsutrymme på enheterna. Om något händer med en enhet så påverkar inte det lagringen på iCloud, bilderna ligger alltså kvar i iCloud bildbibliotek även om en enhet skulle gå sönder. Så på det sättet så kan ju bildbiblioteket fungera som en backup. Men - om du raderar en bild så hamnar den i senast raderade och tas bort efter 30 dagar om du inte plockar upp den igen. Raderar du så tas alltså bilden bort från alla enheter för den tas bort från bildbiblioteket. Du har ett och samma bildbibliotek på alla enheter och det som du gör i en enhet påverkar alltså bildbiblioteket för alla andra också, för de kör mot samma bildbibliotek. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...