Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

LÖST Hur ändrar man felaktiga radavstånd i Mail?

Rekommendera Poster

Jag kopierade en text från internet och klistrade in i Mail. Det syntes inte från början men i och med att jag tryckte på backsteg för att ta bort ett stycke så blev texten efter detta stycke med dubbelt radavstånd. Hittar ingenstans att ta bort det dubbla radavståndet trots att Mail alltså lade till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Snabbast är menyn Format > Gör till ren text. Så försvinner all formatering i mailet. 

Om man redan har gjort en massa formatering i mailet som man vill behålla kan man först klistra in interneturklippet i programmet Textredigerare och använda samma kommando där för att "tvätta" texten.

Jag skriver alla mail oformaterade som förval. Man vet ändå aldrig exakt hur det ser ut på mottagarsidan.

Mail > Inställningar > Skriva > Textformat i nya brev > Ren text.

Redigerad av IngoX
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klistrar man in en formaterad text så kan vad som helst hända i Mail. När du tryckte bakåtsteg så raderade du troligen ett osynligt formateringstecken, och det gjorde att det blev dubbelt radavstånd. Text från internet är ju i HTML-koder. Mail lägger inte till, den försöker bara tolka koderna som finns där, koder som finns i texten men som inte är synliga för användaren. 

Bäst är att köra ”ren text” som redan nämnts. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag klistrar alltid in med kortkommandot skift+option+command+V, som klistrar in som ren text.

I ditt fall skulle du kunna klippa ut den felaktigt formaterade texten, och sen klistra in den med det kortkommandot. 

Redigerad av Mattis.se
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2019-07-02 på 17:58, IngoX säger:

Snabbast är menyn Format > Gör till ren text. Så försvinner all formatering i mailet. 

Om man redan har gjort en massa formatering i mailet som man vill behålla kan man först klistra in interneturklippet i programmet Textredigerare och använda samma kommando där för att "tvätta" texten.

Jag skriver alla mail oformaterade som förval. Man vet ändå aldrig exakt hur det ser ut på mottagarsidan.

Fetat = bästa lösningen.

Tack för det!

Vad som dock inte verkar gå att ändra på är radavståndet (alltså om man själv vill skriva text med dubbelt radavtånd t ex). Det var det som ställde till det, när jag började leta efter såna formateringsikoner och menykommandon.

Jag trodde att "gör till ren text" tar bort även mina egna textinställningar och att typsnittet byts till det som brukar användas när man skriver kod eller liknande. Nu verkar det vara så praktiskt att texten blir enligt ens förinställda typsnitt och storlek.

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-07-02 på 18:58, IngoX säger:

Någon som vet om man kan tvinga Mail i iOS att sända oformaterad text?

Jag lyckades inte ”tvätta rent” ett urklipp med länkar och formaterad text som jag ville sända iväg helt oformaterat. Gick varken i Mail eller via Anteckningar på iPhonen. Fick lösa det genom att logga in på min webmail och komponera mailet där. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, IngoX säger:

Någon som vet om man kan tvinga Mail i iOS att sända oformaterad text?

Jag lyckades inte ”tvätta rent” ett urklipp med länkar och formaterad text som jag ville sända iväg helt oformaterat. Gick varken i Mail eller via Anteckningar på iPhonen. Fick lösa det genom att logga in på min webmail och komponera mailet där. 

Vet inte, men om du inte redan gjort det skulle jag skapa en ny tråd eftersom din fråga handlar om iOS och det här ämnet redan är löst. Du kan ju inte heller markera ditt ämne som löst när du väl fått svar. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...