Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa 6 - 9 år gammal MacBook pro


HenkePenke
 Share

Rekommendera Poster

HenkePenke

Hej

 

Jag har funderat ett tag på att köpa en äldre MacBook pro för att ha att redigerar foton med. Jag har de senaste dagarna kollat runt på nätet på vad som finns till salu samt prissättning och är än mer förvirrad kring vad jag ska köpa. Jag hade tänkt mig en Pro från 2010 till 2013 ungefär då jag inte har någon större möjlighet just nu att lägga ut en större summa pengar. Jag har bland annat hittat en dator från mitten av 2010, i5 2,4 Ghz med 8 i ram och en ssd på 120 GB för 2700 spänn. Är det ett prisvärt köp eller går det att hitta en pro som är ett par år yngre för ungefär samma summa? Prissättningarna på nätet varierar ju lite på vad datorn har råkat ut för och allt som allt blir man lite förvirrad.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar på Blocket så ser du bara säljarens våta dröm om värdet på prylen (i detta fall datorn).

Kolla på Tradera, avancerad sökning, avslutade auktioner så ser du vad folk verkligen betalar.

 

Det är stor skillnad på MBP 13 tum och 15 tum (av samma årsmodell). 15-tummarna är en mycket kraftfullare dator under huven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja en från 2011 som äldst. Det året kom nämligen en stor prestandauppgradering, så det är stor skillnad mellan 2010 och 2011. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HenkePenke

Tackar Telly och Mattis för givande svar. :) Nu blir det lite lättare att sortera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
57 minuter sedan, Mattis.se säger:

Jag skulle välja en från 2011 som äldst. Det året kom nämligen en stor prestandauppgradering, så det är stor skillnad mellan 2010 och 2011. 

Större ökning mellan 2011 och 2012, än 2010 och 2011.

 

15" 2011 dras med dåliga grafik-kort som kan/kommer ge upp.

15" 2010 har inte dessa problem.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, även 2010 års modell har/hade problem med grafikkretsar och det fanns ett kvalitetsprogram för att få logikkorten bytta.

 

Även 2011 års modeller är idag så gamla och utdaterade att de inte kan hantera senaste operativystemet 10.14 Mojave.

10.15 Catalina är bara månader bort att släppas.

 

Är budgeten max 3000Kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HenkePenke
6 minuter sedan, SirKnasen säger:

Är budgeten max 3000Kr?

Ja, det känns som det. Kanske lite väl lågt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Redigera foton och lite vardags-surf så duger 15" 2010 utmärkt, enl. min mening.

 

Minst 8Gb ram och SSD gör att den startar snabbt och är responsiv.

High Sierra som är det senaste den kör, stöds fortfarande av Apple.

 

Skall du ha en 15" med retina-skärm som kom 2012 och nyare får du minst dubbla din budget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
5 minuter sedan, e-snobben säger:

Min sent 2011 tuffar fortfarande på bra. Det enda jag stör mig på är att när man ska redigera video så går fläktarna igång på max.

Har du rensat kylarna/fläktarna från damm?

Är det inte bytt kylpasta, mellan CPU/GPU är det dags att göra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...