Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS 12.3.2 iCloud till IPhone XR


BobbyP
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Har skaffat en IPhone XR. Den ska ersätta min IPhone 8 Plus. Jag har på XR uppdaterat till senaste IOS 12.3.1. På 8 plus är det dock iOS 12.3.2, denna iOS finns inte till XR och jag kan därför inte nyttja min iCloud kopia.

 

har någon nått förslag till lösning?

Redigerad av BobbyP
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här har Apple klantat till det! 12.3.2 släpptes enbart till iphone 8 plus som en extra fix för att korrigera ett problem med djupeffekter i kamerans porträttläge på just den enheten. Men vid inläsning av backup görs en koll att man använder samma eller nyare systemversion, och för alla andra iphones är senaste versionsnummer 12.3.1. 

 

Du har tre val:

 

1)

iOS 12.4 kommer släppas när som helst. Jag tror femte betaversionen släpptes förra veckan, och det brukar sällan vara mer än 5 eller 6 betaversioner innan skarp version släpps. 12.4 är nog framför allt en uppdatering för funktioner som behövs för Apples kteditkort som ska släppss i USA nu i sommar. 12.4 kan komma i stort sett idag, eller senast inom närmaste veckorna. Då kan du uppgradera din XR till 12.4 och läsa in backupen från 12.3.2. 

Detta är den enklaste lösningen, men samtidigt kanske också den svåraste - att vänta! ? Du kan ju också börja använda din XR som en andra enhet, mailkonton och allt man synkar via iCloud funkar ändå. Men du behöver ha koll på att t.ex ny hälsodata i din XR, eller nya bilder (om du inte använder icloud bildbibliotek) kan förloras när du så småning om tar in backupen från din iphone 8. Man kan inte slå ihop två backuper till en. 

 

2)

Du kan ta backup av din iphone 8 plus i iTunes på en dator. Sedan manuellt gå in i backupen och hitta den lilla textfil (info.plist) som innehåller information om versionsnummer och ändra siffrorna  12.3.2 till 12.3.1. Då kommer backupen kunna läsas in i din XR med 12.3.1.

 

Här är en beskrivning hur du gör från en som var i samma situation som du:

http://shudhtech.blogspot.com/2019/06/how-to-restore-iphone-xs-max-from.html

Beskrivningen är för iTunes på en windows dator. Du får återkomma om du behöver hjälp att hitta var backupens filer som du ska redigera i sparas med iTunes på en mac. 

 

3)

Det tredje alternativet är om du gillar att testa betaversioner själv. Då kan du uppgradera din XR till 12.4 beta 5 (bör vara stabil) eller public beta för iOS 13 som kommer släppas i höst (inte helt stabilt än). 

Redigerad av IngoX
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här är sökvägen för att hitta backupen om du använder iTunes på en mac, hämtat från denna tråd:

https://discussions.apple.com/thread/250430811?answerId=250835494022#250835494022

 

Citat

 

On a Mac your backups are in  /Users/your username/Library/Application Support/MobileSync/Backup.
 

  • Open Finder, and select the “Go†menu at the top of the screen. Hold the Option key, and select the “Library†menu option from the Go menu. (On OSX Lion and above, Library will only appear with the Option key 
  • From Library, navigate to Application Support -> MobileSync -> Backup.

 

 

Redigerad av IngoX
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow! Vilket utförligt svar, stort tack!

 

Blir nog till att vänta några dagar för att se när ny version kommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
2019-07-02 på 06:51, BobbyP säger:

Blir nog till att vänta några dagar för att se när ny version kommer

Det blev lite mer än några dagar... En sjätte betaversion släpptes först.

Men NU kan du hämta 12.4 till din iphone XR så att du kan läsa in backupen av din iphone 8 plus med 12.3.2 .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...