Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ränder på Macbook skärm


Simpan2k
 Share

Go to solution Solved by Stereotypen,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Min mors dator har börjat visa horisontella streck över delar av skärmen, till viss del grupperade i vertikala kolumner. Felet kommer och går lite grann och kan vara olika omfattande. Vanligen följer också linjerna med exempelvis muspekaren när man flyttar den över skärmen. Och ränderna är mer frekventa i exempelvis menyraden. Strecken kan lysa intensivt i vissa program för att sedan försvinna om man växlar över till något annat Det förekommer dock grönt fält på boot-screen till och från så det är inte helt mjukvarurelaterat. Har även provat att blåsa datorn och installera om MacOS till äldre version och problemet är kvar.

Någon med erfarenhet som kan våga sig på en kvalificerad gissning var felet sitter?

 

Streck 2.jpg

 

Redigerad av Simpan2k
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Mycket tyder på grafik-kortet.

 

Vad är det för dator?

iMac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Stereotypen säger:

Mycket tyder på grafik-kortet.

 

Vad är det för dator?

iMac?

 

En Macbook 12" Retina 2015 512GB (1.2 GHz Core M (M-5Y51), MF865LL/A)

 

Hade datorn inlämnad i februari och fick då nytt batteri och tangenbord efter garantiservice så den är i väldigt fint skick annars. Följde grafikkortet med då eller sitter det separat?

Redigerad av Simpan2k
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Allt sitter på logic-kortet (moderkortet).

När hände detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I julas hade batterierna svällt på den och jag lyckades få det utbytt på garanti trots att datorn var 2,5 år gammal. Fick den återlämnad i slutet av februari. I maj började grafik-problemen. Ibland förändras mängden ränder beroende på hur man fysiskt tiltar* skärmen fram och tillbaka vilket får mig att fungera på om det är någon defekt kabel/connector.

 

Om grafikkortet byttes ut i samband med att man bytte batterier kan man ju fundera på om det täcks av någon servicegaranti? Annars får jag avvyttra den som reservdelsdator.

[Edit: Apropå "tiltar"; mer korrekt svenska är nog "vippar"]

Redigerad av Simpan2k
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Stereotypen

Du har rätt - ändras konstigheterna på skärmen när du rör skärmen så är felet säkert i skärmens LVDS-kabel, den som förser skärmen med alla signaler.

 

Är ju då skärmbyte som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok. Det är typiskt att felet uppstår när datorn är 3 år och 6 dagar. Annars är jag rätt bra på att få igenom reklamationer ?.

 

Lämnade in den för kostnadsförslag, fick vara värt 600 spänn att få felsökning även om utsikterna för ett rimlig reparationskostnad troligen är rätt små. Nu har jag aldrig öppnat en ny Macbook, med lite tur kanske det finns någon gammal hederlig connector som bara sitter lite lös?

Redigerad av Simpan2k
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...