Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finns det alternativ till musik spelaren i iphone?


DruttenSE
 Share

Rekommendera Poster

10 minuter sedan, iMarc säger:

Problemet är att AM har inte ens hälften av den musik jag vill ha och vissa artister har de inte alls. Dessutom hyr man musiken. Jag vill äga det jag betalar för. 

Nej det var bättre förr när vanligt folk hade råd att köpa vettiga stereoanläggningar med bra ljud. Hade en NAD förstärkare, Rotel LP-spelare, Denon CD-spelare och ett par stora JVC högtalare. Gav bort anläggningen till dottern då hon älskar musik. Nu har jag en hyfsad ministereo, men kommer inte i närheten sv det ljud jag hade tidigare. 

Nä nu domineras marknaden av streamad musik, airpods och andra bluetooth högtalare. Blir inget seriöst lyssnande av musik och sämre ljudkvalité. 

Så Nej, det var bättre förr!

 

Jösses så du svamlar och svävar iväg ?

 

Jag säger det en gång till och bara en gång till. Du kan fortfarande köpa musiken fast du betalar för AM.

AM är en ypperlig tjänst för att hitta ny och bra musik, man kan prenumerera på sina vänners spellistor (där har argumentet för kompisars musik)

Hör jag en bra låt eller album väljer jag att visa den i Tunes Store och köper den.

Av mitt bibliotek på 1170 album är 95% köpt musik dels rippade CD eller köpt på iTunes Store

912437057_Skrmavbild2019-07-02kl_12_50_02.png.02852a00e9eba0a470e1d707f02e1fd3.png

 

Så folk har inte råd med "riktig" stereo anläggning? Projicerar du din förmåga att handla på andra?

 

Sen så måste du göra skillnad på streamad och streamad. Köpt musik stramar man också.

Ledsen men du lever i det förgångna och ser hur det var i ett ljust skimmer och romantiserar det.

Du tycker det var bättre förut men och det får du göra men det är tydligt att alla dom som betalar för Spotify,AM,Tidal mm tycker det är bättre. Tillgängligheten är det som är den stora vinsten.

Sen så är LP inte bättre ljudmässigt än CD bättre än streamning.

https://www.vox.com/2014/4/19/5626058/vinyls-great-but-its-not-better-than-cds

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, iMarc säger:

 

Så Nej, det var bättre förr!

Ja verkligen ?

 

MzE4MzE2NA.thumb.jpeg.518d6910535c83a92fcdd9077b993d57.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jösses så du svamlar och svävar iväg ?

 

Jag säger det en gång till och bara en gång till. Du kan fortfarande köpa musiken fast du betalar för AM.

AM är en ypperlig tjänst för att hitta ny och bra musik, man kan prenumerera på sina vänners spellistor (där har argumentet för kompisars musik)

Hör jag en bra låt eller album väljer jag att visa den i Tunes Store och köper den.

Av mitt bibliotek på 1170 album är 95% köpt musik dels rippade CD eller köpt på iTunes Store

912437057_Skrmavbild2019-07-02kl_12_50_02.png.02852a00e9eba0a470e1d707f02e1fd3.png

 

Så folk har inte råd med "riktig" stereo anläggning? Projicerar du din förmåga att handla på andra?

 

Sen så måste du göra skillnad på streamad och streamad. Köpt musik stramar man också.

Ledsen men du lever i det förgångna och ser hur det var i ett ljust skimmer och romantiserar det.

Du tycker det var bättre förut men och det får du göra men det är tydligt att alla dom som betalar för Spotify,AM,Tidal mm tycker det är bättre. Tillgängligheten är det som är den stora vinsten.

Sen så är LP inte bättre ljudmässigt än CD bättre än streamning.

https://www.vox.com/2014/4/19/5626058/vinyls-great-but-its-not-better-than-cds

 

Alltså jag vill helst ha en fysisk skiva i form av en CD eller en LP. LP går bort i nuläget då jag inte har en skivspelare för det. Visst kan det vara bra med streamad musik, mp3 och andra format för portabelt lyssnande. 

Förr hade jag HIFI-ljud från min stereoanäggning för en prislapp på ca 7000kr. Ska du åtnjuta bra ljudkvalité idag från en anläggning så räcker knappt de pengarna till en förstärkare och då drar jag exempel från HIFI-klubben där jag tidigare köpte mina stereokomponenter. Nej jag projicerar ingenting är inte amatörpsykolog som dig, inte än iallafall. 

Idag får man bara riktigt bra ljud från en vettig stereoanläggning och också en mycket bättre musikupplevelse, jag tror Telly kan hålla med om det också, tycker det är roligt att det fortfarande finns entusiaster som Telly som skaffar sig ljud som blir en riktig upplevelse. Jag skulle också vilja skaffa mig en riktigt bra anläggning men i dagsläget så tillåter inte min ekonomi det utan jag får spara länge. 

Nåväl, vad gäller LP vs CD så tycker jag personligen att viss typ av musik låter bättre på CD och annan på LP. Jag upplever att LP har en klarare och mer ”äkta” diskant och ett större omfång än CD i många fall, medans CD har en bättre stuns i basen, i mellanregistret ligger CD generellt bättre till, men ibland kan en LP överraska rejält där och låta bättre än en CD. Så din länk är helt irrelevant. 

Nej du behöver inte alls vara ledsen att jag lever i det förgågna :)  Jag stortrivs för det mesta med det, eftersom jag i många fall uppskattar äldre saker och ting mer än vad som finns nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Jag föredrar mina gamla fina bestick jag fått av mamma från 70-talet, de håller än och har lite affektionsvärde :)

Du missar poängen märker jag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Du missar poängen märker jag ?

Möjligt isåfall beror det på min funktionsnedsättning :)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Jag gissar att du tänker på inflationen. En stereo förr för ca 7000kr skulle motsvarande idag kosta ca 15000kr eller mer?

:fundersam:

 

Nope ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev alltså så här: 

Så länge som du har Music öppnad så fortsätter den där du slutade, det är om du stänger ner appen eller stänger av telefonen som den tappar var du var. Men så länge som den finns i bakgrunden så inga problem så. 

—-

 

Eftersom det har kommit frågor vad jag menar, så: 

 

På en iPhone är en app alltid öppnad och igång i bakgrunden efter att den startats en gång, det gäller även när man byter till andra app:ar. Så Musik-app:en ligger i bakgrunden, igång och öppen. Och den fortsätter där man var senast. 

 

Det är bara om man stänger av app:en som den tappar var man var senast, det gör man genom tvångsavstängning av app:en eller genom att starta om telefonen. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller frågan om att den ”alltid börjar med samma låt” i bilstereon så handlar det om bilstereon och inte om Music-app:en. T ex min bilstereo har olika lägen för iPhone, olika sorteringar. Om den är inställd på alfabetisk så får jag alltid en A-ha låt. Det är bilstereon som inte minns där jag var senast, den läser in och spelar upp låtarna på iPhone utan att gå via Musik-app:en. Den styr iPhone på sitt eget vis och den har sitt eget minne. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och diskussionen CD vs LP och stereo känns väldig off topic. Absolut inte ointressant, men fel tråd... :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Raphael säger:

När det gäller frågan om att den ”alltid börjar med samma låt” i bilstereon så handlar det om bilstereon och inte om Music-app:en. T ex min bilstereo har olika lägen för iPhone, olika sorteringar. Om den är inställd på alfabetisk så får jag alltid en A-ha låt. Det är bilstereon som inte minns där jag var senast, den läser in och spelar upp låtarna på iPhone utan att gå via Musik-app:en. Den styr iPhone på sitt eget vis och den har sitt eget minne. 

Ja detta är bilrelaterat. Fler som skriver om detta på FB och det är oftast märkes  styrt. Med min BMW händer inget men andra märken gör det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja detta är bilrelaterat. Fler som skriver om detta på FB och det är oftast märkes  styrt. Med min BMW händer inget men andra märken gör det. 

BMW :) minsann. Fina bilar. Själv kör jag en liten Opel. Dock har jag möjlighet att köra Ford Mustang emellanåt så ”abstinensen” försvinner :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen, om man använder Carplay så ska Musik-app:en fungera som vanligt i en iPhone, men om stereon kör eget så kan det vara annorlunda. Jag har inte Carplay i min bil, den har ett iPod-gränssnitt från 2009 för min bil är den årsmodellen. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Raphael säger:

Lappen, om man använder Carplay så ska Musik-app:en fungera som vanligt i en iPhone, men om stereon kör eget så kan det vara annorlunda. Jag har inte Carplay i min bil, den har ett iPod-gränssnitt från 2009 för min bil är den årsmodellen. :) 

Det problem folk har är inte CarPlay relaterat utan det räcker med att ansluta med BT så startar musiken automatiskt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen, det är bilstereorelaterat. Jag har t ex inte BT i min bil utan bara USB. Bilstereon styr iPhone som den är en iPod. Den går inte via musik-app:en. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Lappen, det är bilstereorelaterat. Jag har t ex inte BT i min bil utan bara USB. Bilstereon styr iPhone som den är en iPod. Den går inte via musik-app:en. 

Dom som har problem med att musiken startar automatisk ansluter telefonen med BT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bilstereo kan bara köra kasettband, inget USB-uttag eller något annat. Men RDS-radio är det. Mycket märkligt att de sätter in en sådan bilstereo på en bil från år 2000. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Min bilstereo kan bara köra kasettband, inget USB-uttag eller något annat. Men RDS-radio är det. Mycket märkligt att de sätter in en sådan bilstereo på en bil från år 2000. :fundersam:

Spara pengar. Vill kunden ha bättre får dom betala för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2019-07-02 på 15:49, Raphael säger:

Jag skrev alltså så här: 

Så länge som du har Music öppnad så fortsätter den där du slutade, det är om du stänger ner appen eller stänger av telefonen som den tappar var du var. Men så länge som den finns i bakgrunden så inga problem så. 

—-

 

Eftersom det har kommit frågor vad jag menar, så: 

 

På en iPhone är en app alltid öppnad och igång i bakgrunden efter att den startats en gång, det gäller även när man byter till andra app:ar. Så Musik-app:en ligger i bakgrunden, igång och öppen. Och den fortsätter där man var senast. 

 

Det är bara om man stänger av app:en som den tappar var man var senast, det gör man genom tvångsavstängning av app:en eller genom att starta om telefonen. 

Även om man då, som i mitt extrema exempel, inte har använt appen Musik på kanske en vecka?

 

23 timmar sedan, lappen71 säger:

Dom som har problem med att musiken startar automatisk ansluter telefonen med BT

Jag ansluter med BT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Även om man då, som i mitt extrema exempel, inte har använt appen Musik på kanske en vecka?

 

Jag ansluter med BT.

Ja det är din stereo som triggar att den ska starta. Hur/varför är lite oklart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
19 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja det är din stereo som triggar att den ska starta. Hur/varför är lite oklart

https://support.apple.com/sv-se/HT204387

Gissar att tillbehöret/stereon/bilen automatiskt skickar spela upp via AVRCP så fort man väljer Bluetooth som ljudkälla. Ganska rimligt, varför skulle man annars välja Bluetooth? Gissar vidare att telefonen då efter bästa förmåga börjar spela upp något, vilket också är rimligt eftersom den fick en sådan instruktion.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-07-02 på 23:00, lappen71 säger:

Spara pengar. Vill kunden ha bättre får dom betala för det.

Har en annan liggandes, men det är något stöldskydd eller liknande på den som sitter i, blinkar en röd lampa hela tiden och det var något papper med att förra ägaren betalat dyrt för någon sorts kod till den stereon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...