Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fattar inte varför inte bilder från iPhoto överförs till datorn...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Plötsligt vill inte nytagna foton överföras till Bilder.  

Suttit och kollat inställningar mm, startat om iPhonen och datorn, men det vill sig inte.

Inte ens om jag ansluter telefonen till datornn hoppar de över..

 

Jo förresten, om jag valde min iPhone i Bilder syntes bilderna och jag kunde välja importera nya bilder... är det något som inträffat efter senaste uppdateringen av macOS Mojave månntro

 

 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, lite klargörande nu då....

Använder du Bilder eller iPhoto? Du nämner båda.

Hur för du vanligtvis över bilder? Bildström, iCloud-bildbibliotek, manuellt via kabel och bildimport?

Använder du iCloudbildbibliotek i telefonen? Om, har du valt att optimera lagringen?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Använder Bilder och Bildström, har ju fungerat tidigare utan problem, inte ofta jag använder iPhonens kamera, men det händer, så  det kan ha kommit efter senaste uppdateringen av båda operativen, IOS och macOS. 

 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade felet.

På nåt jäkla vis var rutan urkryssad för iCloud här. Gissar på uppdateringen av MacOS som gjorde det..

 

 

Efter att ha slagit in mitt lösenord så kom bilderna på studs.

Skärmavbild 2019-06-26 kl. 20.09.38.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det händer ibland att en uppdatering av OS:et innebär att det blir en återgång till utgångsinställningar. Har varit med om det själv några gånger. Och jag brukar loggas ut från Mac App Store efter uppdatering av OS. Nåja, bara logga in igen. Men ändå... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, det händer ibland att en uppdatering av OS:et innebär att det blir en återgång till utgångsinställningar. Har varit med om det själv några gånger. Och jag brukar loggas ut från Mac App Store efter uppdatering av OS. Nåja, bara logga in igen. Men ändå... 

 

Visst man blir ju lite förbryllad, och så när man börjar leta efter felet, så är det oftast ögonen man först blir blind på när man tittar runt. 

Rutan för Bilder hade ju ett streck istället för en bock och det missade jag tydligen flera ggr.  

Om det inte varit ikryssad hade jag säkert sett det, men det blåa raka strecket..nä det tog man för en bock..  

 

När jag försöker återskapa som jag såg det, genom att bocka ur, så kommer inte strecket fram, utan då är det en tom ruta.

Nog blir man knäpp på vissa saker...men huvudsaken är ju att man ändå såg felet till slut..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej - så bra att Bilder / iPhoto är på diskussion.  Jag skulle behöva ha en lektion i hur man hanterar bilder överhuvudtaget.

Jag använder iPhone X (2018) och min MacBook pro och en iPad (2018)

Alla är daterade till senaste officiella utgåvor.

 

Jag skulle också önska att istället för typ Märsta skulle jag önska att tex skriva in Arlanda på de bilder som tas där?  Vore kalas när man söker efter särskilda bilder - vilket jag och många gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta en tråd med dina frågor! Om någon ser din fråga gömd här i ett annat flöde så behöver du mycket tur.

lektion 1: har du läst hjälp-avsnitten för Bilder i iOS respektive macOS?

lektion 2: använd iCloud bilder för att synka alla bilder mellan dina enheter. Kasta bort på en enhet, bilderna borta från alla! Räddningsplankan är att de ligger 30 dagar i Raderade. Använd optimerad lagring om din dator har för litet minne. Bestäm dig för hur du vill ha din back-up.

lektion 3: https://support.apple.com/sv-se/explore/taking-managing-photos

 

lycka till! Sven

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Här ett bra tips om hur du fixar stora batcher av bilder till mer sökvänliga mappar etc. Den ligger först i tipset. Bra tips senare också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du har problem med utöver söka geografiska platser?

Bilder är lite dum och fattar inte alltid när du söker efter platser/byggnader som inte är en ren geografisk plats.

Exempelvis förstår inte bilder platser som Globen, Hovet, Tele2 arena men förstår vad du menar om du skriver Johanneshov där dessa byggnader rent geografiskt ligger.

 

Edit*

Sem renan nämnts, starta en ny egen tråd

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...