Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone som provisoriskt WiFi?


larslucidor
 Share

Rekommendera Poster

larslucidor

Använder internetdelning en hel del på min iPhone 7. Oftast bara parkopplad till dator över wifi och  utan sladd mellan telefon och dator. Men så uppstod behovet att få internet till en dator som saknar wifi och jag tänkte då att en sladdkopplad iPhone till datorns USB skulle göra jobbet från hemmanätverkets wifi-router, dvs iPhone ger ett provisoriskt wifi till datorn. Det fungerade alldeles för bra - efter några ögonblick hade datorn sugit i sig hela månadskvoten av surf!!  Detta trots att wifi var valt i telefonen.  Varför?

 

Är det alltid surf iPhone använder vid internetdelning, kan den inte dela bara över wifi när 4G inte behövs? När jag slår av mobilt datanätverk slocknar internetdelning - vilket verkar ologiskt. Någon sa att en jailbreakad iPhone klarar detta medan Apple hindrar det. Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

 

1 timme sedan, Alix säger:

Internetet du delar är mobilens internet = mobildata.

Ja det blev jag varse. Så tanken att telefonen kan ta emot internet via wifi (utan mobildata)  och dela detta på USBkabel är alltså omöjlig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, larslucidor säger:

 

Ja det blev jag varse. Så tanken att telefonen kan ta emot internet via wifi (utan mobildata)  och dela detta på USBkabel är alltså omöjlig?

Jo det ska gå. Du har kanske missat att telefonen tappade kontakt med wifi och använde mobil data istället 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det går att ansluta via usb till en iphone som i sin tur är ansluten via wifi till internet. Men som @lappen71 säger så får man vara vaksam så iphonen inte slår över till mobildata och det gör den lätt. Man kan som du säger inte heller stänga av mobildata på iphonen, för då fungerar inte internetdelning alls.

 

När jag testar så slår iphonen över till mobildata (4G-symbol) när jag har öppet inställningspanelen Inställningar > Internetdelning, men så snart jag "backar ut" till Inställningar slår den över till wifi, se bilder:

 

ios intenetdeln.jpg

 

 

 

ios inst.jpg

 

 

 

En förutsättning är ju också att man lagt till iPhone-USB som ett nätverksgränssnitt i macOS Systeminställningar > Nätverk, men det antar jag att du gjort. Testade även anslutning till iphonen via Bluetooth-PAN men då vill iphonen bara ansluta  med mobildata. 

 

Testat med iOS 12.3.1 och macOS 10.14.5

Redigerad av IngoX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, lappen71 säger:

Jo det ska gå. Du har kanske missat att telefonen tappade kontakt med wifi och använde mobil data istället 

Nä, det gick förr men sedan några iOS-versioner tillbaka så är det bara mobilsurf du kan dela.  Inte wifi. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...