Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem Mac OS Catalina public beta (efter uppgradering)


tompa1963
 Share

Rekommendera Poster

Var ivrig och uppgraderade min Mac Book Pro imorse med OS Catalina public beta. Efter uppgraderingen ser jag överhuvudtaget inga ikoner och filer alls. Har inte en aning om hur jag ska "öppna upp" så jag ser dem. Utrymmet på min HD är ungefär detsamma som innan uppgraderingen.

 

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med ikoner fungerar för mig, men jag kommer inte åt de dokument som jag har på iCloud Drive. Dit hör bl.a. mappen Dokument som jag la på iCloud från början för att vara säkrare än på min hårddisk. Är det någon som vet hur man kommer åt iCloud Drive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig visas filer jag har synkat med iCloud-drive som dokumentmapp och skrivbord.

Kolla inställningarna i Systeminställningar->Apple ID->iCloud-> Klicka på "Alternativ" vid iCloud Drive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att stämma för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt tips SirKnasen, men det fungerade inte. Rutorna för spegling av Desktop och Dokument är ifyllda men funktionen verkar ha hängt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag fått tillbaka min fil med mappen Dokument. Men det skedde till priset av att hela hårddisken måste raderas för att sedan ladda ned det nya systemet etc- Det innebär att jag förlorat ett antal program, men det gör inte så mycket när det gäller de program som är köpta på AppStore. Där behöver man bara klicka på molnsymbolen så laddas programmet ned igen intakt med alla inställningar. Superbt

 

Men det som inte är köpa på det sättet är svårare att rekonstruera. Någon som har nåt knep?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan hämta hem din användardata med program från din TimeMachine backup som du blev uppmanad att göra innan installationen av Catalina

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Crister säger:

Men det som inte är köpa på det sättet är svårare att rekonstruera. Någon som har nåt knep?

Lägg tillbaka en backup. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför äventyra sin dator med något som bara är en beta ? 

Jo om man inte har något viktigt på den och gillar att leka..

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Crister säger:
  • Appleprylar: Powerbook G4 + Imac G5



Hur lyckas du installera Catalina på något så gammalt? :fundersam: 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej 

 

har av någon anledning fått tillbaka en gammal version av min profil. Nu har jag en MacBook Pro från 2015 samt en iPadPro 12", en iPhone 10 och en Apple Watch av senaste modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr var jag dum nog att lägga min TimeCapsule backup på en NAS på det trådlösa nätverket. Så när jag startade att ta tillbaka materialet på den gick det bara att göra en backup på hela disken och det skulle ta 36 timmar minst. Så jag fick gå en annan väg - och flytta över documentmappen från iCloud till en separat hårddisk och sedan göra en ren uppdatering av Catalina. Som framgår på andra ställen har det gått hyfsat att återinstallera mina viktigaste program. Samtidigt innebär det att jag fått en möjlighet att reflektera över vilka program jag verkligen behöver i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller backup, så kör jag med hängsle och livrem. dubbla timemachine och dubbla SuperDuper. förvarade på olika platser, i händelse av stöld, brand osv..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har fått hem ios 13.0 på både ipad och mobil och de syntes direkt efter att jag enrollat enheterna i betaprogrammet. Dock så har jag väntat hela dagen men ingen catalina-beta-uppdatering är tillgänglig på systeminställningar på min macbook 2017 om jag klickar på ikonen programuppdatering. Dock så fick jag hem 10.14.6 direkt när jag installerade feedback assistant och "macOS Public Beta Access Utility". 

Är det kö eller? ;)

 

Redigerad av macman8000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, macman8000 säger:

Jag har fått hem ios 13.0 på både ipad och mobil och de syntes direkt efter att jag enrollat enheterna i betaprogrammet. Dock så har jag väntat hela dagen men ingen catalina-beta-uppdatering är tillgänglig på systeminställningar på min macbook 2017 om jag klickar på ikonen programuppdatering. Dock så fick jag hem 10.14.6 direkt när jag installerade feedback assistant och "macOS Public Beta Access Utility". 

Är det kö eller? ;)

 

Har du loggat in i Feedback assistenten? Du kan rent utav behöva starta om datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Har du loggat in i Feedback assistenten? Du kan rent utav behöva starta om datorn

Japp, startat om även med shift. Finns bara "sign out" och "Unenroll" i arkivmenyn där. 

 

Jag får väl vänta helt enkelt. Inte för att det är krisläge direkt men jag ringde av nyfikenhet till apple supporten som inte hade nått att komma med mer än att typ vänta.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, macman8000 säger:

Japp, startat om även med shift. Finns bara "sign out" och "Unenroll" i arkivmenyn där. 

 

Jag får väl vänta helt enkelt. Inte för att det är krisläge direkt men jag ringde av nyfikenhet till apple supporten som inte hade nått att komma med mer än att typ vänta.. 

Apple support ger inte support på beta.

Står det att du är med Apple beta i Programuppdatering?

 

712740978_Skrmavbild2019-08-04kl_23_19_44.png.18e40e6bf366d6ea967cf4b8b122d7eb.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem: har startat om datorn, kör utility-appen flertal ggr och får meddelandet att "the requested file is not available"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...