Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern HDD visas inte i skivverktyg


jan.s
 Share

Rekommendera Poster

Jag har trassel med en Seagate Barracude på 1 TB. Den har tidigare ingått i 4 diskar på en NAS som har Linux som OS. Jag försökte formattera den som FAT men misslyckades och var tvungen att slå av den sata till usb pryl jag använde. Nu dyker den inte upp i skivverktyg. OSX försöker förgäves läsa och visar inte justa skivor så länge den 'trasiga' är på. Diskutil list visar disken och jag bifogar en bild. Kan jag, mha terminalkommandon, formattera disken?

Skärmavbild 2019-06-24 kl. 11.35.50.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svara mig själv efter massivt googlande. Visst ska det gå att göra erase på volymer och diskar även att formatera via terminalen och kommandot diskutil. Tyvärr har jag ännu inte lyckats, får felmeddelanden som jag ska bena ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tre diskar till experimentera med? (NASen hade ju fyra diskar)

Vad händer om du försöker formatera dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker till:

Vad händer om du stänger av allting (inte bara "vila") och sedan testar igen?

Du ska nog börja med att partitionera disken; den kan ju ha en partitionskarta som Macen inte gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte min NAS utan grannens så jag vill inte labba med diskar iom de inte är mina.

 

Är, som du inne på trassel med partitionskartan. Problemet är nu...att disken inte upptäcks i vare sig Linus eller Windows. Som tidigare sagts inte heller i skivverktyg. Bara i Terminalen i Macen. Så jag verkar ha lyckats, som Kajsa Bergqvist säger, ordenklit.

Seagate har ett eget tool Seatools, som ska kunna fixa det mesta...Men om disken aldrig upptäcks...Finns för OsX, W10 och Dos (har även funderat på att köpa en extern usb-DVD för att testa Dosvarianten. Men om disken aldrig upptäcks..)

 

Ska fortsätta med diskutil...envis som en röd gris enligt hustrun men snart ger även jag upp. Hammaren i HDD är nära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...