Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Ramirez

Mac Pro 2013 - Quad - mina reflektioner

Rekommendera Poster

Skaffade i förra veckan en begagnad Mac Pro 2013 Quad core med 12GB ram. 

Skaffade den för Logic Pro X för mina inspelningar och mixar. Min "riktiga" arbetshäst är en iMac Pro men den är upptagen med dedikerat videoarbete, och alla mina videoenheter är kopplat till den, så jag får inte lös den för mitt musikarbete. Musikstudion är också separerad från videohörnan. 

Hittills har jag använt en MacBook Pro 13 2017 touchbar. Den orkar dock inte riktigt bra med många ljudspår och effekter.

Började då titta runt och fann en Mac Pro 2013 Quad för omkring 1000€. Hittade också eBay minnen för ca 30€ och kan utöka från 12GB till 24GB Ram. 

Sökte en något så när förmånlig lösning för en Logic Pro X dator.

Här är mina första intryck (med bara 12GB, väntar ännu på eBay minnena):

- Underskattad! Har ju läst så mycket negativt och stirrat på dåliga benchmark för Quad varianten... men det stämmer ju inte!

- Denna dator är tyst - viktigt för ljudarbete!

- Robust - jag jobbade med ett av mina musikprojekt i Logic (samma har jag jobbat med på MacBook Pro innan) - jag märkte skillnad!

Med MacBook Pro så börjar det hacka lite när det handlar och mycket ljudspår och effekter, Mac Pro hackade inte... körde ljuden jämt och bra hela tiden!

- Snabbare och responsivare överlag än vad jag tänkte innan efter alla negativa reviews... 

Jag vet att den inte är jämförbar med iMac Pro, men den får jag ju inte lös...

MacBook Pro 2017 är också bara 2C/4T, vilket förklarar problemet med många ljudspår.

Ville ha en Xeon arbetshäst så förmånligt som möjligt för just Logic Pro X...

För ca 1000€ fick jag en 🐴... den duger absolut!

Borde även klara av lite 4K som b-dator till iMac Pro 🖥

Jag är fullkomligt nöjd och rekommenderar de här begagnade förmånliga Mac Pro 2013!

Man ska inte stirra sig blind på benchmarks... Jag tänker lite som att en Xeon utrustad Mac Pro är som en diesel motor jämför med i7 osv som är bensinvarianten. Den gamla Mac Pro:n slår inte de nya i7:orna i en spurt men de orkar jobba jämnare och längre vilket är en fördel i vissa typer av uppgifter. Benchmarks ger inte hela bilden. Allt beror på. Det borde mätas i marathon termer också när det gäller datorer och inte bara 100-meters löparna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan, Ramirez säger:

Man ska inte stirra sig blind på benchmarks... Jag tänker lite som att en Xeon utrustad Mac Pro är som en diesel motor jämför med i7 osv som är bensinvarianten. Den gamla Mac Pro:n slår inte de nya i7:orna i en spurt men de orkar jobba jämnare och längre vilket är en fördel i vissa typer av uppgifter. Benchmarks ger inte hela bilden. Allt beror på. Det borde mätas i marathon termer också när det gäller datorer och inte bara 100-meters löparna.

Tester visar detta klart och tydligt. Kul att du är nöjd. Själv har jag en iMac 2013 som går superfint med fyra riktiga kärnor.

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Axelman säger:

Tester visar detta klart och tydligt. Kul att du är nöjd. Själv har jag en iMac 2013 som går superfint med fyra riktiga kärnor.

Jag ville bara att Mac Pro:n skulle vara lite bättre än min Mac Book Pro, detta var min ursprungliga förväntan och den klarade det med råga 🙂

Det fanns även en Mac Pro 2013 6-core med 128GB ram men den gick för något över 2000€. Skulle säker ha varit mycket bättre men jag ville inte slänga för mycket pengar. Minnen får man i dagens läge oerhört förmånligt via eBay. 24GB borde räcka och minnena jag beställde kostade ju ca 30€ inklusive frakt. Budgeten min var omkring 1000€. Så jag är nöjd med tanke på pengarna i förhållande till vad jag fick.

Även garanti för ett år ingick. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...