Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

24 eller 32 gb ram


engelbrekt
 Share

Rekommendera Poster

Hej

jag undrar om det kan ha någon synbar förbättring om jag lägger in 4 st 8 gb istället för nu 2x8 + 2x4 gb alltså 24 gb.

iMac enligt bifogad dump

Skärmavbild 2019-06-21 kl. 18.14.49.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, engelbrekt säger:

jag undrar om det kan ha någon synbar förbättring om jag lägger in 4 st 8 gb istället för nu 2x8 + 2x4 gb alltså 24 gb.

Bara om den lider av minnesbrist.

 

Är det nån speciell förbättring du förväntar dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, engelbrekt säger:

Hej

jag undrar om det kan ha någon synbar förbättring om jag lägger in 4 st 8 gb istället för nu 2x8 + 2x4 gb alltså 24 gb.

iMac enligt bifogad dump

Skärmavbild 2019-06-21 kl. 18.14.49.png

Oavsett hur du kombinerar minnen får du inte mer prestanda. Endast om RAM-minnet tar slut och du behöver mer märker du skillnad. Aktivitetskontrollen kan ge dig tips. Om växelfilen är mer än en GB om datorn inte har varit i gång i många dagar så är det RAM-brist. Växelfilen ger dig ett ungefär hur mycket mer RAM du behöver.

Skärmavbild 2019-06-21 kl. 20.58.13.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm min växelfil brukar alltid ligga runt 3GB. Har 8 installerat. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, iMarc säger:

Hmm min växelfil brukar alltid ligga runt 3GB. Har 8 installerat. 

Det beror också på hur fort du kommer dit. Det är en ackumulerande siffra. 3 GB efter en dag är det för lite RAM, över tre veckor inget egentligt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en snabb SSD så märker man inte av så mycket av att datorn skriver tillfälliga filer till hårddisken. Där har en SSD en jättefördel mot den mekaniska disken, som måste vakna till och sen skriva i slowmotion. En SSD skriver direkt utan fördröjning vilket gör att det fungerar som om man hade mer RAM än vad man har. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

det fungerar som om man hade mer RAM än vad man har

Lite åt det hållet, i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Lite åt det hållet, i alla fall.

Därför skrev jag "som om"

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, engelbrekt säger:

24 eller 32 gb ram

Jag skulle skaffat 24 GB (gigabyte) RAM i stället för vad nu gb betyder. "b" betyder "bit", men vad prefixet "g" betyder har jag ingen aning om.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Jag skulle skaffat 24 GB (gigabyte) RAM i stället för vad nu gb betyder. "b" betyder "bit", men vad prefixet "g" betyder har jag ingen aning om.

Om du vill att datorn ska kunna skyffla data snabbare rekommenderar jag dig att skaffa mer ram istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Om du vill att datorn ska kunna skyffla data snabbare rekommenderar jag dig att skaffa mer ram istället.

Med den logiken ska du kanske skaffa en Mac Pro med 1,5TB RAM?

 

Jag har svårt att tänka mig någon situation där 24 GB inte räcker. Som påpekats, TS borde kolla växelfilens storlek och köpa så mycket MER RAM som den storleken visar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan aldrig installera för mycket RAM! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Axelman tidigare har beskrivit, nåt i stil med: RAM är din arbetsbänk, hårddisken ditt förråd.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Axelman säger:

Det beror också på hur fort du kommer dit. Det är en ackumulerande siffra. 3 GB efter en dag är det för lite RAM, över tre veckor inget egentligt problem.

Kollat och det är Adobe som slukar minnet, bara installationen av Photoshop gav en massa andra Adobe applikationer som suger RAM i bakgrunden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Telly82 säger:

Med den logiken ska du kanske skaffa en Mac Pro med 1,5TB RAM?

 

Jag har svårt att tänka mig någon situation där 24 GB inte räcker. Som påpekats, TS borde kolla växelfilens storlek och köpa så mycket MER RAM som den storleken visar.

Ram, inte RAM. Samt mellanrum mellan 5 och T.

Ska man vara petig borde man även skriva förkortningen för terabit med versaler, men det blir jobbigt eftersom tera förkortas T, och bit förkortas b.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ram, inte RAM. Samt mellanrum mellan 5 och T.

Ska man vara petig borde man även skriva förkortningen för terabit med versaler, men det blir jobbigt eftersom tera förkortas T, och bit förkortas b.

Nej RAM (Random Access Memory) är korrekt, annars tänker man på typ tavelramar. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, iMarc säger:

Nej RAM (Random Access Memory) är korrekt, annars tänker man på typ tavelramar. 

Ram för RAM är förvirrande korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Ram för RAM är förvirrande korrekt.

Jo kretsarna är ju lödda på en liten ”tavla”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Nej RAM (Random Access Memory) är korrekt, annars tänker man på typ tavelramar. 

Att ditt tänkande inte är kompatibelt med svenska skriftspråkstandarder är ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Att ditt tänkande inte är kompatibelt med svenska skriftspråkstandarder är ditt problem.

Ser det inte som problem snarare flexibilitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar mitt slarviga språk. Talspråk blev det men trodde att ni kunniga här ändå förstod att jag menar RAM-minne samt att gb stod för GB.

Men vad jag förstod så är det bra om jag fyller på med RAM-minne till 32GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-06-21 på 21:00, Axelman säger:

Oavsett hur du kombinerar minnen får du inte mer prestanda. Endast om RAM-minnet tar slut och du behöver mer märker du skillnad. Aktivitetskontrollen kan ge dig tips. Om växelfilen är mer än en GB om datorn inte har varit i gång i många dagar så är det RAM-brist. Växelfilen ger dig ett ungefär hur mycket mer RAM du behöver.

Skärmavbild 2019-06-21 kl. 20.58.13.png

Tack för det svaret och för ditt besvär med att hjälpa mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...