Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Apple är så lagom sugna på feedback

Rekommendera Poster

Otroligt! Jag letade efter en lösning på ett problem. När jag inte hittade lösningen efter att ha läst supportsidan så fick jag tycka till om det var till hjälp eller inte. Jag klickade "Nej". Då brukar man få en svarsruta där man ombeds ge förslag på hur man kan förbättra supporten, vad som saknades, men någon sådan dök aldrig upp. Det enda som dök upp var "Tack för din feedback". Med andra ord struntar de fullständigt i om kunderna är nöjda eller inte. Det är Apple i ett nötskal det. Det går precis hand i hand med deras hutlösa priser på produkter som är omöjliga att uppgradera i efterhand. :ThumbsDown:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, e-snobben säger:

Otroligt! Jag letade efter en lösning på ett problem. När jag inte hittade lösningen efter att ha läst supportsidan så fick jag tycka till om det var till hjälp eller inte. Jag klickade "Nej". Då brukar man få en svarsruta där man ombeds ge förslag på hur man kan förbättra supporten, vad som saknades, men någon sådan dök aldrig upp. Det enda som dök upp var "Tack för din feedback". Med andra ord struntar de fullständigt i om kunderna är nöjda eller inte. Det är Apple i ett nötskal det. Det går precis hand i hand med deras hutlösa priser på produkter som är omöjliga att uppgradera i efterhand. :ThumbsDown:

Fakta säger att de ville veta något (oklart vad för oss) och tackade för din hjälp. :) Det kan man så klart tolka som man vill, beroende på sinnesstämning och tidigare erfarenheter. :P 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, e-snobben säger:

Tja, alternativen är ca två.

Ställa ett antal standardfrågor där man väljer svar från en lista. Generellt sett ganska meningslöst, bortsett från att det riskerar att störa besökaren.

Öppna en textruta där man kan skriva vad man vill. Då riskerar man att någon serboturkisk belgare gör så gott hen kan med att spy ur sig massa andra klagomål på hemmasnickrad engelska som ingen på västra hemisfären begriper.

Som Apple gjorde nu har de möjlighet att se vilka sidor besökare är missnöjda med. De sidorna kan jämföras och studier kan genomföras om så önskas.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ställa ett antal standardfrågor där man väljer svar från en lista. Generellt sett ganska meningslöst, bortsett från att det riskerar att störa besökaren.

Öppna en textruta där man kan skriva vad man vill. Då riskerar man att någon serboturkisk belgare gör så gott hen kan med att spy ur sig massa andra klagomål på hemmasnickrad engelska som ingen på västra hemisfären begriper.

Som Apple gjorde nu har de möjlighet att se vilka sidor besökare är missnöjda med. De sidorna kan jämföras och studier kan genomföras om så önskas.

Algoritmer! (Har jag lärt mig att det kallas när man begriper en massa enbart genom folks handlande).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara positiv erfarenhet av Apple support. Har under några år haft kontakt med dem ett tiotal gånger. De har alltid gett mig ett trevligt bemötande, och löst alla problem jag haft, dessutom har de alltid svarat inom ett par minuter när jag ringt. 👍🏻

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Alix säger:

Algoritmer! (Har jag lärt mig att det kallas när man begriper en massa enbart genom folks handlande).

Algoritm är ungefär ett fint ord som betyder recept.

I det här fallet skulle man exempelvis lätt (det räcker att Apple (internt) taggar sidorna på lämpligt sätt) kunna se att sidorna som behandlar iOS 12.1 får väldigt många Nej-klick.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Alix säger:

Fakta säger att de ville veta något (oklart vad för oss) och tackade för din hjälp. :) Det kan man så klart tolka som man vill, beroende på sinnesstämning och tidigare erfarenheter. :P 

Min sinnesstämning var god tills dess att jag hittade den här sidan. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ställa ett antal standardfrågor...

Om du har varit på Microsofts supportsidor så vet du vad jag talar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, iMarc säger:

Jag har bara positiv erfarenhet av Apple support. Har under några år haft kontakt med dem ett tiotal gånger. De har alltid gett mig ett trevligt bemötande, och löst alla problem jag haft, dessutom har de alltid svarat inom ett par minuter när jag ringt. 👍🏻

Jovisst, de är säkert jättetrevliga men det är något helt annat. Inget som har med ämnet att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, e-snobben säger:

Om du har varit på Microsofts supportsidor så vet du vad jag talar om.

Jag är mån om min hälsa, jag röker inte och jag undviker Microsofts produkter. En konsekvens av det sistnämnda är att jag slipper besöka Microsofts supportsidor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, e-snobben säger:

Min åsikt är viktigare än din 😉

2114537318_Skrmavbild2019-06-19kl_21_41_03.thumb.png.5256f9c67d9cf832b45d35b89c9509ea.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Algoritm är ungefär ett fint ord som betyder recept.

I det här fallet skulle man exempelvis lätt (det räcker att Apple (internt) taggar sidorna på lämpligt sätt) kunna se att sidorna som behandlar iOS 12.1 får väldigt många Nej-klick.

Precis. En algoritm kan också beskrivas som en beprövad mall för att lösa ett specifikt problem. En algoritm är också bevisad av någon riktigt smart på ett universitet att den fungerar och hur väl. Annars kallas det heuristik.

Apple använder helt säkert sig av sådant för att lösa problem. Spamfiltret i Mail var väl en av de mer avancerade, och en uppsättning av dem dessutom, medan sortering av listor till exempel hör till det grundläggande och enklare. 

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan detta vara hjälp för dig att rapportera ditt problem? https://www.apple.com/feedback/

Inte riktigt samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...