Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är jag på väg att switcha ?


DruttenSE
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Först innan jag börjar och skriva, det här är mina personlig åsikter och vad jag vet nu, i denna stund.

Tar man illa över att man har en annan åsikt, sluta och läs NU. Jag menar det sluta och läs, nu, samla frimärken istället.

 

Jag har haft Iphone sedan 3G telefon kom och den har uppfyllt mina önskemål hur jag vill ha en enhet som både kan spela musik samt när det ringer jag kan svar på ett enkelt sätt.

 

På den senaste tiden har jag märkt en förändring hos Apple, dom har blivit mer giriga (upplever det så) på tiden, ska bena upp det vad jag menar.

 

Telefonerna

 

Jag har inte mycket att komma där, hårdvaror mässig kan jag bara säga att det är väl byggd telefon, gör det den ska.

Mjukvaran däremot upplever jag att det är för mycket buggar och konstigheter (tänker inte räkna upp några buggar) och inte så väl kollad som det var för t.ex fem år sedan.

 

Priset

 

Nu kommer jag till det som göra att man börjar titta sig efter en annan telefon (finns bara en som matchar Iphone, nästan) och det är deras prissättning.

Den billigaste modellen av Xs börjar på 12 795 kr och den dyraste Xs max 18 395 kr.

Vem har råd med att köpa en iPhone som är så dyr?

Visst man argumentera att det är en jättebra telefon, med kostsamma komponenter och utveckling bakom, men till slut står man där och säger "Det är bara en mobiltelefon"

Man bryr oss inte om dom sakerna utan man vill ha en telefon som gör det jag vill att den ska göra.

Det är då man tittar i sin egen plånbok vad man kan lägga ut på en telefon och då konstaterar man det är inte värt det priset för vad man får.

 

Det har dykt en prisvärd Iphone och det är Xr, den ligger bra i pris 10 095 kr (alla priser är hämtade på Apple Store) men man kan få den 9 190 kr på NetonNet.

Xr har visserligen ingen oled skärm eller trådlös laddning, det är två saker som inte är en stor sak.

Skärmen som finns på Xr tillräckligt bra men man saknar svart är svart, inte grå svart.

Trådlös laddning i all ära, är det så svårt att sätta i en sladd i telefonen?

 

Så här får nog Apple se upp, för det finns många bra android telefoner som ligger och lurar bakom hörnet, speciellt från Kina.

 

Kundservice

 

Det verkar som att man börjar och mer gå från service, vi hjälper dig, till köp nytt.

Kan ta ett exempel.

En bekant till mig har en ipad och hon använder hörlurar till.

Nu var olyckan framme och kontakten gick av.

Eftersom hon bor i Vaxholm så åkte hon till Täby, lämna in den där för att komma igen om en halv timma.

När hon kom tillbaka, säger dom att dom kan inte göra något utan det är bara att köpa nytt, vilket hon inte gjorde.

Jag träffa henne på julafton 18 då hon berätta det här och Apple support.

Jag kan kanske fixa det här men jag lovar ingeting, eftersom den var trasig så kunde jag försöka.

Med en knappnål och en tändare fixa jag det hela (böjer spetsen på knappnålen lite, värmer upp den och kör ner den i plasten på kontakten som satt kvar och ut kom kontakten)

Då säger man att vi kan inte garantera att det håller.

Det kan ingen när det gäller reparationer.

 

Slutord

 

Jag skrev att jag hade hittat en annan telefon på android sidan som är inte bättre men kan ersätta iphonen och det är Google Pixel 3Xl 128 Gb.

Tror inte för det att jag inte har en iPhone också, för det har jag också, en iPhone Xr 128 Gb.

Dom här två telefonerna är som syd och nordpolen, nästan.

Man får det bästa av det bästa.

När det gäller Pixel 3Xl så får man det närmaste som Iphone motsvarar, ett rent operativsystem, utan alla lull, program som är mera tillbesvär en nytta, som t.ex Samsung, Lg, Sony m.m.m har.

Det som gör att jag inte säljer Iphonen är ett ord, säkerheten.

Iphone har en enastående säkerhet på sina telefoner, vilket är en bristvara på android telefoner men man börjar bli bättre och bättre på, kanske man kommer ikapp, men det är bara tiden så utvisa om det.

 

Så nu dagligen använder jag Pixel 3Xl som daglig telefon, växlar då och då till Iphone och kör den.

 

Men Apple får se upp och tänka sig för, annars går tåget för dom och blir kvarlämnad på perongen.

 

Det var det hela, har gått ett tag och grunna vad och hur jag skulle skriva det här, så nu är det gjort, hoppas ni upplever en del jag har skrivit på samma sätt.

 

Så jag önskar er en trevlig sommar och vi får se i september vad Apple presenterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Svolder säger:

Som du skriver: Det är bara en telefon. Jag har en. Det är en iPhone 6s 128 GB som jag haft sedan den lanserades för snart fyra år sedan. Den enda invändning jag har är att skärmen är för liten, jag borde köpt en 6s+ i stället. Utöver det så är det bara en telefon. Den kommer att ha sin plats tills antingen den går sönder eller den inte längre kan köra de appar som behövs för att den skall vara funktionell. När den dagen kommer så har jag självklart inget som håller mig kvar vid Apple. Det fanns det inte förra gången heller, det råkade bara vara så att iPhone var det som kändes smidigast och trevligast att använda. Då. Hur det är nu vet jag inte. Det enda jag vet är att när det väl blir dags att byta lur så kommer jag, liksom förra gången, att titta på de lurar som finns på marknaden. Det är bara en telefon, inte ett livsavgörande val.

Jag har en 6S Plus 64GB. Önskar jag hade den du har istället. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, DruttenSE säger:

Hej

Först innan jag börjar och skriva, det här är mina personlig åsikter och vad jag vet nu, i denna stund.

Tar man illa över att man har en annan åsikt, sluta och läs NU. Jag menar det sluta och läs, nu, samla frimärken istället.

Jag tror att det är en ganska bra beskrivning i det stora hela. Eftersom jag har investerat i Appledatorer och gillar dem så är iPhonen en naturlig del och har en välfungerande integration. Eftersom jag är en av dem som inte har hela livet i telefonen är en telefon för mig en - TELEFON! Köpte en SE innan de la ner den och är supernöjd. Visserligen fick jag betala  över 3,000:- för den vilket sved, men jag är nöjd. Att betala 13,000:- för en telefon i min värld är gränsen för behov av sinnesundersökning! Men så är jag urgammal och förstår inget. 

JC_sax.gifbye.gif

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mentalt har jag switchat sen ett tag tillbaka. Tog steget i mars och provade både oneplus och s10. Oerhört roliga och spännande telefoner. Men det som ständigt drar mig tillbaka är att resten av familjen kör iOS. Det är oslagbart smidigt att ha samma plattform. 

 

Har ju även iPad och senaste apple watchen och allt lirar bra ihop. Men nu har jag bekymmer hur jag ska göra längre fram när jag anser att min iphone x är gammal. Redan när jag köpte den för runt 13k kändes det nästan sinnessjukt. Med apple watch är man nästan uppe i 20k.

 

iPhone 11 (eller vilket namn den får) lär ju kosta ännu mer och jag har kommit fram till att det blir orimligt. Antingen får jag köpa en xs när den är runt två år, eller rentav en 8/xr, fast det skulle kännas riktigt tråkigt.

 

Min uppfattning är att det är iOS som är det som gör det svårt/omständigt att bryta sig loss. Visst skulle ens omgivning använt android är det inga problem. Minns att jag satt länge och försökte hitta lösningar på konflikter mellan android och iOS. Ville att resten av familjen skulle börja använda google program såsom kalender, platsdelning (google maps), google kontakter, google duo etc. 

 

Men det slutade med att jag inte orkade övertyga/lära alla så jag tyckte det var enklare att fortsätta med min iphone. 

 

Telefonen som jag nu ser fram emot och kanske kan vara den som gör att jag byter är kommande note 10.

 

Som sagt det är inte lätt. Speciellt inte när telefoner såsom s10/oneplus 7pro känns extremt futuristiska gentemot iphone som nästan känns antik. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Varför denna hysteri på nya telefoner??

 

Jag köper alltid begagnade, till mig själv och de i familjen, och ligger några generationer bakom.

Nu har jag en 7+ (de övriga 6s i familjen (3st)) och den fungerar perfekt med det jag använder den till.

Köpte den för typ 3000kr med trasig skärm, för minst 1 år sedan.

Skulle inte som det är nu att ge mer 3-5K kr för en telefon.

 

Gör en behovsanalys och verkligen tänk över - behöver du en telefon för 10-20K??

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju fler som ogillar iPhone desto fler begagnade blir till salu billigt. 195804200_dancing_banana.gifc200.gif.1d859fdd824487ff3ef8e84e383a7cd6.gif

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Varför denna hysteri på nya telefoner"

 

För att man tycker ny teknik är rolig kanske?? En del köper nya kläder, en del köper de på myrorna. 

 

Självklart behöver man inte en telefon för 10-20k, det skulle säkert fungera med en nokia knapptelefon för 199kr, men hur kul är det? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha en bättre mobilkamera och kanske därför köper jag en Pixel 3a, om priset blir det rätta. Om jag gör det så kanske jag glider över i Googlesfären. Installerar Chrome OS på en gammal MBP Mid 2009 och kör Chromecast (har redan en) som videonav. Jag bryr mig inte så mycket. De dagar jag hade påtagliga behov av just Apple är sedan länge över. I rent faktisk mening har jag aldrig switchat från det ena till det andra utan har alltid hållit mig uppdaterad vad gäller olika OS och olika hårdvaror. Kul med Android som man kan programmera om.

 

32 minuter sedan, Magnus76 säger:

... Självklart behöver man inte en telefon för 10-20k, det skulle säkert fungera med en nokia knapptelefon för 199kr, men hur kul är det? 

Nja, om man behöver appar och sådant duger det inte. Men en Motorola E5 kostar en knapp tusenlapp och den kan köra alla appar man behöver. Där får man mycket mobil för pengarna.

Redigerad av Alix
Fel länk blev rätt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone är fantastiska, men priset är vansinnigt. Alla har väl en egen gräns för när en telefon är "tillräckligt" bra, och den gränsen nåddes för mig egentligen med Samsing Galaxy S4 i9506 från 2013; tyvärr gick GPS sönder på den så 2018 köpte jag en (oanvänd men begagnad) S7 för typ 2500 (kommer ej ihåg exakt) på Tradera. S4 hade en svag kamera inomhus, men S7 är jag nöjd med. Ser inga skäl att byta på länge. Lagom format, 5", och vansinnigt skarp och bra Super AMOLED-skärm (2560x1440=577 PPI)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största problemet är Android, dessutom blir man påtvingad bloatware appar från telefontillverkaren+diverse Google appar och även i vissa fall från Microsoft. iOS är säkrare, perfekt designad för hårdvaran och har tillräckligt bra kameror även för den inbitne amatörfotografen. Dessutom är kamera apparna till iOS hästlängder bättre än de som finns till Android. Camera +2 har exempelvis en helt suverän makrofunktion. Framförallt är iOS lättare att använda och snabbare att använda vissa funktioner. FC6422C8-5CC0-4A66-B6A6-17912F7C05BA.thumb.jpeg.3cc0597407382e00e4ecd80577e83f4c.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, iMarc säger:

Största problemet är Android, dessutom blir man påtvingad bloatware appar från telefontillverkaren+diverse Google appar och även i vissa fall från Microsoft. iOS är säkrare, perfekt designad för hårdvaran och har tillräckligt bra kameror även för den inbitne amatörfotografen. Dessutom är kamera apparna till iOS hästlängder bättre än de som finns till Android. Camera +2 har exempelvis en helt suverän makrofunktion. Framförallt är iOS lättare att använda och snabbare att använda vissa funktioner. FC6422C8-5CC0-4A66-B6A6-17912F7C05BA.thumb.jpeg.3cc0597407382e00e4ecd80577e83f4c.jpeg

Men snäll herrn, nu prata jag inte om Samsung eller några andra tillverkare av android telefoner utan jag talar om motpolen mot Iphone och det blir Google pixel 3. 

Den har naturligtvis google appar men däremot inga windows program om man inte vill ladda ner dom själv.

Nu har google infört ett säkerhets system som göra den går igenom hela telefon efter skadliga koder och annat som kan skada telefonen.

Så säkerhets nivån på android telefonen har höjts och jag pratar fortfarande om pixel 3.

Google har en lång bit kvar till samma nivå som Apple har och det kan man inte sticka under stolen med, det är därför jag inte är helt såld på android telefon, och fortfarande pratar vi om Pixel 3.

När det gäller kamran, så är det många som säger att Pixel 3 är en av dom bästa kamrer som finns på mobilmarknaden, den behöver man inte ha något extra program för fota med.

Sänder med en bild som jag tog med pixel 3, idag, med googels egna fotoprogram, så kan du jämföra.

blad.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DruttenSE säger:

Men snäll herrn, nu prata jag inte om Samsung eller några andra tillverkare av android telefoner utan jag talar om motpolen mot Iphone och det blir Google pixel 3. 

Den har naturligtvis google appar men däremot inga windows program om man inte vill ladda ner dom själv.

Nu har google infört ett säkerhets system som göra den går igenom hela telefon efter skadliga koder och annat som kan skada telefonen.

Så säkerhets nivån på android telefonen har höjts och jag pratar fortfarande om pixel 3.

Google har en lång bit kvar till samma nivå som Apple har och det kan man inte sticka under stolen med, det är därför jag inte är helt såld på android telefon, och fortfarande pratar vi om Pixel 3.

När det gäller kamran, så är det många som säger att Pixel 3 är en av dom bästa kamrer som finns på mobilmarknaden, den behöver man inte ha något extra program för fota med.

Sänder med en bild som jag tog med pixel 3, idag, med googels egna fotoprogram, så kan du jämföra.

blad.jpg

Det låter som att Pixel 3 är en revolutionerande telefon på alla sätt i android-världen. Fantastiskt!

Nä jag gillar iPhone bättre ändå och håller mig till dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Hela grejen med det här inlägget var vad jag tyckte och varför jag skulle överge iPhone.

Tar man det jag skrev i korta drag så blir det så här.

Apple har i princip övergett att ge en telefon för folket och vara ett företag nya ider och smarta lösningar, till att bli ett företag som tänker mera på plånboken istället, vilket att på ren svenska, jävligt synd.

Att du vill köra med iPhone och trivs med det är jättebra så fortsätt med det.

Jag har andra som jag har rekommenderat iPhone till, för den är enkel att använda den.

Men själv ser jag att android telefoner blir bättre och bättre.

Så ha en trevlig vecka. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone 7 finns ju fortfarande att köpa, kostar 5 795 kr hos Apple Store och vill man ha en iPhone XR så har ju Apple inbytespris och då kostar den strax över 7 000 kr om man lämnar in sin gamla i inbyte. Men jag tror att de flesta köper med abonnemang och på avbetalning, det gör jag själv. Apple har alltid haft höga priser och det har alltid funnits konkurrenter som varit billigare. Ända sedan Apple // så har det varit så. Så inget har ju ändrats där. Apple har aldrig gjort "produkter för folket" så, de har alltid haft premiumpriser. 

Det som gör att jag fortsätter med Apple det är ju interaktionen och synken mellan alla enheter, det fungerar smidigast med Apple tycker jag. iCloud, Apple ID, kontakter, kalender, anteckningar, dokument. Och jag kör Apple Music. Plus att jag tycker alternativen är fulare och bökigare att använda. :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Raphael säger:

iPhone 7 finns ju fortfarande att köpa, kostar 5 795 kr hos Apple Store och vill man ha en iPhone XR så har ju Apple inbytespris och då kostar den strax över 7 000 kr om man lämnar in sin gamla i inbyte. Men jag tror att de flesta köper med abonnemang och på avbetalning, det gör jag själv. Apple har alltid haft höga priser och det har alltid funnits konkurrenter som varit billigare. Ända sedan Apple // så har det varit så. Så inget har ju ändrats där. Apple har aldrig gjort "produkter för folket" så, de har alltid haft premiumpriser. 

Det som gör att jag fortsätter med Apple det är ju interaktionen och synken mellan alla enheter, det fungerar smidigast med Apple tycker jag. iCloud, Apple ID, kontakter, kalender, anteckningar, dokument. Och jag kör Apple Music. Plus att jag tycker alternativen är fulare och bökigare att använda. :)
 

Ja de har alltid varit lite dyrare, men skillnaden nu har blivit enorm. En effekt har varit att de säljer betydligt färre enheter worlwide. Kanske inte i USA, men resten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns 80-talet när en Apple Macintosh låg på 20 000 kr och en motsvarande Atari ST låg på 5 000 kr... Så att en iPhone är dyrare än konkurrenterna, det stör inte mig. Jag byter så sällan ändå. Kör vidare med min SE. Apple håller länge. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Raphael säger:

Jag minns 80-talet när en Apple Macintosh låg på 20 000 kr och en motsvarande Atari ST låg på 5 000 kr... Så att en iPhone är dyrare än konkurrenterna, det stör inte mig. Jag byter så sällan ändå. Kör vidare med min SE. Apple håller länge. 

Ja men då passar ju iPhone för dig som nöjer dig med en budgetvariant. De som har blivit extremt mkt dyrare är ju flaggskeppen som åtminstone jag tidigare velat ha. 

 

Apples affärsidé kan ju knappast vara att tillverka flaggskepp som är så dyra att de säljer mycket mycket sämre? Visst många kanske då istället köper 1-2 generationer äldre lurar, men utgår ifrån att de önskar att de flesta har deras senaste. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det ligger i själva ordet ”flaggskepp” att de ska vara dyra. Det är ju inte så att Apple inte gör budgetmodeller. Apple gör mobiler i flera prisklasser. Apples affärsmodell är att tjäna pengar, inte att ägna sig åt välgörenhet. Flaggskeppen är exklusiva modeller för en exklusiv målgrupp. Apple har andra modeller till lägre priser, så jag förstår faktiskt inte problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Raphael säger:

Tycker det ligger i själva ordet ”flaggskepp” att de ska vara dyra. Det är ju inte så att Apple inte gör budgetmodeller. Apple gör mobiler i flera prisklasser. Apples affärsmodell är att tjäna pengar, inte att ägna sig åt välgörenhet. Flaggskeppen är exklusiva modeller för en exklusiv målgrupp. Apple har andra modeller till lägre priser, så jag förstår faktiskt inte problemet.

Ja fast apples flaggskepp innan iPhone X hette iPhone 6/6s/7/8. De kostade inte så mycket mer än andra märkens flaggskepp. Så just deras nuvarande flaggskepp är mycket dyrare än för några år sedan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och de fortsätter sälja de äldre modellerna när de kommer ut nya och de äldre modellerna säljs till lägre pris. Jag har inget emot den idén - jag köper de ju äldre modellerna. Jag ser inget konstigt i att flaggskeppen har stigit i pris de har ju stigit i teknik också. De blir tekniskt allt mer avancerade vilket kräver en allt mer avancerad produktionsteknik, och dessa investeringar vill de ju självfallet hämta hem. Jag ser inget konstigt med det. Alternativet hade ju varit att lansera nya modeller med mindre avancerad konstruktionstekniskt och ha ett lägre pris bara för att närma sig konkurrenternas prisnivåer men det hade sänkt varumärket Apple. Apple är ju spetsteknik, kunderna förväntar sig hög nivå. Och de kunder som inte har råd att betala för flaggskeppen de väljer de lägre prissatta modellerna. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom även ihåg att kronan har sjunkit i förhållande till dollarn och Apple gör sina beställningar och transfereringar i US dollars. De är ju ett amerikanskt företag. Så dollarkursen har en direkt inverkan på priserna. 

 

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo de har såklart stigit i teknik. Men de har ju de stora androiderna oxå gjort, t.o.m gått om på vissa områden. 

 

Men de har inte stigit lika mkt i procent som apple gjort. Visst dollarn har en påverkan. 

 

Men undrar hur länge de kommer tillverka flaggskepp som egentligen bara amerikanarna har råd med. För oss andra är ju 12-18k helt sjuka pengar. 

Redigerad av Magnus76
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
John Stalberg
2019-06-17 på 17:13, Magnus76 säger:

Apples affärsidé kan ju knappast vara att tillverka flaggskepp som är så dyra att de säljer mycket mycket sämre?

Jo, det är precis deras affärsidé. I alla fall om man menar färre sålda enheter med ”säljer mycket mycket sämre”. De tjänar pengar på höga marginaler och på att omsättningen blir hygglig i och med att varje enhet är dyr. Motsatsen till Apples affärsidé är att sälja billiga saker i massupplaga. Apple har alltid haft detta fokus att konkurrera i de dyrare segmentet. Vissa eller till och med många tillverkare har ett sortiment som sträcker sig från billiga saker till dyrare. De täcker hela skalan typ. Apple gör inte det, de har inget alls i det billiga sortimentet. Detta om något visar på att de väljer att sälja färre och dyrare hellre än många och billiga.

 

Det finns bilmärken och andra produkt-tillverkare som gör likadant. Få kan väl förneka att oavsett vad den egna ekonomin tillåter så är det tekniskt sett, utvecklingsmässigt typ, intressantare i flaggskepps-klassen. Det tycker även de som bestämt Apples inriktning genom åren. Det kostar att ligga på topp!

 

Givetvis finns det själ för att vara kostnadsmedveten även om man siktar på att köpa en av de dyrare lurarna på marknaden. I regel kostar det mycket pengar för att få det allra bästa gentemot det näst bästa. Inte menat att Apple är det bästa här utan överhuvudtaget är det dyrare och dyrare med förbättringar när man närmar sig det bästa som går att uppbåda. I bilvärlden är detta extremt tydligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...