Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Deleta från skrivbordet - riskabelt?


ulbn
 Share

Rekommendera Poster

Enl bifogade bild - hur deletar jag dessa pilmarkerade blå foldrar bara  från skrivbordet (UTAN ATT DOM FÖRSVINNER PERMANENT FRÅN DATORN?), samt om möjligt också "Macintosh HD"-ikonen...??

(om frågan "varför" uppstår - jo jag vill ha ett snyggt och rent skrivbord, inte en massa gammalt skräp)

Säg gärna  till om jag är ute på "osäker mark" gm att deleta!

 

Detta må vara synnerligen elementära Mac-kunskaper, men jag vill ju inte sabba något som sedan inte kan ångras...

 

Hoppas få lära mej nåt nytt även idag!

/ulbn

 

Skärmavbild 2019-06-12.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applications-mappen / program-mappen, har en pil i sig. Det betyder att den är ett Alias, alltså en kopia och en genväg till en mapp som ligger i hårddisken. Den kan du flytta till papperskorgen, för den mappen ligger redan på ett annat ställe egentligen. 

 

De andra mapparna ska du inte radera, för då försvinner de från datorn. Däremot ska du flytta dem till något annat ställe dit du hellre vill ha dem. 

 

Dubbelklicka på Macintosh HD för att få upp ett Finder-fönster till hårddisken. Sök upp din användarmapp/hem-mapp och öppna den. Den har symbolen av ett hus och har ditt användarnamn i datorn. 

 

Dra nu över mapparna från Skrivbordet till där du vill ha dem. Förslagsvis så lägger du mapparna med bilder i mappen Bilder som finns under din användare. 

 

Macintosh HD-symbolen slår du av på i inställningarna för Finder: under Finder uppe i menyraden finns Inställningar/Preferences. 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack Raphael!

Det är vid såna här tillfällen som Mac World Forum är så otroligt värdefullt...

Jag ska testa och följa din pedagogiska instruktion...

och kommer arr fråga igen om jag kör fast.

OK?

Ha en bra dag

/ulbn

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alias kan med fördel användas i dockan

då kommer du åt dem med en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...