Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu har Apple sin starkaste Mac-serie på flera år


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
1808265901.jpg
Lanseringen av Mac Pro avslutar en mycket märklig period för Apples datorer, och förhoppningsvis är det här början på en bättre tid för Apples äldsta produktserie: Mac. Det skriver MacWorlds testredaktör Samuel Nyberg.NFLpVXQD0UI

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man låter en större del av produkterna förfalla, är det svårt att inte göra stora förbättringar. Apple borde skämmas för att man har misskött Macen så! :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste ä la att jag är mer sugen än någonsin att köpa ny Mac. De bästa datorerna i världen. :wub:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skall vi starta en omrösningstråd

 

Vilka modeller passar Pro segmentet bäst?

 

Mac PRo

Imac Pro

Imac 27 tum

 

vilken modell passar bäst till konsument marknaden

Imac 21 tum

mac Mini

 

vilken passar bäst till bärbart

MacBook Air

MacBook

MacBook Pro

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

vilken passar bäst till bärbart

MacBook Air

MacBook

MacBook Pro

 

Beror väl på hur stark man är och villig att krångla ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, ronny säger:

skall vi starta en omrösningstråd

 

Vilka modeller passar Pro segmentet bäst?

 

Mac PRo

Imac Pro

Imac 27 tum

 

vilken modell passar bäst till konsument marknaden

Imac 21 tum

mac Mini

 

vilken passar bäst till bärbart

MacBook Air

MacBook

MacBook Pro

Jag för min del är glad att Apple förser med alternativ så att vi konsumenter har att välja mellan. 

 

Du gillar Mac pro, Axelman iMac och jag & Alix Mac mini. Smaken är som baken. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, e-snobben säger:

Om Apples datorer är så bra som de själva påstår, varför har de då bara 6,6% av den totala marknaden? (Eller 6,8% beroende på hur man räknar). Är 93% av datoranvändarna dumma i huvudet som inte förstår bättre? Dvs i stort de som kör Windows istället för macOS. Nej, de är inte dumma i huvudet. Skulle tro att i de flesta fall stavas orsaken "kostnad", inte bara för det enskilda datorköpet utan även kostnaden över tid.

135249068_Skarmavbild2019-06-11kl_16_19_54.png.45c8af78818ab159e3da1b05beb4754b.png

 

883491541_Skarmavbild2019-06-11kl_16_20_39.png.0fa91a04f266937e27fec4af8242f320.png

 

Ovanstående skärmdumpar är hämtade härifrån.

https://www.cultofmac.com/618730/q1-2019-pc-market-apple-mac-gartner/

 

Jämfört med 2017 har för övrigt Mac-användarna minskat med ca 1%.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.620921/macforsaljningen

 

Alla fanatiker kan fortsätta banka huvudet i väggen, siffrorna blir inte bättre för det. En gång i tiden var även jag smittad, men numera ser jag klart, utan skygglappar av märket Apple.

En av orsakerna är okunskap om att det finns annat OS än Windows. 

Den stora massan går till Elgiganten och köper det dom är bekväm och van vid. Dom orkar helt enkelt inte utforska något nytt. Vill bara att det ska fungera som förut. Inlärningskurvan är helt enkelt för stor för många att dom ska ta steget. 

 

Att kostnaden är högre håller jag inte med om med tanke på den livslängd jag har haft med mina Apple datorer. 

Men alla får tycka vad dom vill och kalla mig för fanboy men det är min övertygelse 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, e-snobben säger:

Om Apples datorer är så bra som de själva påstår, varför har de då bara 6,6% av den totala marknaden? (Eller 6,8% beroende på hur man räknar). Är 93% av datoranvändarna dumma i huvudet som inte förstår bättre? Dvs i stort de som kör Windows istället för macOS. Nej, de är inte dumma i huvudet. Skulle tro att i de flesta fall stavas orsaken "kostnad", inte bara för det enskilda datorköpet utan även kostnaden över tid.

135249068_Skarmavbild2019-06-11kl_16_19_54.png.45c8af78818ab159e3da1b05beb4754b.png

 

883491541_Skarmavbild2019-06-11kl_16_20_39.png.0fa91a04f266937e27fec4af8242f320.png

 

Ovanstående skärmdumpar är hämtade härifrån.

https://www.cultofmac.com/618730/q1-2019-pc-market-apple-mac-gartner/

 

Jämfört med 2017 har för övrigt Mac-användarna minskat med ca 1%.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.620921/macforsaljningen

 

Alla fanatiker kan fortsätta banka huvudet i väggen, siffrorna blir inte bättre för det. En gång i tiden var även jag smittad, men numera ser jag klart, utan skygglappar av märket Apple.

 

 

Naturligtvis är det främst kostnaden som gör att mac inte har större marknadsandel. Folk ser inte mervärdet av att slänga ut flera tusenlappar extra för likvärdig hårdvara bara för att få en Apple-logga på datorn.

 

Tittar man dock på OS market share för desktopen så ligger "OS X" på lite drygt 13 % vilket är en uppgång från tidigare år:

 

http://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide/#monthly-201806-201906-bar

 

När Apple nu har ett förnyat fokus på desktopen så tror jag att den uppgången kommer att fortsätta. 

 

Att det skulle bero på okunskap är såklart rent skitsnack. Alla elektroniklador säljer mac och övriga Apple-produkter så även Elgiganten. Det säger en hel del om användaren som skriver så korkat.

 

 

  

Redigerad av Erik1900
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, e-snobben säger:

Om Apples datorer är så bra som de själva påstår, varför har de då bara 6,6% av den totala marknaden? (Eller 6,8% beroende på hur man räknar). Är 93% av datoranvändarna dumma i huvudet som inte förstår bättre? Dvs i stort de som kör Windows istället för macOS. Nej, de är inte dumma i huvudet. Skulle tro att i de flesta fall stavas orsaken "kostnad", inte bara för det enskilda datorköpet utan även kostnaden över tid.

135249068_Skarmavbild2019-06-11kl_16_19_54.png.45c8af78818ab159e3da1b05beb4754b.png

 

883491541_Skarmavbild2019-06-11kl_16_20_39.png.0fa91a04f266937e27fec4af8242f320.png

 

Ovanstående skärmdumpar är hämtade härifrån.

https://www.cultofmac.com/618730/q1-2019-pc-market-apple-mac-gartner/

 

Jämfört med 2017 har för övrigt Mac-användarna minskat med ca 1%.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.620921/macforsaljningen

 

Alla fanatiker kan fortsätta banka huvudet i väggen, siffrorna blir inte bättre för det. En gång i tiden var även jag smittad, men numera ser jag klart, utan skygglappar av märket Apple.

Jag tror att de mer medvetna (som jag) skiter i marknadsandelar och väljer det som fungerar bäst. Att X antal flugor gillar dynga betyder inte att det är rekommendabelt för människor att ha på menyn. Bara det med säkerhetshålen i windoze borde ha gjort slut på Microsoft som ett alternativ även på företag med tekniker rädda om sina jobb.

Men visst har priset betydelse för dem utan större förståelse för teknik och att Microsoft är och förblir datorvärldens McDonalds. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en PC men skulle blixtsnabbt installera Linux. Windoze är för kass.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag tror att de mer medvetna (som jag) skiter i marknadsandelar och väljer det som fungerar bäst. Att X antal flugor gillar dynga betyder inte att det är rekommendabelt för människor att ha på menyn. Bara det med säkerhetshålen i windoze borde ha gjort slut på Microsoft som ett alternativ även på företag med tekniker rädda om sina jobb.

Men visst har priset betydelse för dem utan större förståelse för teknik och att Microsoft är och förblir datorvärldens McDonalds. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en PC men skulle blixtsnabbt installera Linux. Windoze är för kass.

Windoze? Hur gammal är du egentligen, 14? 

 

Min erfarenhet är att människor som skryter om sitt stora tekniska kunnande brukar vara precis motsatsen och jag tror att det gäller även här. I övrigt brukar mac-användare vara ganska kända för att vara otekniska, därav deras produktval.

  • Haha 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2019-06-11 på 16:43, e-snobben säger:

Om Apples datorer är så bra som de själva påstår, varför har de då bara 6,6% av den totala marknaden?

Beror på vad man prioriterar. Min egen uppfattning är att den stora mängden av PC köps in av företag, där den som köper datorn inte är samma person som ska använda den. Då är det lätt att bara ta det billigaste, speciellt om mjukvaran är tänkt att funka i stora organisationer med egna "IT-hörnor" som ska administrera allt.

 

Sen finns nördar, gamers med flera. Jättebilligt att köpa PC med stort grafikkort.

 

Där jag jobbar just nu har vi haft den stora lyxen att få välja dator fritt (!). Cirka 80% Macar på det kontoret, om inte mer. De som istället har valt Windows (en och annan Linux finns också) har väl sina skäl, men då är det inga billiga datorer de har köpt heller. Tänk Surface Book t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Beror på vad man prioriterar. Min egen uppfattning är att den stora mängden av PC köps in av företag, där den som köper datorn inte är samma person som ska använda den. Då är det lätt att bara ta det billigaste, speciellt om mjukvaran är tänkt att funka i stora organisationer med egna "IT-hörnor" som ska administrera allt.

Där är det ju IT-chefen som bestämmer. Han får lön efter hur stor avdelning han chefar över och då måste han ha många som servar  datorerna, alltså Windows.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-06-11 på 16:43, e-snobben säger:

Om Apples datorer är så bra som de själva påstår, varför har de då bara 6,6% av den totala marknaden?

Hur stor marknadsandel har Rolls-Royce av bilmarknaden? Eller Mercedes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-06-11 på 23:38, Erik1900 säger:

I övrigt brukar mac-användare vara ganska kända för att vara otekniska, därav deras produktval.

Källa på det? 

Tror att du utgår mest från dig själv.....

Jag har väldigt svårt att föreställa mig att exempelvis mac-användare inom forskning, musikproduktion, design, bild, medicin, astronomer samt programmering  etc är otekniska och okunniga. 

Jag skulle snarare säga tvärtom. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

 

 

Sen finns nördar, gamers med flera. Jättebilligt att köpa PC med stort grafikkort.

Ja man måste i regel vara en nörd för att hålla på och krångla med Windows vilket resulterar att man knappt får något vettigt gjort med datorn. Jag har en PC, hade den i princip enbart för spel. 

Men efter jag köpte grabbens PS4 Pro för några tusenlappar har jag inte använt datorn en enda gång efter det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...