Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Info om bildstorlek


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

I appen bilder på min iPhone så hittar jag ingen funktion där jag ser en bilds information om antal MB, pixlar osv. Hur får jag fram det?

Jag har även Google Foto installerat, där däremot kan jag se en bilds info, en fråga jag har också vad gäller Google Foto är när man väljer visa info, så står det först ett högre MB för bilden, och efter antal pixlar ett lägre värde, varför är det så och vilket är det rätta?

När jag importerade bilderna nu senast via SD-kortet från min Canon kamera till min mini, högerklickar jag då på en bild får jag fram det lägre värdet i MB. Kameran jag har är på 16 Megapixel och är inställd på max kvalité, JPEG 100%. 

Vad är det jag har missat eller inte förstår?

444A03B8-2AA1-453B-9D6E-4A4650DB9B8D.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har du redan frågat om och fått svar på. Du måste installera tredjeparts program för att få fram den informationen.

 

Bara för att kameran är på 16 Megapixel betyder inte det att en bild alltid kommer bli 16MB stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, iMarc säger:

när man väljer visa info, så står det först ett högre MB för bilden, och efter antal pixlar ett lägre värde, varför är det så och vilket är det rätta?

Det första värdet är MegaPixel (inte MegaByte). Jpeg-bilder är komprimerade, därför är antalet MB mindre än antalet MP.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du behöver titta på det i Macen, inte iPhone. I Mac får du fram det. 
Pixlarna och storleken på filen får man Bilder genom att ha bilden uppe och sen trycka på (I) rutan uppe till höger i fönsterlisten, till vänster om delningsknappen. Eller tryck [ alt ] [ I ]. MegaPixel värdet talar dock inte Bilder om, det läser inte det. Storleken i Mb beror på bilden, samma Mp kan bli olika stora i Mb på grund av hur komprimeringen fungerar. Komprimeringen tar ju bort bildinformation som upprepas, så om det finns stora ytor i bilden som innehåller samma information så kommer den bilden kunna komprimeras mer än en bild som innehåller mer olika detaljer. Om du fotar av en grå vägg så kommer den kunna komprimeras mer än om du fotar av ett indiskt festfirande med tusentals olika färger och detaljer. :)

 

Redigerad av Raphael
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder The Photo Investigator och betalade tom en mycket blygsam summa och fick integration i iOS som jag gillar. Kan få info direkt i Bilder genom Dela-knappen som vanligt. 

 

860BE83A-8BA5-492F-B1F5-37C4FD611C98.jpeg

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag använder The Photo Investigator och betalade tom en mycket blygsam summa och fick integration i iOS som jag gillar. Kan få info direkt i Bilder genom Dela-knappen som vanligt. 

 

860BE83A-8BA5-492F-B1F5-37C4FD611C98.jpeg

Tack för tipset. Köpte den också, helt suverän app! ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ställt om från JPEG till TIFF i mina kamera appar, filerna blir ju mycket större, men det känns som en bra idé då jag vill redigera bilderna och göra pappersförstoringar i 40X-format. Men jag vet inte om detta är en bra idé ändå eftersom filerna inte får vara för stora vid uppladdning till FujiFilm, minns inte vilken gräns det var, men jag antar att jag måste åtminstone spara filerna i JPEG-format? Jättebra i Photoshop där man kan välja storleken, kvalitén när man sparar till JPEG. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag undrar om det går att göra en förstoring på denna bild i format 20 x 30 eller 30 x 40? Eller är filstorleken för liten?

E3C8A8E7-C43C-4B02-B9FE-8550D33D6AB5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...