Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med att iTunes startar av sig själv


Mayki
 Share

Rekommendera Poster

Sedan ett par veckor har iTunes börjat starta upp av sig själv ? och jag har inte gjort några ändringar i inställningarna i iTunes. Plötsligt startar bara musik upp vilket är väldigt irriterande speciellt när jag tittar på en film eller video. 

Någon annan med samma problem som lyckats lösa detta?

Jag har en Macbook Air med OS X El Capitan version 10.11.6 och iTunes 12.8.2.3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett par riktiga @#€%& skit-hörlurar förr, Sony, med 3,5 mm-kontakt som inte riktigt passade och ständigt gjorde att iTunes med första låten startade.

Helt borta nu med ett par riktiga (Sennheiser) hörlurar med riktig 3,5 mm-kontakt som passar i Macens ljud-ingång. Köp aldrig billigt skräp till datorn är lärdomen jag dragit iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte Öppna vid inloggning på iTunes? Högerklicka på iTunesikonen i Dock. Eller som Startobjekt? Hittas under Användare och grupper i Systeminställningar.

Skärmavbild 2019-06-08 kl. 14.15.35.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

mikaellq Jag har ett par Koss-lurar och de ska väl vara bra. Det har iallafall inte varit några problem med dem tidigare.

Redigerad av Mayki
Glömde skriva till vem svaret är.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Axelman Jag har kollat det. Har varken 'öppna vid inloggning' eller 'som startobjekt'  markerat.

Redigerad av Mayki
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
35 minuter sedan, Mayki säger:

mikaellq Jag har ett par Koss-lurar och de ska väl vara bra. Det har iallafall inte varit några problem med dem tidigare.

Om 3,5mm-kontakten är av samma sort/format som den på mina gamla Sony-lurar så är det till och med troligt att du nu lider av precis samma problem som mig, en kontakt som inte passar helt i Apples specialare.

Ingen större skillnad på mina två men den ena (i silver och som gav problem) verkar vara aningens längre än den i guld (som fungerar utan problem, utan att starta iTunes automagiskt).

Edit: Det klickar tydligt till när jag trycker in de nya Sennheiser-lurarna. Det gjorde aldrig det med de gamla som får vila i frid.
 

IMG_1545.jpg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Om 3,5mm-kontakten är av samma sort/format som den på mina gamla Sony-lurar så är det till och med troligt att du nu lider av precis samma problem som mig, en kontakt som inte passar helt i Apples specialare.

Ingen större skillnad på mina två men den ena (i silver och som gav problem) verkar vara aningens längre än den i guld (som fungerar utan problem, utan att starta iTunes automagiskt).

Edit: Det klickar tydligt till när jag trycker in de nya Sennheiser-lurarna. Det gjorde aldrig det med de gamla som får vila i frid.
 

IMG_1545.jpg

Testade nu att ha på min JAWBONE-högtalare i stället och då går inte iTunes igång ? Det klickar inte heller till när jag sätter in mina Koss-lurar i uttaget, så det är kanske som du tror att  det är där problemet ligger. Tack för hjälpen!! Frågan är då vad jag ska köpa för nya lurar, jag vill ha några lätta som typ Koss. Har du något förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Mayki säger:

Testade nu att ha på min JAWBONE-högtalare i stället och då går inte iTunes igång ? Det klickar inte heller till när jag sätter in mina Koss-lurar i uttaget, så det är kanske som du tror att  det är där problemet ligger. Tack för hjälpen!! Frågan är då vad jag ska köpa för nya lurar, jag vill ha några lätta som typ Koss. Har du något förslag?

Jag har ingen jätteerfarenhet i ämnet, vet bara att kvalitet långsiktigt lönar sig.
Mina nuvarande Sennheiser HD 280 Pro hör till de bättre utan att kosta skjortan strax under tusenlappen.

Inte de lättaste men sitter bekvämt med mjuka kuddar som också sluter tätt om öronen för att stänga ute oljud och kanske dessutom för att inte behöva störa min omgivning heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Enkla svaret är om man kan prova lurarna i uttaget innan köp, då märker man om de fungerar elektriskt eller inte. :) Dvs om iTunes tror sig få en signal om att starta, eller inte. Jag kör med Grado sedan många år och de fungerar bra. Jag har en äldre generation av de här: https://www.djservice.se/artikel/grado-sr60e?gclid=CMS-1cSx2uICFQHCsgodCSoFuA

Jag tycker de är lätta. :) Men de är öppna lurar så kanske inte världens bästa på tåg och sånt, för de både släpper igenom ljud och hörs ut till omgivningen. Jag har löst det genom att köra Urbanista Seattle när jag är på resa, men de låter inte lika bra som Grado. Urbanista är en sluten lur och det märks på ljudet också som låter lite mer instängt och mindre, men de fungerar okej och har även en mikrofon vilket inte Grado har. Så för finlyssning hemma kör jag Grado, men på tunnelbanan eller tåg så kör jag Urbanista. 

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Raphael säger:

Enkla svaret är om man kan prova lurarna i uttaget innan köp, då märker man om de fungerar elektriskt eller inte.

Är vissa modeller av hörlurar mer ämnade för typ iPhone, iPad etc och andra för typ macbook/laptops? Hur vet man skillnaden om det inte står på förpackningen. Något speciellt man ska ha koll på?

 

Tack för tips om Grado, de ser fina ut, ska kolla in dem ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Mayki säger:

Är vissa modeller av hörlurar mer ämnade för typ iPhone, iPad etc och andra för typ macbook/laptops? Hur vet man skillnaden om det inte står på förpackningen. Något speciellt man ska ha koll på?

 

Tack för tips om Grado, de ser fina ut, ska kolla in dem ?

Iphone/iPad-lurar har mikrofon och några extra knappar för volym och start/stopp av spår, de är kompatibla med Macbook, fungerar med Macbook för att styra iTunes och för samtal med FaceTime. Dessa är märkta för iPhone, står på förpackningen. Lurar utan dessa specialfunktioner, som har en vanlig 3.5mm mini-kontakt, de brukar fungera bra i Mac. Mina Grado SR60 har ingen iPhone-kontakt utan bara vanlig 3.5mm mini-jack och den fungerar utmärkt i min Macbook, och fungerar även med iPhone fast det går bara att lyssna med dem, inte ringa. Urbanista är iPhone-lurar som jag även använder med Mac när jag kör videosamtal. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-06-09 på 11:37, Raphael säger:

Iphone/iPad-lurar har mikrofon och några extra knappar för volym och start/stopp av spår, de är kompatibla med Macbook, fungerar med Macbook för att styra iTunes och för samtal med FaceTime. Dessa är märkta för iPhone, står på förpackningen. Lurar utan dessa specialfunktioner, som har en vanlig 3.5mm mini-kontakt, de brukar fungera bra i Mac. Mina Grado SR60 har ingen iPhone-kontakt utan bara vanlig 3.5mm mini-jack och den fungerar utmärkt i min Macbook, och fungerar även med iPhone fast det går bara att lyssna med dem, inte ringa. Urbanista är iPhone-lurar som jag även använder med Mac när jag kör videosamtal. 

Tack för svar och förklaring Raphael! ?De Koss-lurar jag har är utan mikrofon men med start/stopp, men de funkar uppenbarligen inte på min macbook utan att ställa till problem med iTunes, de fungerar däremot bra på min iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det något problem med dem. Jag har inte haft något problem med mina iPhone-lurar på Mac. Men det kan vara skräp i kontakten på Mac också som gör att den läser signalen felaktigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...