Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tyst NAS (endast lagring)


TB-000
 Share

Go to solution Solved by TB-000,

Rekommendera Poster

Jag upplever att skrivning till min TimeCapsule tar längre tid och att jag oftare hör hur den flyttar skriv-huvudena i TimeCapsule nu än för ett år sedan.  Av det drar jag slutsatsen att hårddisken i min TimeCapsule kanske inte håller så länge till. (Det finns c:a 50% ledigt utrymme på disken i TimeCapsule, så den är inte långsam för att den är full.)

 

Jag funderar på att skaffa en liten och tyst NAS för fillagring (istället för att ha fillagring på TimeCapsule). Jag vill ha en NAS som är litet och tyst. Den behöver inte vara jättesnabb. Jag är bara intresserad av att läsa och skriva filer från mac-datorer på LAN, inklusive att köra TimeMachine mot NASen. Åtkomst från internet är inte intressant. Att spela upp filmer direkt från NASen är inte heller intressant. Diverse cloud-konton är jag inte intresserad av. Appar på NASen är jag inte intresserad av.

 

Jag har hittat en NAS som verkar liten, tyst och dessutom snabb på beskrivningen. QNAP HS-251 https://www.qnap.com/en/product/hs-251 . Den är tyvärr dyr (kanske för att den har ett antal funktioner jag inte behöver). 

 

Är det någon som kan rekommendera en tyst liten NAS som inte är onödigt dyr?

 

Tack på förhand till alla som svarar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Solution

Eftersom jag ställde en fråga här, så bör jag väl även återkoppla...

 

Jag köpte en QNAP HS-251+ NAS och 2 st mekaniska hårddiskar (WD60EFRX). Tillsvidare är jag nöjd med den (även om jag tycker att lösningen var dyr).  Mycket snabbare än TimeCapsule, mycket tystare också. Och eftersom jag kör spegling av diskarna så borde det dessutom vara säkrare när det gäller ev. hårddiskfel.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, TB-000 säger:

Eftersom jag ställde en fråga här, så bör jag väl även återkoppla...

 

Jag köpte en QNAP HS-251+ NAS och 2 st mekaniska hårddiskar (WD60EFRX). Tillsvidare är jag nöjd med den (även om jag tycker att lösningen var dyr).  Mycket snabbare än TimeCapsule, mycket tystare också. Och eftersom jag kör spegling av diskarna så borde det dessutom vara säkrare när det gäller ev. hårddiskfel.

Kan den köra Time Machine? Jag hittade inget om det i specen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Kan den köra Time Machine? Jag hittade inget om det i specen.

Jodå, det fungerar utmärkt att köra TimeMachine.

 

Den har en begränsning att TimeMachine kan köras mot bara en volym (=partition) och av bara en inloggning så när två Macar kör TimeMachine mot den kan dom inte ha varsin partition, utan dom delar en partition. Det här betyder att man inte kan bestämma hur stor del av diskutrymmet vilken mac får använda för TimeMachine, utan man kan bara sätta ett tak för totalen av TM-backuper. 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
2019-07-12 på 18:46, TB-000 säger:

Den har en begränsning att TimeMachine kan köras mot bara en volym (=partition) och av bara en inloggning så när två Macar kör TimeMachine mot den kan dom inte ha varsin partition, utan dom delar en partition. Det här betyder att man inte kan bestämma hur stor del av diskutrymmet vilken mac får använda för TimeMachine, utan man kan bara sätta ett tak för totalen av TM-backuper. 

 

Jag får korrigera mig själv. Jag hittade nu denna beskrivning: Backing up one or more Macs using different NAS user accounts

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...