Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alix
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en vanlig HD-skärm, 1920x1080, och har haft länge. För att Mac OS X Mojave (och kommande Catalina) ska kunna ge bra fason på skärmtypsnittet (i och med Mojave upphörde subpixelantialiasering = typsnitt blir suddigare) behöver jag uppgradera skärmen.

Min Mac mini klarar som mest QHD, upp till 2560x1600, via Thunderbolt (Displayport). Vanligare faktisk bildskärmsupplösning på marknaden är dock 2560x1440. Jag är både fattig och snål och håller mig helst i prisklassen upp till 2500 kronor. Den ska vara 24 tum eller strax därunder.

Här är en populär skärm via Prisjakt för knappt två papp. Smaskens! Men jag vet inte så mycket om skärmar, det kanske både finns bättre och billigare? Alternativt något dyrare men klart bättre... ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Aayden säger:

Verkar inte vara helt kass för att vara en budget-skärm.

Citat

 

Summary

Lenovo’s L27Q presents a great value with a MSRP of $299, providing a extremely low lag 1440p IPS panel with fairly good grayscale performance. The monitor looks excellent on a desk, but has some build quality issues. It’s a solid buy for the asking price

 


https://displaylag.com/lenovo-l27q-qhd-monitor-review/
 

lenovo.png

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Alix säger:

Jag och @Aayden länkar till samma skärm, @mikaellq länkar dock till en annan, större.

 

Aj då. Får skylla på sökförslagen i Google. Jag valde en utan att läsa närmare.
Men idén som sådan är ändå god. Spana in några tester, några reviews, innan du köper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, mikaellq säger:

Aj då. Får skylla på sökförslagen i Google. Jag valde en utan att läsa närmare.
Men idén som sådan är ändå god. Spana in några tester, några reviews, innan du köper.

Tanken har slagit mig. Men jag skulle ändå vilja få lite personlig feedback, om möjligt. Jag är dock snarare en som hjälper än blir hjälpt. Ça y est!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Sitter du nära skärmen? Det blir väldigt liten text om du har QHD (2560x1440) på 24 tum. Typ 122 ppi.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
21 timmar sedan, Alix säger:

i och med Mojave upphörde subpixelantialiasering = typsnitt blir suddigare

Har du testat detta?

https://www.howtogeek.com/358596/how-to-fix-blurry-fonts-on-macos-mojave-with-subpixel-antialiasing/

 

Jag körde det på en av mina datorer (kan inte minnas vilken :unsure: bara), och tycker det ser helt OK ut. Har väl vant mig vid lite sudd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Sitter du nära skärmen? Det blir väldigt liten text om du har QHD (2560x1440) på 24 tum. Typ 122 ppi.

Det var inte bra, då kan det kvitta.

 

1 timme sedan, marcushedenstrom säger:

Har du testat detta?

https://www.howtogeek.com/358596/how-to-fix-blurry-fonts-on-macos-mojave-with-subpixel-antialiasing/

 

Jag körde det på en av mina datorer (kan inte minnas vilken :unsure: bara), och tycker det ser helt OK ut. Har väl vant mig vid lite sudd.

Jo, har sett det. Hjälper tyvärr inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...