Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatering av forumplattformen


felix-d
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Under veckan (förhoppningsvis i morgon) kommer vi uppdatera forumet till senaste versionen av forumplattformen. Den innehåller en del buggfixar och nya funktioner och annat som ska göra det lite smidigare att använda MacWorld forum. Vi jobbar så snabbt vi kan men en viss nertid kan förekomma under själva uppdateringen.

 

Om ni märker några konstigheter efter uppdateringen kan ni skriva i den här tråden. Jag återkommer i tråden här senare.

Vänligen Felix,

IDG utveckling

Här är några av nyheterna:
 

  Citat

 

Major New Features / Enhancements

  • Post Before Registering
  • Animated GIFs
  • AdminCP Notification Center
  • New Email Features:
    • Email Statistics
    • Unfollow Without Logging In
  • SEO Improvements:
    • Improved pagination with page number now in path (rather than query string) and unique page titles for paginated pages.
    • Improved use of canonical tags.
    • Improved handling of empty containers and profiles to reduce soft 404s.
    • Improved JSON-LD markup, adding @id tags and fixing URLs for comments.
    • Removed page output hidden by JavaScript.
  • Performance Improvements:
    • Added Lazy Loading for images, which will speed up page rendering.
    • Added HTTP/2 support with prefetch/preload.
    • Added support for Brotli compression.
    • Improved default profile photos to use inline SVGs rather than generated images, which will speed up page rendering.
    • Improved browser caching of pages served by the guest page cache, which will reduce the number of requests reaching the server.
    • Improved handing of session data for guests to reduce database reads for guests.
    • Optimized images to reduce file size for faster page rendering.
    • Other minor performance improvements to reduce database queries and fix unnecessary code execution.

Core

  • Added setting to display user group formatting in more areas.
  • Added less intrusive browser notification prompt in Notifications menu.
  • Added ability to show sidebar blocks to only certain types of devices.
  • Added ability for club owners to reorder the navigation tabs.
  • Added ability for announcements to be linked to an URL or be a title only, improved consistency in how announcements are shown in different areas.
  • Improved UI for entering time intervals in AdminCP settings.
  • Added a new Icons & Logos section in the AdminCP which allows providing logos for use when sharing links from the community, adding the community as a home screen app on a mobile device (along with additional settings for a PWA manifest to control certain aspects the community’s behaviour when used in this way), and in Safari’s favourites menus and pinned tabs on macOS.
  • Added a new UI for attachments, showing a box with some information about the file, rather than a plain line.

 

New Server Requirements: PHP 7.1.0 or higher required (7.3.x now supported). MySQL 5.5.3 or higher requires (5.6.2 recommended).
 

Removed Features

  • Removed EmojiOne-style emojis due to licensing issues.
  • Removed Gravatar support due to privacy concerns and performance issues.
  • Removed password hashes when downloading a member list from the AdminCP. This is for security, to reduce the ease of obtaining sensitive data if the AdminCP is ever compromised.
  • Removed the name of the content (e.g. topic) from the “Next Unread” link which could consume significant server resources on large communities.

 

 

 

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är uppdateringen klar! Dock pågår en del om-indexering av forumtrådar i bakgrunden som kan påverka inläggen tills det är klart.

Hojta gärna till här om ni upptäcker några buggar! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, felix-d säger:

Nu är uppdateringen klar! Dock pågår en del om-indexering av forumtrådar i bakgrunden som kan påverka inläggen tills det är klart.

Hojta gärna till här om ni upptäcker några buggar! ?

Avståndet mellan text och citatruta är återigen tajt. Du ökade avståndet ifjol, när vi fick den nya forumprogramvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte längre se när ett inlägg är postat, ifall det är äldre än ett dygn.

2019-06-05_08-19-49.png.4714ab3bc3b3d6bf8beada9e2f2dd09c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Man kan inte längre se när ett inlägg är postat, ifall det är äldre än ett dygn.

2019-06-05_08-19-49.png.4714ab3bc3b3d6bf8beada9e2f2dd09c.png

 

Ja! Du har så rätt, satt just och letade efter var tusan det står hur gamla inlägg/trådar är. Doh! Missade helt att det liksom försvunnit. Väl fångat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Idalin säger:

 

Ja! Du har så rätt, satt just och letade efter var tusan det står hur gamla inlägg/trådar är. Doh! Missade helt att det liksom försvunnit. Väl fångat!

I vissa trådar (forumdelar?) kan man nu se ett datum utan årtal, och inget klockslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

4 timmar sedan, Telly82 säger:

Man kan inte längre se när ett inlägg är postat, ifall det är äldre än ett dygn.


Jag har upptäckt detta också och ska lägga in en liten fix för det. Det verkar vara en bugg i samband med uppdateringen som orsakat detta och bara vissa inlägg är drabbade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu visas datumet för dessa inlägg! 

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Alix säger:

Avståndet mellan text och citatruta är återigen tajt. Du ökade avståndet ifjol, när vi fick den nya forumprogramvaran.

Det hade jag missat, fint att du såg det. Har lagt in en marginal på 15 px nu. :) ⤴️

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, felix-d säger:

Nu visas datumet för dessa inlägg! 

:yeahbaby: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tyvärr verkar det vara problem med forumet igen efter uppdateringen, jag undersöker vad det kan vara. Jag beklagar strulet!

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer försöka uppdatera forumet på nytt under dagen för att det nyss kommit ut nya uppdateringar med bugg-fixar som ser ut att vara relaterade till problemen på forumet nu.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påbörjar uppdateringen nu. Forumet kommer gå ner en kort stund under tiden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu är forumet uppdaterat till senaste versionen. Detta var en maintenance-release som innehåller fixar och ska ge bättre stabilitet. Skriv gärna här i tråden om ni upptäcker flera buggar och fel. 

Release notes.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 gånger av 10 när jag kör igång Macen efter vila kan jag uppdatera 7-8 flikar medan MWF-fliken står och tuggar. För inte så länge sedan hann jag brygga kaffe innan jag kom in. Det var iofs före uppgraderingen. Men det är fortfarande ofta ( för mig ) enorm väntetid på att komma in eller uppdatera forumet. Ingen annan webbsite jag brukar kolla in är i närheten så seg. Underligt att ett datorforum är sådant. Jo jag har provat alla knep jag känner utan framgång.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

9 gånger av 10 när jag kör igång Macen efter vila kan jag uppdatera 7-8 flikar medan MWF-fliken står och tuggar. För inte så länge sedan hann jag brygga kaffe innan jag kom in. Det var iofs före uppgraderingen. Men det är fortfarande ofta ( för mig ) enorm väntetid på att komma in eller uppdatera forumet. Ingen annan webbsite jag brukar kolla in är i närheten så seg. Underligt att ett datorforum är sådant. Jo jag har provat alla knep jag känner utan framgång.

Jag har normalt inga sådana problem. Surfar antingen med Chrome desktop + Ublock origin eller Safari mobilt + Purify. DNS är generellt 1.1.1.1 (backup 1.0.0.1), även via mobilmast. Du kan ju testa om någon av de combon gör skillnad. Min startsida i forumet är denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Normalt ligger jag kvar där jag var sist eftersom jag nästan alltid sätter datorn i vila. Så från där jag är i forumet till att få "Visa nytt innehåll" kan ta 20-30 sekunder upp till minuter. Så har det alltid varit sedan den nya versionen av Forumet kom för nåt år sedan. Oerhört seeegt. Men alla andra siter smäller upp när jag går igenom dem och kör Refresh. Utom MWF. Jag har 100/10 bredband så faktiskt går allt hissnande snabbt. Ända tills jag ska få MWF att göra nåt. Kör Safari på iMacen. Vägrar köra annat.

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Axelman säger:

Kör Safari på iMacen. Vägrar köra annat.

Ja, men då så. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, felix-d säger:

Hej igen!

Nu är forumet uppdaterat till senaste versionen. Detta var en maintenance-release som innehåller fixar och ska ge bättre stabilitet. Skriv gärna här i tråden om ni upptäcker flera buggar och fel. 

Release notes.

:) = ? (m fl) <- verkar inte funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som Axelman att forumet är hejdlöst segt. Något MÅSTE vara fel på det. Kanske databasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är nyss uppdaterat så indexeras det väl om? Men jag upplever inga problem just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Känns också trögt för mig.

Var mer respons igår kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Om man befinner sig på sidan "Oläst innehåll" och klickar på "Markera webbplatsen som läst" så händer inget visuellt. Men när sedan klickar på knappen "Oläst innehåll" uppdateras sidan och visar bara "Det finns inga resultat att visa i det här aktivitetsflödet ännu". Innan uppdateringen hände något visuellt när man klickade på "Markera webbplatsen som läst", men jag minns inte vad:blush:. Jag tror att sidan laddades om och visade "Det finns inga resultat att visa i det här aktivitetsflödet ännu" eller att man hamnade på första sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...